Har en braskamin, contura, kommer inte ihåg modell, kanske 6-8 år gammal. Ansluten via rör genom yttervägg för tilluft. Rökgaser ut genom montage på baksidan, uppåt hade kanske varit mer effektivt, vet ej, Nu till frågan, se bild, går det att öka verkningsgraden genom ett "blindrör" på anslutningen uppåt som syns på bild? Jag leker med tanken på ett rör i rostfritt, kanske 50-80 cm högt. varma rökgaser fyller röret som snabbt blitr varmt, skulle det funka så? Eller exploderar allt och går upp i atomer?
Du har redan en bra kamin bland de bättre på marknaden, den varmluft du tänker fånga i ditt blindrör stiger ju redan upp genom kaminens topplatta. Om kaminen är toppansluten eller bakåt ansluten påverkar inte verkningsgraden.
Till vissa modeller så finns det fläkt att montera i underdelen av kaminen, den sprider luften.
https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/tillbehor/flakt
https://www.contura.eu/sv-se/kaminer/tillbehor/flakt
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om det inte finns en orginalfläkt dill denna kamin så finns det bra fläktar som man ställer på kaminen dessa drivs kaminens värme och stannar när kaminen blir kall. En fläkt ökar inte verkningsgraden utan värmespridningen. Verkningsgrad är den mängd värme man får ut av den ved man stoppar in.
tack för era svar, alternativet med fläkt tror jag inte är intressant. Att kaminen skulle vara effektiv vet jag inte, tror säljaren skrev 85% verkningsgrad eller nåt om inte jag minns fel. Verkningsgraden skulle jag dock säga är rena fantasier. Vet inte hur man räknar fram denna, men gissar att det mesta av värmen går till kråkorna. min gissning är att det går att förbättra mycket. Har sett nån installation där skorsstenen var oisolerad första metern i rummet, gav otroligt mycket värme, det är den effekten jag vill åt. Ska kolla med sotarn och säljaren så får vi se...
Om jag inte tolkar bilden fel har du en contura 856 style och den har en verkningsgra på 81% vilket är väldigt bra ( är nog marknadsledande). Det betyder att den tillvaratar 81% av veden du lägger in. Eftersom kaminen är miljögodkänd måste den ha en rökgastem under 300 grader alltså har du inte mycke värme kvar i skorsten.
Man måste skilja på verkningsgrad och värmeavgivning, det är helt rätt av verkningsgraden mäts med rätt drag och rätt eldningsteknik. Har man bra drag i skorsten och eldar rätt är det ingen utopi att komma upp dit.Intet skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden