P
K karlmb skrev:
Jag vet. Men varför ska staten och kraftproducenterna tälja guld redan i oktober?
För att de tillhandahåller en produkt som är mycket efterfrågad. Inget konstig alls.
Att staten "täljer guld" gynnar förhoppningsvis oss alla, men eftersom staten styrs av politiker så får vi nog avvakta lite om det.

P
tommib tommib skrev:
Vartför? Förstår du skalan på problemet här?
Allt högaktivt avfall som producerats fram till för några år sedan (när jag senast räknade på det) i Sverige ryms i en kub med lite drygt sju meters sida (om jag minns rätt).*
Man kan också upparbeta kärnavfallet för att göra om en del av det till kärnbränsle.

P
tommib tommib skrev:
Planekonomi är, för de okunniga, centralt styrd efterfrågan. Staten bestämmer helt enkelt att alla får ett par skor varje år, alla får 10 MWh per år el, alla får åtta brödskivor om dagen osv.
Alla får inte lika mycket. De som behöver mer får mer. Vilka som behöver mer bestämmer centralkommittén.

P
K karlmb skrev:
Men nu står vi här, och det är alla kärnkraftverk som bär skulden till det om vi nu ska utse syndabockar.
B1, B2, O1, O2, R1 och R2 är nog oskyldiga i det här läget.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Mitt förslag skulle ju öka tillgången på el vid käldknäppar, inte tvärtom.
Njae, öka tillgången skulle det inte göra. Det skulle omfördela tillgången.

P
K karlmb skrev:
Tänk att marknaden har löst det där tom i stockkonservativa England!
Då borde det väl gå att låta marknaden lösa det även här i Sverige?

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men nej, Marviken lär vara körd numera. Och reaktorn blev väl aldrig ens klar?
Marviken byggdes om till oljekraftverk, men lades ner för cirka 10 år sen och fastigheten såldes.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som sagt, hur kan du leva med de höga priserna för rejäla huvudsäkringar?
Jag tycker att det är rimligt att betala både för det man använder och det man har avtalat att man har rätt att använda, så jag förstår ärligt talat inte frågan. Om priset på stor volatilitet i konsumtionsledet är ett problem vet jag inte; jag tror ärligt talat att oförutsägbarheten på elpriset oftast är ett större problem än prisnivån som sådan (inom vissa gränser).

Som jag uppfattar det du skriver rent generellt vill du genom tvång och restriktioner styra hur den osäkra energitillgång vi nu har ska fördelas samtidigt som du tycker att den osäkra produktionen har bevisat sig vara funktionell.

Som någon som tror på frihetliga, marknadsbaserade system och tror att vi behöver mycket mer el framgent baxnar jag över båda delarna.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Marviken byggdes om till oljekraftverk, men lades ner för cirka 10 år sen och fastigheten såldes.
Ok..

P pmd skrev:
Nja, i England är man van vid att el används till allt utom uppvärmning pga högt pris.
Alla marknader har sina förutsättningar.

P pmd skrev:
Njae, öka tillgången skulle det inte göra. Det skulle omfördela tillgången.
Kalla det så om det känns bättre. Det löser mkt av problemen iaf utan att Ygeman ens behöver bygga fler linjer söderut.
Dvs lika snabbt som det gick för norrmännen att rita om kartan.

P pmd skrev:
B1, B2, O1, O2, R1 och R2 är nog oskyldiga i det här läget.
Jag bjuder på den.

P pmd skrev:
Alla får inte lika mycket. De som behöver mer får mer. Vilka som behöver mer bestämmer centralkommittén.
Vilket inte har något med mitt förslag att göra.
Vill du behålla dina gamla direktverkande elpaneler så får du.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det är rimligt att betala både för det man använder och det man har avtalat att man har rätt att använda, så jag förstår ärligt talat inte frågan. Om priset på stor volatilitet i konsumtionsledet är ett problem vet jag inte; jag tror ärligt talat att oförutsägbarheten på elpriset oftast är ett större problem än prisnivån som sådan (inom vissa gränser).

Som jag uppfattar det du skriver rent generellt vill du genom tvång och restriktioner styra hur den osäkra energitillgång vi nu har ska fördelas samtidigt som du tycker att den osäkra produktionen har bevisat sig vara funktionell.

Som någon som tror på frihetliga, marknadsbaserade system och tror att vi behöver mycket mer el framgent baxnar jag över båda delarna.
Fattar inte hur du menar. Att det ska finnas avtal för hur man får plocka ut är ju självkkart, det gör det ju för alla redan idag via huvudsäkringen. Jag vill öka flexibiliteten genom att bara begränsa när uppvärmninssystemen börjar kräva massiva mängder extrael jfrt med den genomsnittliga förbrukningen.
Detta då eftersom vi kommit på att det är då vi får problem med både tillgång och överföringskapacitet när många efterfrågar samma sak.
De flesta är nog mest intreserade av den generella prisnivån och skulle få se sänkt sådan eftersom reservkraft och utbyggnad av elnät lär hamna på elräkningen hos alla i slutändan.
Därav mitt ifrågastande av varför jag måste vara med och betala för kortsiktiga fastighetsägare som skiter i hur mkt de förbrukar oavsett hur det går för alla andra och oavsett hur dyrt det blir för de själva även på kort sikt.

Redigerat:
P pmd skrev:
Det funkade ju hyffsat fram till i somras. Hur kan lilla Sverige ändra prisnivån i hela Europa?
Inte ens med en massig känkraftutbyggnad skulle vi ju mer än på marginalen kunna sänka priset i Tyskland.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.