19 733 läst ·
44 svar
20k läst
44 svar
Elproblem i villa
Kan tillföra lite mer exempel till detta om ni vill ha mer att diskutera. Har inte en blekaste om vem som ansvarar för vad, men iaf.
Min far har för nåt år sedan flyttat en byggnad från en plats till en annan. vid installationen drogs helt ny servis in. Denna kopplades till huvudbrytaren som sitter direkt vid inkommande. Därifrån går 3 faser till resp. huvudsäkring, och vidare till elmätaren, vidare till brytaren i ytterligare en central precis bredvid. Helt ok så långt. Jag är helt med på att jag får ju t.ex. inte byta passbit utan att anmäla detta, och det är ju innan mätaren dvs på nätägarens sida. Fine with me.
Däremot, från huvudbrytaren (innan HS och mätare) går en fas vidare till ytterligare en säkringshållare som inte är kopplad till något. Finns varken passbit eller ledare ut, så den är ganska meningslös just nu. Vad är denna till för?
Men då jag vet hur ni älskar att diskutera saker och ting här på forumet har jag en annan liten fråga. Om jag kopplar något på den säkringen, är det på fastighetsägarens eller nätägarens sida av gränsdragningen?
En följdfråga, har sett lite olika på olika ställen på nätet. Vad ska sitta i vilken ordning? HS, HB och Elmätare
Min far har för nåt år sedan flyttat en byggnad från en plats till en annan. vid installationen drogs helt ny servis in. Denna kopplades till huvudbrytaren som sitter direkt vid inkommande. Därifrån går 3 faser till resp. huvudsäkring, och vidare till elmätaren, vidare till brytaren i ytterligare en central precis bredvid. Helt ok så långt. Jag är helt med på att jag får ju t.ex. inte byta passbit utan att anmäla detta, och det är ju innan mätaren dvs på nätägarens sida. Fine with me.
Däremot, från huvudbrytaren (innan HS och mätare) går en fas vidare till ytterligare en säkringshållare som inte är kopplad till något. Finns varken passbit eller ledare ut, så den är ganska meningslös just nu. Vad är denna till för?
Men då jag vet hur ni älskar att diskutera saker och ting här på forumet har jag en annan liten fråga. Om jag kopplar något på den säkringen, är det på fastighetsägarens eller nätägarens sida av gränsdragningen?
En följdfråga, har sett lite olika på olika ställen på nätet. Vad ska sitta i vilken ordning? HS, HB och Elmätare
Det är i alla fall på fel sida om lagen.Bjurran skrev:
Brottsbalken, 8 Kap:
10 § Avleder någon olovligen elektrisk kraft, döms för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
Men borde inte nätägarna ha intresse av att koppla om detta i installationerna då? Detta är inte gjort i någon av de fastigheter jag sysslar med...Floppman skrev:
Om man bortser från rapporteringen att ena fasen är borta, så tycker jag nog annars att mätare-hb-hs vore säkrare. Nätägaren har då alltid spänning till sin mätare, och fastighetsägaren kan bryta strömmen innan man byter HS. (Skyddar både mot montering av säkring för hållare, samt mot skador på passbiten av gnistorna)
Men visst, man kan ju inte få allt, och det finns ju för och nackdelar med allt...
Mitt elbolag har egna säkringar i skåpet vid trafon... Ganska säker på att det är separata till varje fastighet då grannen sköt en av hans faser där, men vårt hus påverkades inte.-MH- skrev:
Bjurran skrev:Kan tillföra lite mer exempel till detta om ni vill ha mer att diskutera. Har inte en blekaste om vem som ansvarar för vad, men iaf.
Kan det varit en manöversäkring till en trafomätning?
Ta bild....
I vissa äldre mätarskåp finns/fanns den konstruktionen, ett otyg.
Kunden kopplar i tron att det är efter mätning in ett 1-fas-uttag, som visar sig vara omätt.
Inte ens dom äldre montörerna på mitt jobb vet vad som är meningen med den extra säkringen.
Kunden kopplar i tron att det är efter mätning in ett 1-fas-uttag, som visar sig vara omätt.
Inte ens dom äldre montörerna på mitt jobb vet vad som är meningen med den extra säkringen.
Nätägarna kopplar om detta i de anläggninger som under längre tid stängs av med huvudbrytaren, t.ex. fritidshus. Man får ju in nollvärden till mätinsamlingssystemet och kan då åka iväg och kolla om HB är frånslagen. Då byggs det om.Bjurran skrev:Men borde inte nätägarna ha intresse av att koppla om detta i installationerna då? Detta är inte gjort i någon av de fastigheter jag sysslar med...
Om man bortser från rapporteringen att ena fasen är borta, så tycker jag nog annars att mätare-hb-hs vore säkrare. Nätägaren har då alltid spänning till sin mätare, och fastighetsägaren kan bryta strömmen innan man byter HS. (Skyddar både mot montering av säkring för hållare, samt mot skador på passbiten av gnistorna)
Men visst, man kan ju inte få allt, och det finns ju för och nackdelar med allt...
Skulle mätaren sitta först "i kedjan" så skulle:
man i hyreshus tvingas bryta strömmen till hela huset för att byta en enstaka mätare.
man ha en mycket kraftigare säkring (t.ex. 35-50A) som matar på ström mot den mätare som av någon anledning gått sönder, brandrisken ökar.
Om vi tänker på samma sak så var denna säkring avsedd som manöversäkring för
tariffspole, kopplingsur för tariffstyrning, rundstyrningsutrustning osv.
Det fanns även en plomberbar plåtkåpa att sätta över propphuven.
Bjurran> Ordningen HS-Mätare-HVB är väl på alla sätt OK. Man skall aldrig byta
säkringar som är belastade, bryt därför HVB innan du skruvar med "propparna".
Detta är helt nödvändigt vid lite grövre doningar tex knivsäkringsapparater odyl.
tariffspole, kopplingsur för tariffstyrning, rundstyrningsutrustning osv.
Det fanns även en plomberbar plåtkåpa att sätta över propphuven.
Bjurran> Ordningen HS-Mätare-HVB är väl på alla sätt OK. Man skall aldrig byta
säkringar som är belastade, bryt därför HVB innan du skruvar med "propparna".
Detta är helt nödvändigt vid lite grövre doningar tex knivsäkringsapparater odyl.
När brytaren är avstängd så passerar ju ingen ström - följdaktligen blir det heller inga gnistor när du monterar huvudsäkringarna, även att det finns spänning. Det finns heller ingen risk att få spänning i fingret om man skulle komma åt gängan på säkringshållaren.Bjurran skrev:Men borde inte nätägarna ha intresse av att koppla om detta i installationerna då? Detta är inte gjort i någon av de fastigheter jag sysslar med...
Tydligen spelar det i vilket fall ingen roll hur man försöker skydda sig. Rätt som det är kommer en bilförare och sabbar allt i vilket fall.
Ganska intressanta volttal de fått också, eller tror ni personen som skrev artikeln missat lite?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3830048.ab
Ganska intressanta volttal de fått också, eller tror ni personen som skrev artikeln missat lite?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3830048.ab
electrocuted skrev:är det helt säkert? jag frågade nämligen vattenfalls linjemontör (trevlig herre) som var hemma och bytte min elmätare om jag är ansvarig för mätartavlan eller ej (den hängde knappt ihop) svaret blev Nja.. det enda jag är ansvarig över var trådstumparna som gick ut från elmätaren över till min central. resten var deras, OK sa jag, skulle jag inte kunna få tavlan utbytt då med tanke på skicket (han hade svårt att skruva fast mätaren då träbitarna den ska skruvas i var spruckna)
ja då blir du strömlös ett tag till sa han och plockade ner tavlan och åkte iväg, och kom efter en halvtimme tillbaka med en ny tavla som var likadan som den som satt där (äldre grå Eldon-modell) då frågade jag om de där fortfarande tillverkas, men detta var en av de som dom "hade haft liggandes ett tag" på förrådet sa han...
men ny är den iaf, och nån räkning har det ju inte kommit...
Du hade nog bara turen att råka på en trevlig och serviceminded montör, hade du beställt en ny tavla från vattenfall den "rätta officiella" vägan hade du fått betala.
Klicka här för att svara