22 054 läst ·
52 svar
22k läst
52 svar
Elrenovering, kostnad?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag skulle börja med att (låta en elfirma) titta på anläggningen för att se vad som behöver göras, före och efter JFB, men det är jag det... En anläggning från 1970 ska inte vara i behov av underhåll, på papperet. Hur den ser ut i verkligheten är en annan sak. @Hårdrockarn kanske har varit där och skadat anläggningen... Det gäller bara att hitta en elfirma som man litar på. Även detta forum kan göra en kontroll, eller kontroll av kontrollen, så att man inte blir lurad. Det finns ingenting mer att spekulera om här. Vill du ha bättre svar så posta en massa bilder.
Tack för alla svar. Tänker att man får börja med att prata med några elektriker och se vad som har att säga.
Kan tillägga att när jag gick med besiktningsman så påtalde han att det saknades petskydd(?), och det är rätt kritiskt att åtgärda antar jag?
Har förvörigt en dum fråga till. När vi va nere i källaren och kollade, så sa jag "Men det finns jordfelsbrytare alltså?", för jag såg en lite modernare brytare (oklar ålder), och antog att det var jordfelsbrytaren, då sa besiktningsmannen. "Nej, den går till fjärrvärmen". Påverkar detta något överhuvudtaget? (Tänker om elen eventuellt redan kanske har haft en genomgång pga detta eller liknande.
Kan tillägga att när jag gick med besiktningsman så påtalde han att det saknades petskydd(?), och det är rätt kritiskt att åtgärda antar jag?
Har förvörigt en dum fråga till. När vi va nere i källaren och kollade, så sa jag "Men det finns jordfelsbrytare alltså?", för jag såg en lite modernare brytare (oklar ålder), och antog att det var jordfelsbrytaren, då sa besiktningsmannen. "Nej, den går till fjärrvärmen". Påverkar detta något överhuvudtaget? (Tänker om elen eventuellt redan kanske har haft en genomgång pga detta eller liknande.
Byta till petskyddade uttag kan du göra själv.M Musmatta skrev:
Inte osannolikt att det finns jordfelsbrytare i någon modernare undercentral. Men den skyddar förmodligen bara en specifik pryl, inte hela huset.M Musmatta skrev:Har förvörigt en dum fråga till. När vi va nere i källaren och kollade, så sa jag "Men det finns jordfelsbrytare alltså?", för jag såg en lite modernare brytare (oklar ålder), och antog att det var jordfelsbrytaren, då sa besiktningsmannen. "Nej, den går till fjärrvärmen". Påverkar detta något överhuvudtaget? (Tänker om elen eventuellt redan kanske har haft en genomgång pga detta eller liknande.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Om du har små barn så anses brist på petskydd vara allvarligt ja, sådant som man vill åtgärda nu.
Nä, installation av ström till fjärrvärmen innebär inte att du har fått någon genomgång, Tvärtom kan de ha slarvar när de nallat ström från centralen.
Nä, installation av ström till fjärrvärmen innebär inte att du har fått någon genomgång, Tvärtom kan de ha slarvar när de nallat ström från centralen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Ja, det står det i texten du citerar i ditt inlägg #6.. Men nu slår det mig att jag inte vet precis hur man implementerat "byggahus"E elmont skrev:
Om det är så att citerad text uppdateras när inlägget citatet kommer ifrån redigeras så är det enligt min mening fel. Citat är citat.
(Det är också det jag tror att jag sett tidigare i liknande situationer men jag är osäker där måste jag vidstå.)
Citerad text är en del av ditt inlägg och ändras inte om ursprungsinlägget ändras. Det är också fritt fram för dig att modifiera texten du citerar:lars_stefan_axelsson skrev:
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej det gör det inte. Postat inlägg med eventuella citat förändras inte hur mycket de citerade inläggen än förändras.lars_stefan_axelsson skrev:
useless skrev:
Å vill man veta Anonymiserade medlemars gamla användarnamn så kikar man i ett gammalt citat. 😳
”Elektrikern tyckte vi lika bra kunde dra om elen nu när vi rivit” 🥱H Husmeckarn99 skrev:Gjorde precis något liknande, hus i originalskick från 1986 på två våningar. Vi rev ut hela köket och skulle flytta några uttag i köket. Vi hade gammalt proppskåp och den mesta elen var ojordad, utom badrum och kök. Elektrikern tyckte vi lika bra kunde dra om elen nu när vi rivit ur hela nedervåningen.
Vi körde på ny elcentral, bytte ut allt kablage i hela huset, nya apparater(uttag) överallt, satte in jordfelsbrytare och flytt av några uttag.
Totalpris efter 50% ROT blev runt 60 000:-. Kan inte säga om det är billigt då det är första och sista gången vi gör det, men kändes rimligt med tanke på tiden det tog.
Tänk till innan elektrikern kommer var ni kommer vilja ha belysning och uttag i nya köket. Varje liten ändring kostar ganska mycket, och om ni ändå rivit ut så är det lättare att flytta uttag osv.
Vi köpte ett hus på 150kvm byggt 1938 men ombyggt i omgångar. Ville veta att elen var ok så jag tog in en välrekommenderad elektriker och bad honom kolla igenom allt.
Trådade om i stort sett hela huset, nya uttag och lampknappar, ombyggd elcentral och en massa extra. Landade på just under 100k efter rot och då var de två pers här i mer än en vecka.
De hittade en hel del knas, mest där nytt och gammalt mötts, inbyggda dosor och för klena kablar. Känns jätteskönt att veta att allt är ok nu.
Trådade om i stort sett hela huset, nya uttag och lampknappar, ombyggd elcentral och en massa extra. Landade på just under 100k efter rot och då var de två pers här i mer än en vecka.
De hittade en hel del knas, mest där nytt och gammalt mötts, inbyggda dosor och för klena kablar. Känns jätteskönt att veta att allt är ok nu.
Kolla i en dosa- har du färgade kablar tex gulgrön svart blå så är det ok Innan dessa färger var det standard med röd vit svart (60tal) och riktigt länge sen bara svarta tjärpappskablar- byt genastM Musmatta skrev:Hej!
Är väldigt nära att köpa ett 1970 tals hus i en mellanstor stad, där i princip allt är i orginal, men i väldigt bra skick. Huset är 120 kvm med källare.
Jag har inte gjort någon "elbesiktning", men misstänker att elen kommer att behöva göras om. De flesta uttag är ojordade, men vissa är jordade. Jordfelsbrytare saknas.
När jag har googlat så känns det i princip omöjligt att få fram ett ungefärligt pris på en elrenovering.
Vi kommer att renovera även kök och badrum, vilket jag antar kommer att bidra till en ökad kostnad.
Vad kan man räkna ungefär? Här läst allting mellan 50 till 250 000kr, och har ingen aning om vad som är rimligt.
Lite tips?
Stänmer in i kören med de som säger att det inte behövs.
Endast jordfelsbrytaren är prio.
Vi köpte ett hus från -68 & min sambo är nervös för typ allt och hon var ju inne på ämnet såklart.
Jag rådfrågade den elfirma vi arbetade med via mitt dåvarande jobb , och fick till svar att det var helt onödigt såvida ingen ”kan själv” uppenbarligen varit inne o grejat.
Endast jordfelsbrytaren är prio.
Vi köpte ett hus från -68 & min sambo är nervös för typ allt och hon var ju inne på ämnet såklart.
Jag rådfrågade den elfirma vi arbetade med via mitt dåvarande jobb , och fick till svar att det var helt onödigt såvida ingen ”kan själv” uppenbarligen varit inne o grejat.
Jag betalade 5000kr för att jordat i hela huset. Elektrikern och lärlingen drog fram jord till alla uttag och nolla till alla strömbrytare (vill ha dimmers). De gjorde det på mindre än en dag.
Jag hade själv köpt in all material och installerade uttag mm själv.
Har hus på ca 200kvm och ingen utanpåliggande el.
Jag hade själv köpt in all material och installerade uttag mm själv.
Har hus på ca 200kvm och ingen utanpåliggande el.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Om du har småbarn så är petskydd i uttagen väldigt viktigt. Som en akut åtgärd kan du köpa insatser, man "pluggar" uttaget, behövs ett verktyg för att öppna. Det kan duga ett tag tills du kan byta uttgaen.
Exempel: https://www.clasohlson.com/se/Petskydd-till-vagguttag/p/41-1057
Såg att det finns sådana med någon rolig gubbe på, klart olämpligt, man vill ju inte att uttaget skall se ut som en leksak.
Exempel: https://www.clasohlson.com/se/Petskydd-till-vagguttag/p/41-1057
Såg att det finns sådana med någon rolig gubbe på, klart olämpligt, man vill ju inte att uttaget skall se ut som en leksak.