J Josth skrev:
Jordfelsbrytare är väldigt viktigt och bör installeras direkt men jordade uttag överallt är förmodligen onödigt. De flesta apparater idag är dubbelisolerade och ska inte jordas. Uttagen ska däremot ha bra petskydd.
Om man har småbarn.

A
H hempularen skrev:
Om du har småbarn så är petskydd i uttagen väldigt viktigt. Som en akut åtgärd kan du köpa insatser, man "pluggar" uttaget, behövs ett verktyg för att öppna. Det kan duga ett tag tills du kan byta uttgaen.

Exempel: [länk]

Såg att det finns sådana med någon rolig gubbe på, klart olämpligt, man vill ju inte att uttaget skall se ut som en leksak.
Det sitter ju redan petskydd i nya uttag

Alfredo Alfredo skrev:
Hur relevant tycker du detta är i ett hus byggt på 70-talet?
Hej hela texten kom inte med färger typ gröngul blå svart röd vit Inte akut att byta bara svart Byt

Då har du förmodligen ingen försäkring om nåt händer med elen, bara mig veterligen får bara auktoriserade elfirmor byta från ojordat till jordat m,m du får ju byta uttag som gått sönder ojordat till nytt ojordat om du har nödvändig kännedom utföra det på rätt elsäkert sätt, även om du anonyma är elektriker själv så får man inte ändra i sin egen anläggning om man inte är auktoriserad, kan säkert ha fel på en del, men som jag hört fötstått så är detta min tolkning .

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
B Beje.B skrev:
kan säkert ha fel på en del, men som jag hört fötstått så är detta min tolkning .
Varför skriver du saker som du inte ens själv är säker på att de stämmer?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
Beje.B har helt rätt i det hen skrev så det är inget att ora sig över.

Blir det fel så hjälps vi ju tillsammans åt att rätta sådant. Men inte i detta fallet 🙂

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Beje.B har helt rätt i det hen skrev så det är inget att ora sig över.
Jaså? Har vi några vederhäftiga fall när det kommer till försäkringsfrågan? (Som inte är rena klanterierer.) Senast det diskuterades så hittades väl inga?

(Och nej; "Jag har hört av en kompis som hade en vän att..." räknas inte. Skriftlig referens tack.)

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför förklarar du inte vad som är rätt och fel istället för att ställa dryga frågor?

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför förklarar du inte vad som är rätt och fel istället för att ställa dryga frågor?
Bland annat därför jag inte har tid med det just nu. Men tycker du inte min fråga är relevant?

B Beje.B skrev:
Då har du förmodligen ingen försäkring om nåt händer med elen, .
Om vi bortser från det juridiska så är det väldigt enkelt:

Är anläggningen korrekt utförd - Oavsett vem som har utfört arbete på den - gäller försäkringen.

Är anläggningen felaktigt utförd - Oavsett vem som har utfört arbete på den - kan försäkringsbolaget ha synpunkter.

Det finns inga krav på att man ska kunna redovisa vilka som har varit inne och pillat i anläggningen. Det enda som räknas är det aktuella skicket just nu.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jaa vad tror du ? Vill ha det utrett vad som gäller. Har hört av chefen mfl att man inte får göra jobbet själv trots man är elektriker.

B Beje.B skrev:
Jaa vad tror du ? Vill ha det utrett vad som gäller.
När det gäller försäkringsfrågan tycker jag du har fått några bra svar. Det är för övrigt ett ämne som debatterats åtskilliga gånger redan i befintliga trådar så titta runt lite bland dessa så får du nog en rätt bra bild.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Beje.B skrev:
Jaa vad tror du ? Vill ha det utrett vad som gäller. Har hört av chefen mfl att man inte får göra jobbet själv trots man är elektriker.
Det är helt korrekt. Men vad jag sett har ingen skrivit att TS ska jorda själv? Bara att vederbörande bör byta de befintliga ojordade uttagen mot nya ojordade med petskydd och djupa brunnar.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M Musmatta skrev:
Hej!

Är väldigt nära att köpa ett 1970 tals hus i en mellanstor stad, där i princip allt är i orginal, men i väldigt bra skick. Huset är 120 kvm med källare.

Jag har inte gjort någon "elbesiktning", men misstänker att elen kommer att behöva göras om. De flesta uttag är ojordade, men vissa är jordade. Jordfelsbrytare saknas.

När jag har googlat så känns det i princip omöjligt att få fram ett ungefärligt pris på en elrenovering.

Vi kommer att renovera även kök och badrum, vilket jag antar kommer att bidra till en ökad kostnad.

Vad kan man räkna ungefär? Här läst allting mellan 50 till 250 000kr, och har ingen aning om vad som är rimligt.

Lite tips?
Hej kontakta en auktoriserad elektriker och be om ett pris förslag innan du köper?

Mats-S
useless useless skrev:
Det är helt korrekt. Men vad jag sett har ingen skrivit att TS ska jorda själv? Bara att vederbörande bör byta de befintliga ojordade uttagen mot nya ojordade med petskydd och djupa brunnar.
Instämmer med ett antal inlägg här. Finns ABSOLUT INGEN anledning till att dra om elen i hela huset för att få 100% jordade uttag, finns inget mervärde av det idag. Det är ytterst få devices idag som har något mervärde av ett jordat uttag.

Personligen bor jag i en villa från 82, jordat endast i kök, tvättstuga och våtrum (+garagebyggnad), övriga rum petsäkra ojordade kontakter. Problem? Nee inte det minsta, har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle göra om all elen till 100% jordade uttag.

Eftersom jag har dvärgbrytarskåp så är väl en enkel sak som man borde göra är att installera jordfelsbrytare (finns endast på badrum idag), det är på G när min kompis elektriker har lite tid över ;-)

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.