Är inte den 100% eller mycket nära? Om inte (jag har sett värden på exvis 98%) vart tar då resten vägen??

Kanske värmer de onödigtvis upp väggen bakom dem? Denna värme går ju delvis ut genom ytterväggen till ingen nytta.

Jo, så har jag väl resonerat oxå. Dvs att konvektionen är otillräcklig så att värmen ej sprids i rummet, utan rymmer genom väggen? Någon annan sm funderat på detta?

Jo, det där har jag också funderat på. Om elementet låter mycket så får man ju lite oönskade förluster i form av ljudenergi. Men det är väl inte mer än att det ljudet absorberas av inredningen i huset så att rörelseenergin i luften omvandlas till värme.
Samma med ljus. Om det är någon glödtråd som avger annat ljus än infrarött så har man ju en förlust där. Men drar man ner rullgardinerna så slipper ju inte ljuset ut ur huset. Och då omvandlas det väl också till värme förr eller senare.
Men det här måste ju vara försumbara förluster.
;D

AndersG skrev:
Jo, så har jag väl resonerat oxå. Dvs att konvektionen är otillräcklig så att värmen ej sprids i rummet, utan rymmer genom väggen? Någon annan sm funderat på detta?

Japp, speciellt i gamla, sämre isolerade hus är konvektions- eller sektionsradiatorer battre än panelrediatorer.

Men det här måste ju vara försumbara förluster.
Absolut, jag misstänker att man kan räkna med att verkningsgraden är 100%

all värme från elradiatorerna går ju förr eller senare ut från huset på ett eller annat sätt, men verkningsgraden är inte 0% för det utan 100% ;)

månne vars dom 2% tar vägen då?

pellefant skrev:
månne vars dom 2% tar vägen då?

Kan vara någon ny energiskatt som man missat.

/m

Kanske det.....

Enligt fysiken så kan energi inte förstöras utan bara omvandlas. Något lite blir ju magnetfält och strålar iväg men det sker ju även i elpannan och så det borde gå på ett ut. Resten måste således bli värme

2% omvandlas till fortums chefsbonusar ;D ;D ;D

Ahh det var där dom försvann.

Sydkraft har nog samma system att dömma av min senaste elräkning

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.