4 868 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Elproblem i snickarbod!
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Dom är min far och lillebror, mor som är fastighetsägare! Har just haft elektriker här på morgonkvisten, för en gångs skull så gick det fort att komma hit!T Thomas_Blekinge skrev:
Tydligen är det kabelbrott nånstans i matarkabeln så en ny 5g 6mm2 jordkabel har beställts .
Om jag hade fortsatt att varit på kontroll vart tredje år så hade mina värden inte varit så dåliga som dom är idag, jag hade fått medicin långt tidigare.tommib skrev:
Om jag inte hade bytt jobb för drygt tio år sedan så hade jag haft sämre värden idag, jag hade kanske t.o.m behövt vistast på sjukhus tre-fyra dagar i veckan.
tommib skrev:
Du får gärna leverera en källa på ditt påstående om ström genom hjärtat som ger problem senare.
I Läkartidningen publicerades i december 2016 en artikel som behandlar ämnet. Jag tittade på det då men orkade inte göra något med det. Kanske kan jag kolla imorgon när jag är på jobbet och kan läsa orginalartiklarna. Spontant känns det som att det finns stor risk för olika fel (fintrådsneuropati kan orsakas av en mängd andra saker, t.ex. diabetes) men jag ska nog inte uttala mig innan jag läser källorna.
Ang. ditt OT så är det bara att beklaga att du har besvär. Är det något med kontrollerna som ändrar något eller har det bara att göra med en känsla av att vara omhändertagen?
Hittade denna artikel vid lite snabb googling;
http://www.elinstallatoren.se/inneh.../darfor-uppstar-skador-langt-efter-elolyckor/
Finns säkert fler och utförligare förklaringar förhoppningsvis även om fenomenet är relativt "nytt". Vet att det togs upp och poängterades i årets ESA-utbildning...
Den där refererar till samma artikel som jag redan länkade. Ingenting om hjärtat.D Dub361 skrev:
https://www.google.se/url?sa=t&sour...ghUMAY&usg=AFQjCNHYNzXxdAL8XrL8wxC9nmUz1dVDjQtommib skrev:
Det har, vad jag förstår, forskat en del på elolyckor på senare tid, förhoppningsvis kan respekten öka lite för s.k. "hushållsel" som av många läkare inte ansetts farligt men vilket, under rätt (fel) förutsättningar, både strömstyrka och tid för strömgenomgång är fullt tillräckliga för att orsaka permanenta nervskador och hjärtarytmier. Sannolikheten för stora skador vid strömgenomgång ökar med spänningsstorleken och sannolikheten för stora skador vid ljusbågar med strömstyrka/avsäkring på matande nät.
Har svårt att se att någon skulle kunna skadas av ljusbåge vid arbete med "hushållsel" däremot en kraftig strömgenomgång som kan uppstå då man har kontakt med exempelvis ett jordat föremål men som ändå inte löser en 10A säkring och svårigheter att komma loss då muskler krampar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/jordfelbrytare-loeste-inte-ut.195572
Det har varit uppe tidigare och om jag skulle försöka sammanfatta den tråden skulle de se ut ung så här. Är det fortfarande konsensus?
Det har varit uppe tidigare och om jag skulle försöka sammanfatta den tråden skulle de se ut ung så här. Är det fortfarande konsensus?
- En kort "stöt" i en lågspänningsanläggning, det vill säga systemspänning under 500V AC,
- utan att tappa medvetandet,
- inte slagit sig,
- inte suttit fast (åtminstone inte flera sekunder),
- är i övrigt frisk (speciellt vad gäller hjärtat) och
- inte uppenbart bränt sig,
- eller mår dåligt,
- Vid en större stöt, om man känner dig skadad, tappat medvetandet, fått strömmen rätt genom hjärtat/över bröstet eller liknande så är det akut läkarbesök som gäller. Om det är lågspänning så är prognosen fortsatt god. I de flesta fall behövs inte mer läkarvård än ett EKG (om man inte bränt sig).
- Har man blivit utsatt för högspänning så är man skadad och behöver definitivt sjukhusvård på brännskadeavdelning. Överlevnadsprognosen är dock faktiskt ganska bra idag. Men räkna inte med att komma därifrån med lika många armar och ben. Man får permanenta men.
Njae.....Bo.Siltberg skrev:
[länk]
- En kort "stöt" i en lågspänningsanläggning, det vill säga systemspänning under 500V AC,
då är man med med stor säkerhet inte skadad och kommer att klara alldeles utmärkt utan vårdinsats. Risken är inte helt noll, men nära.
- utan att tappa medvetandet,
- inte slagit sig,
- inte suttit fast (åtminstone inte flera sekunder),
- är i övrigt frisk (speciellt vad gäller hjärtat) och
- inte uppenbart bränt sig,
- eller mår dåligt,
- Vid en större stöt, om man känner dig skadad, tappat medvetandet, fått strömmen rätt genom hjärtat/över bröstet eller liknande så är det akut läkarbesök som gäller. Om det är lågspänning så är prognosen fortsatt god. I de flesta fall behövs inte mer läkarvård än ett EKG (om man inte bränt sig).
- Har man blivit utsatt för högspänning så är man skadad och behöver definitivt sjukhusvård på brännskadeavdelning. Överlevnadsprognosen är dock faktiskt ganska bra idag. Men räkna inte med att komma därifrån med lika många armar och ben. Man får permanenta men.
Jag är nog böjd att tro, baserat på en snabb genomläsning av artikeln jag länkade, att det finns risk för skador på lång sikt av <500VAC med tanke på just elektroporering. Risken är dock mycket liten. Om jag förstod det hela rätt så hade de ur en kohort på 2000 elektriker som var exponerade vaskat fram 23 st som hade besvär. Inte dödsfarligt på något sätt och många andra saker är värre men inte heller "träffad två gånger av blixten"-ovanligt.
Däremot är det fortfarande inte något särskilt att göra i akutskedet mer än att utreda om det finns brännskador och EKG-förändringar som kan bli värre utan ett korrekt omhändertagande. De sena nervskadorna påverkas inte av något man kan göra.
Oavsett, har strömmen passerat hjärtat eller man känner sig orolig tar det inte lång tid att gå till närmsta vårdcentral och ta prover och EKG, en timme kanske. Aldrig fel att ta ett EKG och varför inte just efter en elchock.
Vid större stötar kan bevakad EKG i ett dygn rekommenderas.
Har svårt att se varför man fokuserar så vid olika spänningsnivåer, händer inget magiskt vid 500 eller 1000 V utan det är de summerade faktorerna som avgör skadan, tid, storlek, väg, har man sen bekymmer med hjärtat sen tidigare kanske man är extra benägen att göra en extra kontroll.
Högspänning naturligtvis alltid allvarligt men finns ju som regel jordfelsskydd som kan begränsa tiden här men även på den korta tiden hinner det uppstå rejäla skador.
Min poäng är att så kallad "hushållsel" även den har potential att orsaka skador sett till strömstyrka och tid, jordfelsbrytare hjälper ju i nyare anläggningar i bästa fall men det finns även många elanläggningar utan JFB eller med JFB utan funktion.
Vem testar son Biltema-JFB varje månad enligt instruktion?
Har svårt att se varför man fokuserar så vid olika spänningsnivåer, händer inget magiskt vid 500 eller 1000 V utan det är de summerade faktorerna som avgör skadan, tid, storlek, väg, har man sen bekymmer med hjärtat sen tidigare kanske man är extra benägen att göra en extra kontroll.
Högspänning naturligtvis alltid allvarligt men finns ju som regel jordfelsskydd som kan begränsa tiden här men även på den korta tiden hinner det uppstå rejäla skador.
Min poäng är att så kallad "hushållsel" även den har potential att orsaka skador sett till strömstyrka och tid, jordfelsbrytare hjälper ju i nyare anläggningar i bästa fall men det finns även många elanläggningar utan JFB eller med JFB utan funktion.
S Slugge skrev:Oavsett, har strömmen passerat hjärtat eller man känner sig orolig tar det inte lång tid att gå till närmsta vårdcentral och ta prover och EKG, en timme kanske. Aldrig fel att ta ett EKG och varför inte just efter en elchock.
Till att börja med tar det troligen betydligt längre tid än en timme att ta sig till VC och ta ett EKG (vilket jag är den förste att beklaga). Prover kan du i princip glömma överhuvudtaget på en normal vårdcentral. De proverna som skulle vara relevanta att ta är man bara intresserad av om du har brännskador och då har du inget på VC att göra.
"Vid större stötar kan bevakad EKG i ett dygn rekommenderas" - Igen, vad baseras denna rekommendation på? Vad skulle syftet vara? Vilka skademekanismer är relevanta här och vad tror man sig hitta?
Det är riktigt att det är levererad energi som är intressant, samt vilken väg den har tagit. Det speciella med elbrännskador är att man kan ha relativt små skador på ytan och mycket omfattande interna skador. I de fallen är det dock synnerligen tydligt att man har det.
Arytmier är ett helt annat kapitel. De uppstår när man utsätts för strömmen. Har man ett normalt EKG i akutskedet är risken obetydlig för senare arytmi (se artikeln jag länkade).Endast i enstaka undantagsfall uppträder förmaksflimmer efter några timmars latens. Förmaksflimmer är dock inte farligt på kort sikt men kan möjligen, möjligen tarva en kontroll. Här kommer en diskussion om hälsoekonomi och vinster med screening in.
Självklart har hushållsel potential att orsaka skador och död. Det är inte en tvistefråga. Det som är frågan är vad som ska göras när personen mår väsentligen bra i akutskedet. Jag tycker att Bo sammanfattar det bra ovan (trots min invändning i inlägget efter). El är inte magiskt. Det finns fysiologiska mekanismer som ligger bakom som är relativt välstuderade.
Påstående 1 känns lite överflödigt, ja det kan naturligtvis ta längre tid än 1 timme att ta sig till en VC, bor man i Norrbottens skogar och har 3 timmar enkel resa då har jag förståelse att man inte ids lägga den tiden då risken normalt är så pass liten.tommib skrev:
Till att börja med tar det troligen betydligt längre tid än en timme att ta sig till VC och ta ett EKG (vilket jag är den förste att beklaga). Prover kan du i princip glömma överhuvudtaget på en normal vårdcentral. De proverna som skulle vara relevanta att ta är man bara intresserad av om du har brännskador och då har du inget på VC att göra.
"Vid större stötar kan bevakad EKG i ett dygn rekommenderas" - Igen, vad baseras denna rekommendation på? Vad skulle syftet vara? Vilka skademekanismer är relevanta här och vad tror man sig hitta?
Det är riktigt att det är levererad energi som är intressant, samt vilken väg den har tagit. Det speciella med elbrännskador är att man kan ha relativt små skador på ytan och mycket omfattande interna skador. I de fallen är det dock synnerligen tydligt att man har det.
Arytmier är ett helt annat kapitel. De uppstår när man utsätts för strömmen. Har man ett normalt EKG i akutskedet är risken obetydlig för senare arytmi (se artikeln jag länkade).Endast i enstaka undantagsfall uppträder förmaksflimmer efter några timmars latens. Förmaksflimmer är dock inte farligt på kort sikt men kan möjligen, möjligen tarva en kontroll. Här kommer en diskussion om hälsoekonomi och vinster med screening in.
Självklart har hushållsel potential att orsaka skador och död. Det är inte en tvistefråga. Det som är frågan är vad som ska göras när personen mår väsentligen bra i akutskedet. Jag tycker att Bo sammanfattar det bra ovan (trots min invändning i inlägget efter). El är inte magiskt. Det finns fysiologiska mekanismer som ligger bakom som är relativt välstuderade.
I min värld har man kanske 10-15 minuter till en VC och lite längre om man bor på landet därav påståendet cirka 1 timme, kan naturligtvis ta en och en halv också om det är kö. I vilket fall är det väldigt lite möda att lägga för dessa kontroller som, om man har tur, visar sig vara helt överflödiga, ungefär som när man besiktigar bilen.
Menar inte heller att man ska springa dit för minsta lilla men långvariga strömgenomgång och/eller genom/nära hjärta har man inte mycket att förlora på att kontrollera sig.
Exakt vilka tester de gör har jag inte koll på men de har garanterat en mall de följer, EKG som jämförs med tidigare bild, har för mig urinprov, vet ej vad de kollar i detta. Minns inte vad mer de kollar.
Vad meningen med bevakat dygns-EKG är antar jag för att försäkra sig dock får detta en negativ effekt att benägenheten att uppsöka vård säkerligen minskar.
Nervskador är vad jag förstår i dagsläget inget man kan laga men ändå bra att få det dokumenterat.
Ska sluta tjata i denna tråden nu men min poäng är bara att det kan vara befogat att uppsöka vård i vissa fall, det orsakar ingen större fara i vilket fall, folk söker för betydligt mindre än så. Finns även ofta en känsla av skam som hindrar, man vill kanske inte medge att man gjorde fel eller något dumt.
Även termen hushållsel är lustig i mina öron, var hade du helst blivit utsatt för elchock, kopplandes i din lilla garagediazedcentral avsäkring 16A eller ett "ställverk" som är klassat 2500A och skyddat av 63A säkringar på högspänningssidan?
Har du ens försökt läsa artikeln jag länkade?
Har du varit på vårdcentralen de senaste åren?
Ja, folk söker för mindre. Betydligt mindre. Att ställa sig och gasta om en extensiv labdiagnostik och telemetri kommer dock garanterat placera dig i facket "jobbig" och du kommer sannolikt få ett sämre bemötande än du kunde fått. Att påpeka att det finns en relativt bra och aktuell kunskapsöversikt om läkaren är väldigt osäker på handläggningen skadar dock inte. Även detta har jag sagt tidigare.
Har du varit på vårdcentralen de senaste åren?
Ja, folk söker för mindre. Betydligt mindre. Att ställa sig och gasta om en extensiv labdiagnostik och telemetri kommer dock garanterat placera dig i facket "jobbig" och du kommer sannolikt få ett sämre bemötande än du kunde fått. Att påpeka att det finns en relativt bra och aktuell kunskapsöversikt om läkaren är väldigt osäker på handläggningen skadar dock inte. Även detta har jag sagt tidigare.
Ja, jag har varit många gånger på VC de senaste åren, beklagligt att dina upplevelser är så dåliga, har du nu så långt att köra dit är det säkert lång kö och jäktade läkare.
Dina upplevelser av detta har dock inget med min och många andras bild av en helt rimlig mottagning på VC att göra, ett tips är att du läser recensioner om olika VC och kanske inte tar första bästa om du har möjlighet att välja.
Känner nu att allt dividerat om VC börjar bli rejält OT nu, jag har varit och gjort dessa tester, det tog max.en timme och kostade cirka 300 och jag var nöjd med helhetsupplevelse.
Dina upplevelser av detta har dock inget med min och många andras bild av en helt rimlig mottagning på VC att göra, ett tips är att du läser recensioner om olika VC och kanske inte tar första bästa om du har möjlighet att välja.
Känner nu att allt dividerat om VC börjar bli rejält OT nu, jag har varit och gjort dessa tester, det tog max.en timme och kostade cirka 300 och jag var nöjd med helhetsupplevelse.