723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
De hade så fel man kunde ha. Oavsett så var det Statkraft och kanske SK som bestämde att de skulle byggas. Inte privata investerare.P pmd skrev:Nog var det ett bygge på marknadsmässig grund?
Svebio gillade åtminstone att kabeln började byggas.
"Genom den kraftigt ökade förbindelserna blir det möjligt att dels exportera grön el och annat överskott av el från Norden till kontinenten, dels att balansera variabel förnybar el (vindkraft och solkraft) på kontinenten och i Storbritannien med skandinavisk vattenkraft".
och
"När det blåser kraftigt och solen skiner i Tyskland och England kan överskottet exporteras via Norge till hela Norden och vatten kan sparas i vattendammarna. När det blir underskott på kontinenten med högt elpris går strömmen i motsatt riktning, och upplagrad vattenkraft kan säljas till kontinenten. När det blåser bra i Norden kan vi också exportera överskott av vindkraft. Om man vill öka möjligheten till balansering kan man också bygga pumpkraftverk, främst i den norska fjällkedjan. Det finns en stor potential att göra det till rimlig kostnad".
samt
"För de svenska elproducenterna innebär kablarna ett löfte om lite stabilare prisutveckling och lite bättre ersättning för den producerade elen. På den nordiska elmarknaden råder ju ett besvärande prispressande överskott sedan några år tillbaka, som beror på att det gemensamma svensk-norska elcertifikatsystemet pressar ut stora volymer ny förnybar el på marknaden, samtidigt som kärnkraften i Sverige inte avvecklats utan tvärtom fått ökad kapacitet, och elförbrukningen dessutom planat ut".
[länk]
Jag har inte hittat något uttalande därifrån om elprisets nuvarande volatilitet så jag gissar att de är lika tagna på sängen som vi andra.
Kommitte? Var skrev jag bestämma? Det är en annan prissättning bara för att styra mot färre extremtoppar i förbrukning.P pmd skrev:
Ungefär som när diferentierade säkringstariffer togs fram.
Inget konstigt om man tänker efter lite.
Det är ingen straffskatt, det är marknadsmässig prissättning på en ändlig produkt. Ju fler som behöver den, desto högre blir priset. En variant av timprissättning som bättre får ner topparna eftersom de omoderna effektslukarna inte har en chans att sänka sin förbrukning under ens hälften av alla timmar på dygnet som priset är högt.P pmd skrev:
Jag ser inte hur det kan jämföras med planekonomi.
Nej, en marknadsmässig prissättning ger inte högre pris för stor konsumenter.
Den som vill köpa när tillgången är mindre ska betala mer än när den är större. Det gäller alla. Allt annat är subvention.D Daniel 109 skrev:
Och det är ingen skatt utan man kan kalla det reservkraftpremie som ska gå till att bygga och upprätthålla den reservkapaciter som beteendet ger upphov till.
Detta hade annars hela kollektivet tvingats betala i form av just skattehöjning.
Det är dags att sluta höja elnätsskatter ( avgifter) över hela linjen och istället skicka fakturan till de som skapar problemen.
Redigerat:
Första stycket håller jag helt med om. Men jag gissar att du inte menar vad du skriver där.
Rörligt pris har enligt ryktet alltid varit billigare än fast på lång sikt, men ibland kanske det går att ha tur. Tur hade man eventuellt om man band sitt pris i somras.D djac skrev:
Statnett och National Grid. Båda är kommersiella bolag. Statnett är helägt av norska staten, medan National Grid är noterat på Londonbörsen och New York-börsen.K karlmb skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hakan-om-stillastaende-alv-hemskt-att-se
Det ser ju bra ut med stor nytta och bara tappa 0,5%. Men de glömmer fullständigt att nämna att du tappar vattenkraftens reglerförmåga.
Det ser ju bra ut med stor nytta och bara tappa 0,5%. Men de glömmer fullständigt att nämna att du tappar vattenkraftens reglerförmåga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Som en av dem som inte producerar någon egen el är jag glad och tacksam att det läcker lite till mig.D djac skrev:
Eller läcker och läcker, jag betalar förstås för det, men jag är glad att det finns en fri marknad på vilken jag kan handla, och jag är även glad att det finns sådana som ni som producerar och säljer el.
Inlägget kan bygga på fulcitering och ett medvetet missförstånd.