jag förmodar att "branden" berodde på dålig kontakt där kabeln var ansluten till HB.
alltså att kopparn med tiden "kallflyter" och skruven som klämmer kopparn får inte lika stark klämkraft, såna här viktiga anslutningar so huvudledningar osv bör man efterdra efter en viss tids användning.
så den berörda koppartråden blev helt enkelt så varm intill anslutningsstället att värmen fortplantade sig i tråden och brände isoleringen på den tråden, sen så kanske just den tråden låg enot plåtlådan och då kan det ju blivit lite överslag som fick JFB att lösa ut,. sen när den kallnade så kanske den rörde sig ifrån lådan en bit och det gick att återst. JFB... en möjlig teori bara.. tur att du fick det åtgärdat

En sån här klassikt varmgång behöver inte lösa säkringen. För att säk ska lösa krävs att ledaren får kontakt med något att leda strömmen till, och det kanske den inte fick här. Vanliga symptom på såna här fel brukar vara att t.ex. belysning svajar lite ett tag innan det brinner av helt.

Möjligt att jag är ute och cyklar. Men detta är alltså en kabel som ligger före mätaren? I så fall borde det vara elbolaget.

Dessutom så skriver du att du nyligen fått mätaren utbytt, kan det finnas ett samband?

hempularen skrev:
Möjligt att jag är ute och cyklar. Men detta är alltså en kabel som ligger före mätaren? I så fall borde det vara elbolaget.

Dessutom så skriver du att du nyligen fått mätaren utbytt, kan det finnas ett samband?
Njae, om jag förstår det rätt, så är själva "tavlan" (där mätaren och huvudströmbrytaren sitter) min, medan mätaren är elbolagets (eller fortums, inte elbolagets om man ska vara noga), och huvudströmbrytaren är min.

Om detta inte stämmer får ni gärna skriva det. För då ska jag ringa till fortum omedelbart.

Men bara för att förtydliga hur elen kommer in i mitt hus.

1. Kabel från marken (in genom väggen) till ett skåp med mina tre huvudsäkringar.
2. från huvudsäkringsskåpet till huvudströmbrytare och "mätaren" (som är ny från fortum)
3. från huvudströmbrytaren/mätaren till proppskåpet.

Någon som vet om ett byte av elmätaren kan ha en del i att isoleringen har brunnit?

electrocuted skrev:
jag förmodar att "branden" berodde på dålig kontakt där kabeln var ansluten till HB.
alltså att kopparn med tiden "kallflyter" och skruven som klämmer kopparn får inte lika stark klämkraft, såna här viktiga anslutningar so huvudledningar osv bör man efterdra efter en viss tids användning.
så den berörda koppartråden blev helt enkelt så varm intill anslutningsstället att värmen fortplantade sig i tråden och brände isoleringen på den tråden, sen så kanske just den tråden låg enot plåtlådan och då kan det ju blivit lite överslag som fick JFB att lösa ut,. sen när den kallnade så kanske den rörde sig ifrån lådan en bit och det gick att återst. JFB... en möjlig teori bara.. tur att du fick det åtgärdat
Appropå att man skall "efterdra" efter en viss tids användning.
Just den stålbox som skyddar kablaget in till huvudströmbrytaren är plomberad, i alla fall var det så hos mig, och enligt uppgift från elektrikern behövde man även på nytt plombera den nu när den var bruten.

Är inte allt fram till och med mätaren nätbolagets?

allting före mätaren är nätägarens ansvar, så det gäller ju att lista ut i ditt fall ifall HB är kopplad före eller efter mätaren, enkelt om du har sån där ny digitalisk mätare. slå helt enkelt av din HB och se om siffrorna på mätaren slocknar...

när de bytte mätare hemma hos mig så satte de upp en vit klisterlapp på min HB där det står att jag inte ska bryta strömmen där för då funkar inte elmätaren..
men jag brukar ändå bryta där ibland om jag gör nåt i närheten av luftledningen till garaget, t.ex om jag målar husväggen omkring isolatorerna.... så vattenfall får nåt att fundera på... sitter säkert nån gubbe framför en dataskärm och ser att min mätare "faller bort" under nån timme ;)
jag litar inte på den inbyggda brytaren i mätaren. made in china säger sig självt.

electrocuted skrev:
allting före mätaren är nätägarens ansvar, så det gäller ju att lista ut i ditt fall ifall HB är kopplad före eller efter mätaren, enkelt om du har sån där ny digitalisk mätare. slå helt enkelt av din HB och se om siffrorna på mätaren slocknar...

när de bytte mätare hemma hos mig så satte de upp en vit klisterlapp på min HB där det står att jag inte ska bryta strömmen där för då funkar inte elmätaren..
men jag brukar ändå bryta där ibland om jag gör nåt i närheten av luftledningen till garaget, t.ex om jag målar husväggen omkring isolatorerna.... så vattenfall får nåt att fundera på... sitter säkert nån gubbe framför en dataskärm och ser att min mätare "faller bort" under nån timme ;)
jag litar inte på den inbyggda brytaren i mätaren. made in china säger sig självt.
Hmm detta låter intressant. (HB = huvudbrytare antar jag)
Skall ringa fortum imorgon och se vad de säger.

De uppgifter jag har fått tidigare är att fortum ansvarar för att elen kommer in i huset, dvs om du har ström i alla 3 huvudsäkringar så slutar deras ansvar där.
Är du säker på att det stämmer?

Har den nya digitala mätaren så ska testa imorgon när jag ändå ska koppla om massa. (var tvungen att flytta om apparater för att ha tillgång till fungerande uttag)

Tänkte komma med en liten update på vad som har hänt.

Testade att slå av huvudströmbrytaren, var vid "energiboxen" eller vad fortum nu kallar den slocknade. Detta betyder alltså att huvudströmbrytaren ligger mellan mina huvudsäkringar (där elen går in i huset) och fortums energibox/energimätare. (tack för tipset electrocuted).

När jag har kontrollerat detta ringer jag fortum och frågar vad det är som gäller.
Den första jag får prata med vid deras support säger att det är deras ansvar fram till energiboxen. Detta skiljer sig från de uppgifter jag har fått tidigare. Efter att ha pratat ett tag skickas jag vidare till en annan avdelning som i sin del skickar vidare mig till en telefonsvarare. Jag ringer upp och får direktnumret till avdelningen med telefonsvarare. 4 timmar och 15 samtalsenare svarar äntligen någon varpå jag på nytt frågar var deras ansvar övergår till mitt ansvar. Mannen i andra änden är väldigt tydlig med att mitt ansvar börjar direkt efter huvudsäkringarna, dvs innan energiboxen/elmätaren. Kan detta stämma? Vet verkligen inte vad jag ska göra, får inga klara besked av fortum. (även om mannen på slutet verkade ha bättre koll än övriga).

/Axel

Redigerat:
Det enda som är nätbolagets är mätaren och serviskabeln. Mätarskåpet, HVB, alla plintar osv är anl-innehavarens. Spelar ingen roll om HVB ligger kopplad före eller efter mätaren, den är fortfarande din och ditt ansvar.

Floppman skrev:
Det enda som är nätbolagets är mätaren och serviskabeln. Mätarskåpet, HVB, alla plintar osv är anl-innehavarens. Spelar ingen roll om HVB ligger kopplad före eller efter mätaren, den är fortfarande din och ditt ansvar.
Okej, tack. Du är ensam bättre än hela fortums supportkår.
Mycket tacksam för att äntligen få ett rakt svar. Är skakad över hur dålig kunskap deras support hade.

är det helt säkert? jag frågade nämligen vattenfalls linjemontör (trevlig herre) som var hemma och bytte min elmätare om jag är ansvarig för mätartavlan eller ej (den hängde knappt ihop) svaret blev Nja.. det enda jag är ansvarig över var trådstumparna som gick ut från elmätaren över till min central. resten var deras, OK sa jag, skulle jag inte kunna få tavlan utbytt då med tanke på skicket (han hade svårt att skruva fast mätaren då träbitarna den ska skruvas i var spruckna)
ja då blir du strömlös ett tag till sa han och plockade ner tavlan och åkte iväg, och kom efter en halvtimme tillbaka med en ny tavla som var likadan som den som satt där (äldre grå Eldon-modell) då frågade jag om de där fortfarande tillverkas, men detta var en av de som dom "hade haft liggandes ett tag" på förrådet sa han...
men ny är den iaf, och nån räkning har det ju inte kommit...

Floppman har koll på läget, finns eventuellt vissa regionala undantag som ligger kvar sen elverkstiden, exempelvis säkringselement och passkontakt i servislåda.

jaha, då kan jag vara glad att jag fick lite bättre service än jag skulle fått..
hade det vart en ung kille så hade han ju säkert vägrat byta den åt mig..

Jodå men de har nog pengar till sånt om de kan betala 900 000 i månadslön till VD :)
Och nu i samband med det stora mätarbytet är det nog som så att nätägaren tar kostnader som uppstår i samband med detta och där kan nya mätartavlor komma in i bilden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.