38 727 läst ·
69 svar
39k läst
69 svar
Elräkning på 15000kr med bergvärme.
Nä, det har inte varit tillräckligt kallt i Östergötland för att det skulle kunna vara hela förklaringen. Om det hade varit -15 hela december och elpatron måste gå hela tiden eftersom pumpen inte klarar av att leverera efterfrågad framledningstemperatur då skulle det kunna dra iväg upp mot trådskaparens siffror.pacman42 skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jag har sagt det förut, och säger det gärna igen. En separat undermätare till värmesystemet är guld värt. Kostar inte mycket och ger stenkoll på om det är värme eller något annat som drar iväg. Dessutom får man snabbt ett slags kvitto på hur mycket det ger exakt att dra ner värmen isolera mera, etc. Ju fler mätare ju bättre
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Vi hade ungefär samma förbrukning som du (drygt 3100 kWh) under december, bergvärmepump IVT Greenline med samma styrsystem som ni har, den är från 2006. Huset är dock byggt 1936, ca 125 kvm + 65 kvm källare plus att vi värmer ca 100 kvm garage och uthus med direktverkande el/luftvärmepump, och så ligger huset i norra Västerbotten.
Så spontant känns din förbrukning alldeles för hög.
För att komma åt servicemenyn på pumpen håller man in en av knapparna några sekunder, minns inte vilken på rak arm, men där kan du se hur stor del av tiden som tillsatsvärmaren gått.
Så spontant känns din förbrukning alldeles för hög.
För att komma åt servicemenyn på pumpen håller man in en av knapparna några sekunder, minns inte vilken på rak arm, men där kan du se hur stor del av tiden som tillsatsvärmaren gått.
Jag har en likadan värmepump fast med jordvärme.
Vi bor i Skåne och värmer upp ca 88m2, och Källare 88m2. 60 tals hus
Gjorde av med ca 900 kwh med värmepumpen. Har satt en seperat elmätare på den så jag kan läsa av den varje månad.
Då är vi 2 vuxna och 2 barn, och håller 18-19 grader och försöker snåla med duschandet
Vi bor i Skåne och värmer upp ca 88m2, och Källare 88m2. 60 tals hus
Gjorde av med ca 900 kwh med värmepumpen. Har satt en seperat elmätare på den så jag kan läsa av den varje månad.
Då är vi 2 vuxna och 2 barn, och håller 18-19 grader och försöker snåla med duschandet
Oavsett vad som står så är det en ivt som du har och det du ska se upp med är den blå italienska honeywell växelventilen som du ser när frontplåten är borttagen.Det sitter en spak på sidan som du kan dra nedåt och då ska den ha motstånd och fjädra tillbaka när du släpper den.Värmepumarnas sorgebarn med tryckande växelventilen som ofta kärvar och tätar inte när den växlar mellan värme och varmvatten.Sedan ta lite bilder när kompressorn går för att framledningen och returen.
Ja den italienska växelventilen var vi också tvungna att byta efter några år på vår IVT HT+ C9 från 2006. Ett känt sorgebarn tror jag.V växelventil skrev:Oavsett vad som står så är det en ivt som du har och det du ska se upp med är den blå italienska honeywell växelventilen som du ser när frontplåten är borttagen.Det sitter en spak på sidan som du kan dra nedåt och då ska den ha motstånd och fjädra tillbaka när du släpper den.Värmepumarnas sorgebarn med tryckande växelventilen som ofta kärvar och tätar inte när den växlar mellan värme och varmvatten.Sedan ta lite bilder när kompressorn går för att framledningen och returen.
Japp stänger inte helt mot varmvattenberedaren så efter värmekörning så läker in avkylt vatten till beredaren så den blir tvungen köra mer varmvatten körningar.Bättre med vridande växelventil typ LK-525 istället.Bromma1927 skrev:
Samma här, har majoriteten av de äldre radiatorerna kvar och värmer upp 190kvm i Blekinge med en gammal IVT C5 från 1997 (byts dock ut nu i mars för att inte riskera något, även om den går som klocka) med 100m borrhål. Har stadiga 21 grader inomhus och en normal dygnsförburkning på 40-50kwh under vintern.pacman42 skrev:
När slangarna satte igen och växelventilen kärvade stack dygnsförburkningen till 70-80kwh för att elpatronen fick slita ut sig för att kompensera.
Något är på riktigt tok!G Gabriel Björling skrev:Hej. Bor in en villa från 1967. Den är dränerad och med nytt tak. Vi bor på 114kvm och lika stor källare.
Idag kom elräkning. 3258kwh förbrukat i december.
Vi har bergvärme som är installerad innan vi köpte huset. Den blev installerad 2007. Vi har värmen på ca 18-19 grader.
idag kom räkningen precis under 15 000kr på elen.
Nån som har nån idé vad man kan göra?
Bergvärmepumpen är en IVT (Nibe) Greenline Rego 634.
Jag bor i hus på 145kvm i Norrland (vi har haft tom minus 28 enstaka dagar men i snitt -15 ute...inne +21, just nu har vi dock +1 ute).
1572 kWh hade jag i December. Glödlampor används. Bastu används. Hybridbil laddas.
Har dock en annan Nibe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här "tror jag" du kan se om tillsatts varit igång och hur mycket.
Redigerat:
titta även på tillsatsens undersida. Tror det finns en termostat även på din modell. Är den för högt ställd så kommer elpatronen att skjuta till över tid (om jag förstått det rätt). Sänker du den så kommer du se effekt redan dagen efter om du har något sätt att mäta förbrukningen på.G Gabriel Björling skrev:Hej. Bor in en villa från 1967. Den är dränerad och med nytt tak. Vi bor på 114kvm och lika stor källare.
Idag kom elräkning. 3258kwh förbrukat i december.
Vi har bergvärme som är installerad innan vi köpte huset. Den blev installerad 2007. Vi har värmen på ca 18-19 grader.
idag kom räkningen precis under 15 000kr på elen.
Nån som har nån idé vad man kan göra?
Bergvärmepumpen är en IVT (Nibe) Greenline Rego 634.
om du inte har det så skulle jag verkligen rekommendera dig att lägga en ytterst liten peng för att kunna kontrollera dygnsförbrukningen. Annars är det väldigt svårt att identifiera om någon åtgärd faktiskt får effekt.