22 054 läst ·
52 svar
22k läst
52 svar
Elrenovering, kostnad?
Sida 1 av 4
Hej!
Är väldigt nära att köpa ett 1970 tals hus i en mellanstor stad, där i princip allt är i orginal, men i väldigt bra skick. Huset är 120 kvm med källare.
Jag har inte gjort någon "elbesiktning", men misstänker att elen kommer att behöva göras om. De flesta uttag är ojordade, men vissa är jordade. Jordfelsbrytare saknas.
När jag har googlat så känns det i princip omöjligt att få fram ett ungefärligt pris på en elrenovering.
Vi kommer att renovera även kök och badrum, vilket jag antar kommer att bidra till en ökad kostnad.
Vad kan man räkna ungefär? Här läst allting mellan 50 till 250 000kr, och har ingen aning om vad som är rimligt.
Lite tips?
Är väldigt nära att köpa ett 1970 tals hus i en mellanstor stad, där i princip allt är i orginal, men i väldigt bra skick. Huset är 120 kvm med källare.
Jag har inte gjort någon "elbesiktning", men misstänker att elen kommer att behöva göras om. De flesta uttag är ojordade, men vissa är jordade. Jordfelsbrytare saknas.
När jag har googlat så känns det i princip omöjligt att få fram ett ungefärligt pris på en elrenovering.
Vi kommer att renovera även kök och badrum, vilket jag antar kommer att bidra till en ökad kostnad.
Vad kan man räkna ungefär? Här läst allting mellan 50 till 250 000kr, och har ingen aning om vad som är rimligt.
Lite tips?
Jordfelsbrytare är väldigt viktigt och bör installeras direkt men jordade uttag överallt är förmodligen onödigt. De flesta apparater idag är dubbelisolerade och ska inte jordas. Uttagen ska däremot ha bra petskydd.
Gjorde precis något liknande, hus i originalskick från 1986 på två våningar. Vi rev ut hela köket och skulle flytta några uttag i köket. Vi hade gammalt proppskåp och den mesta elen var ojordad, utom badrum och kök. Elektrikern tyckte vi lika bra kunde dra om elen nu när vi rivit ur hela nedervåningen.
Vi körde på ny elcentral, bytte ut allt kablage i hela huset, nya apparater(uttag) överallt, satte in jordfelsbrytare och flytt av några uttag.
Totalpris efter 50% ROT blev runt 60 000:-. Kan inte säga om det är billigt då det är första och sista gången vi gör det, men kändes rimligt med tanke på tiden det tog.
Tänk till innan elektrikern kommer var ni kommer vilja ha belysning och uttag i nya köket. Varje liten ändring kostar ganska mycket, och om ni ändå rivit ut så är det lättare att flytta uttag osv.
Vi körde på ny elcentral, bytte ut allt kablage i hela huset, nya apparater(uttag) överallt, satte in jordfelsbrytare och flytt av några uttag.
Totalpris efter 50% ROT blev runt 60 000:-. Kan inte säga om det är billigt då det är första och sista gången vi gör det, men kändes rimligt med tanke på tiden det tog.
Tänk till innan elektrikern kommer var ni kommer vilja ha belysning och uttag i nya köket. Varje liten ändring kostar ganska mycket, och om ni ändå rivit ut så är det lättare att flytta uttag osv.
Spara pengar genom att själv byta uttag till moderna ojordade med petskydd och djupa brunnar och ta bara dit en elektriker för att sätta in ett par jordfelsbrytare vid centralen. Du behöver INTE byta den fina diazedcentralen, som förmodligen håller längre än en ny dvärgbrytarcentral och du behöver INTE byta ut 70-tals-kablaget som också kommer att hålla bra för överskådlig framtid. Nu har du sparat 100000 kr!M Musmatta skrev:Hej!
Lite tips?
Tillägg: ytterligare en liten sak som du kan låta elektrikern göra är att se till att spisen matas med trefaser samt nolla samt jord. Ibland saknas nolltråden vilket hindrar t ex induktionsspis.
Redigerat:
Du glömde att nämna att TS ska dra in en jord också till alla uttag och att även lamputtag ska ha jord.D datja skrev:Spara pengar genom att själv byta uttag till moderna ojordade med petskydd och djupa brunnar och ta bara dit en elektriker för att sätta in ett par jordfelsbrytare vid centralen. Du behöver INTE byta den fina diazedcentralen, som förmodligen håller längre än en ny dvärgbrytarcentral och du behöver INTE byta ut 70-tals-kablaget som också kommer att hålla bra för överskådlig framtid. Nu har du sparat 100000 kr!
Tillägg: ytterligare en liten sak som du kan låta elektrikern göra är att se till att spisen matas med trefaser samt nolla samt jord. Ibland saknas nolltråden vilket hindrar t ex induktionsspis.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Öh, va? Han skrev ju att man med fördel byter till moderna ojordade uttag med fungerade petskydd och djup brunn, så är man hemma.E elmont skrev:
Och givet bristen på jordade apparater utanför köket idag, så är jag böjd att hålla med. Även om jag jordat allt själv när jag ändå varit och bytt/grett i det, så är det mest för att tillfredsställa min aspbergers. Det har inte lett till någon mätbar höjning i skyddsnivå.
Till TS: Och jordfelsbrytare kan för det mesta efterinstalleras i en diazedcentral utan några större problem. Det blir bristande sektionering, men detta behöver inte leda till några större problem (har t ex inte gjort det för mig).
Fast det behöver man inte göra bara för sakens skull. Man kan göra det rum för rum i takt med att man renoverar. En absolut majoritet av alla apparater man använder utanför köket är ändå dubbelsiolerade, så jordade uttag tillför ganska lite i sammanhanget. Absolut viktigast är jordfelsbrytaren.E elmont skrev:
Om möjligt, ta lite bilder på eluttag/brytare/elcentral för mer kommentarer.
Som andra har sagt, ta det lite lugnt med att starta en hel "elrenovering". Elprylar från 70-talet är som jag ser det helt OK.
Slitna brytare/uttag byter du själv, kostar ca 100-200 kr. Köp märkesprodukter.
En "proppcentral" är i princip outslitlig. Installera en extern jordfelsbrytare.
Som andra har sagt, ta det lite lugnt med att starta en hel "elrenovering". Elprylar från 70-talet är som jag ser det helt OK.
Slitna brytare/uttag byter du själv, kostar ca 100-200 kr. Köp märkesprodukter.
En "proppcentral" är i princip outslitlig. Installera en extern jordfelsbrytare.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Det finns som sagt oftast ingen anledning att byta elledningar bara pga. ålder om de är nyare än ca 1960 (1955 tror jag är absolut gräns), innan dess användes isoleringsmaterial som åldrades snabbt. Efter det använder man plastisolerade ledningar som i princip är i nyskick idag även om de är 70 år gamla.
Däremot så kan ju ålderns tand ha orsakat rena mekaniska skador. Vägguttag är ofta dåliga/fula på olika sätt om de är gamla osv. Sådant får man byta själv.
Komplettera centralen med en jordelsbrytare så har du enkelt och billigt höjt säkerheten kraftigt. Udersök vägguttagen så att de är peskyddade (det är de oftast från 70 talet) och inte ha låga uttagsbrunnar som små barnfingrar kan nå in till kontakltsiftet när det är halvägs utdraget (på 60 talet hade de flesta uttag för låga brunnar, osäker på när det ändrades).
Om du behåller uttagen så kan man testa för att undersöka att de inte är utslitna genom att gå runt med en vattenkokare. Sätt in den i uttaget, koka upp en liter vatten, dra genast ur kontakten och känn på den. Är den het (lite varm är normalt) så är uttaget utslitet och bör bytas. Om det sprakar och gnistrar om uttaget så avbryt testen och byt uttaget.
Däremot så kan ju ålderns tand ha orsakat rena mekaniska skador. Vägguttag är ofta dåliga/fula på olika sätt om de är gamla osv. Sådant får man byta själv.
Komplettera centralen med en jordelsbrytare så har du enkelt och billigt höjt säkerheten kraftigt. Udersök vägguttagen så att de är peskyddade (det är de oftast från 70 talet) och inte ha låga uttagsbrunnar som små barnfingrar kan nå in till kontakltsiftet när det är halvägs utdraget (på 60 talet hade de flesta uttag för låga brunnar, osäker på när det ändrades).
Om du behåller uttagen så kan man testa för att undersöka att de inte är utslitna genom att gå runt med en vattenkokare. Sätt in den i uttaget, koka upp en liter vatten, dra genast ur kontakten och känn på den. Är den het (lite varm är normalt) så är uttaget utslitet och bör bytas. Om det sprakar och gnistrar om uttaget så avbryt testen och byt uttaget.
Stod det verkligen ojordade innan inlägget blev redigerat? Då måste jag ha sett helt fel.useless skrev:
som svar på att man kan byta till jordade uttag själv.
Se #11lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, va? Han skrev ju att man med fördel byter till moderna ojordade uttag med fungerade petskydd och djup brunn, så är man hemma.
Och givet bristen på jordade apparater utanför köket idag, så är jag böjd att hålla med. Även om jag jordat allt själv när jag ändå varit och bytt/grett i det, så är det mest för att tillfredsställa min aspbergers. Det har inte lett till någon mätbar höjning i skyddsnivå.
Till TS: Och jordfelsbrytare kan för det mesta efterinstalleras i en diazedcentral utan några större problem. Det blir bristande sektionering, men detta behöver inte leda till några större problem (har t ex inte gjort det för mig).
Jag skulle gissa på mellan 50-100 beroende på hur många uttag och brytare osv som behövs.
Vi har dragit om all el i huset på ca 145kvm enplans.
Lagt till några uttag och några Plejd. Byggde på Diazed boxen med en nyare modern pga för få säkraingsplatser. JFB osv.
Vi landade på ca 50 för ett år sedan i Helsingborg med en utomordentlig elektriker.
Vi har dragit om all el i huset på ca 145kvm enplans.
Lagt till några uttag och några Plejd. Byggde på Diazed boxen med en nyare modern pga för få säkraingsplatser. JFB osv.
Vi landade på ca 50 för ett år sedan i Helsingborg med en utomordentlig elektriker.
Börja som sagt med att montera en jordfelsbrytare. Och be elektrikern att kika på centralen och elen i allmänhet, man vet ju inte vilken glad amatör som kan ha varit där och pillat). Du måste antagligen inte byta några uttag (annat än de är slitna eller för grunda) utan gör det rum för rum ifall du hade tänkt renovera framöver.