38 314 läst ·
69 svar
38k läst
69 svar
Elräkning på 15000kr med bergvärme.
Hej,G Gabriel Björling skrev:Hej. Bor in en villa från 1967. Den är dränerad och med nytt tak. Vi bor på 114kvm och lika stor källare.
Idag kom elräkning. 3258kwh förbrukat i december.
Vi har bergvärme som är installerad innan vi köpte huset. Den blev installerad 2007. Vi har värmen på ca 18-19 grader.
idag kom räkningen precis under 15 000kr på elen.
Nån som har nån idé vad man kan göra?
Bergvärmepumpen är en IVT (Nibe) Greenline Rego 634.
Har en likadan med lägre effekt (C7) installerad 2007. Vintern 2020/2021 började elräkningen skena och när jag kontrollerade såg jag att tillsatsvärmen gick till ofta. Vid kontroll av servicetekniker så fanns det läckage vid torkfiltret. Enligt serviceteknikern var det en lödning som hade börjat läcka pga vibrationer. Efter byte av torkfilter samt påfyllning av ny gas så blev elförbrukningen normal igen.
Med vänlig hälsning,
Stefan
Vårt hus är från 63 och vi installerade berg 2016 som en bra investering för att sänka hushållet utgående kostnaden.
Vi bo i Stockholm el området.
Förre måndagen fick vi en räkning som kostade 9600kr och med en förbrukning av 2125kw (2400kw 2021)
Vi har en radon fläkt som är på hela tiden och jag hade gjort service på systemet för att trycket var lågt i expansionskärl och har en misstänkt läcker någontingstans.
Jag har varit "a pain in the arse" till vår el leverantörer (E-ON) sedan augusti för att jag blir så trött att lida pga av dom högre el kostade under denna senaste år.
Nu har jag bestrida faktura number två för testa hur dom regerar och nu i december var det ytterligare den andra gången i protest och jag skriv exsakt vad jag tycker/se och även deras ansvar till vi som är konsumerar.
Jag tycket AllA ska tar sig tid om man är missnöjd och över belasta dom med liknade till vad jag har gjort.
Efter jag läst hur mycket el dom skickar i väg och hur mycket dom tjäna på den igår var man bara mer förbannad!
Sverige är ett sonder drivit land just nu på så många hål!
Vi bo i Stockholm el området.
Förre måndagen fick vi en räkning som kostade 9600kr och med en förbrukning av 2125kw (2400kw 2021)
Vi har en radon fläkt som är på hela tiden och jag hade gjort service på systemet för att trycket var lågt i expansionskärl och har en misstänkt läcker någontingstans.
Jag har varit "a pain in the arse" till vår el leverantörer (E-ON) sedan augusti för att jag blir så trött att lida pga av dom högre el kostade under denna senaste år.
Nu har jag bestrida faktura number två för testa hur dom regerar och nu i december var det ytterligare den andra gången i protest och jag skriv exsakt vad jag tycker/se och även deras ansvar till vi som är konsumerar.
Jag tycket AllA ska tar sig tid om man är missnöjd och över belasta dom med liknade till vad jag har gjort.
Efter jag läst hur mycket el dom skickar i väg och hur mycket dom tjäna på den igår var man bara mer förbannad!
Sverige är ett sonder drivit land just nu på så många hål!
Hade samma pump i vårt förra hus och snarlika parametrar med huset som du.
Några i tråden har redan lyft det, men kontrollera nedan uppgifter:
1. Kolla antal timmar och % tillskott respektive pump har gått, tar du fram enkelt i menyn. Har det varit extremt kallt och pumpen har kämpat så kan tillskottet vara upp till 10%. Skriv ned värden, låt gå 1 vecka och kontrollera igen.
2. Inte osannolikt med en trasig växelventil, konsekvensen innebär att pumpen inte kan fungera normalt utan förbrukar mycket mer kWh. Byt till en växelventil med skruv istället för fjäder.
3. Slangpaketet, insidan släpper och sätter igen kanalerna. När vi bytte våra gick både ljudnivån och förbrukningen ner drastiskt, även fast det inte fanns några felmeddelande.
4. Fördel att ha separat mätare för pumpen, du kan då upptäcka ett eventuellt fel väldigt tidigt om du ser en onormal förbrukning. Det var så vi upptäckte ovan problem med vår pump i tid.
Inget av detta är dyra åtgärder, speciellt inte i relation till den elräkning du precis fått.
Lycka till.
Några i tråden har redan lyft det, men kontrollera nedan uppgifter:
1. Kolla antal timmar och % tillskott respektive pump har gått, tar du fram enkelt i menyn. Har det varit extremt kallt och pumpen har kämpat så kan tillskottet vara upp till 10%. Skriv ned värden, låt gå 1 vecka och kontrollera igen.
2. Inte osannolikt med en trasig växelventil, konsekvensen innebär att pumpen inte kan fungera normalt utan förbrukar mycket mer kWh. Byt till en växelventil med skruv istället för fjäder.
3. Slangpaketet, insidan släpper och sätter igen kanalerna. När vi bytte våra gick både ljudnivån och förbrukningen ner drastiskt, även fast det inte fanns några felmeddelande.
4. Fördel att ha separat mätare för pumpen, du kan då upptäcka ett eventuellt fel väldigt tidigt om du ser en onormal förbrukning. Det var så vi upptäckte ovan problem med vår pump i tid.
Inget av detta är dyra åtgärder, speciellt inte i relation till den elräkning du precis fått.
Lycka till.
Jag tycker vi vet för lite för att sia om orsaken till förbrukningen. Beteende påverkar jättemycket! Hur långa duschar, hur ofta, spolar man regelmässigt fram varmvatten i handfat och diskho, vad är det för ventilationssystem i huset, vädrar man med korsdrag, hur ofta körs maskiner, körs de halvfulla, finns spabad eller liknande, hur tätt är huset mm. En värmepumpsanläggning som inte är servad och rätt inställd kan absolut påverka men det är inte alls säkert att det är där förbrukning blir hög. Som jmf bor vi i timmerhus fr 1880, tillbyggt 2020, 250kvm men håller även teknikboden på 26kvm på ca 8-10gr och har ett spabad även om det nu 15-gradiga vattnet inte är så frestande. Förbrukning dec var 1800kwh.
Jag tycker visserligen det inte är så konstigt, du presenterar hela elräkningen - inte bara uppvärmningen. Vi fick en liknande, 16k. Såg att under julveckan vi inte var hemma så låg elförbrukningen på -60%, alltså vi har igång andra saker när vi är hemma som drar 60% av vår totala elförbrukning. Jag blev glad när vår bara var 16k, TV4 nyheterna lovade ju att den skulle bli 34k - vinstlott tycker jag
!
Östergötland här med 165kvm 3st i hushållet Nibe 1245-10 installerad 2010 sammanlagd förbrukning dec 2022 1243kwh var av värmen är 834kwh har sep under mättare på värmepumpen
Uppdatering.
Hade en tekniker ute igår. Det vara flera filter som var igensatta samt att det var väldigt mycket luft i slingan ner i berget. Efter luftning av detta blev värdena i pannan mycket bättre. Detta kunde göra att pannan inte kunde ta upp värme nog från berget och att elen kickat igång istället. Hoppas på mindre förbrukning framöver. ✌️
Hade en tekniker ute igår. Det vara flera filter som var igensatta samt att det var väldigt mycket luft i slingan ner i berget. Efter luftning av detta blev värdena i pannan mycket bättre. Detta kunde göra att pannan inte kunde ta upp värme nog från berget och att elen kickat igång istället. Hoppas på mindre förbrukning framöver. ✌️
Jag tycker det är märkligt att folk inte låter kolla sina värmepumpar efter några år "Service och koll" Sina bilar lämnar de för service men sina värmepumpar ska bara jobba under åren utan någon form av service och koll. Det finns inga evighetsmaskiner utan kontroller måste ske då och då. Jag ser över mitt system varje höst innan vintern kommer om allt är okej.