723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
För att de tillhandahåller en produkt som är mycket efterfrågad. Inget konstig alls.K karlmb skrev:
Att staten "täljer guld" gynnar förhoppningsvis oss alla, men eftersom staten styrs av politiker så får vi nog avvakta lite om det.
Man kan också upparbeta kärnavfallet för att göra om en del av det till kärnbränsle.tommib skrev:
Alla får inte lika mycket. De som behöver mer får mer. Vilka som behöver mer bestämmer centralkommittén.tommib skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Jag tycker att det är rimligt att betala både för det man använder och det man har avtalat att man har rätt att använda, så jag förstår ärligt talat inte frågan. Om priset på stor volatilitet i konsumtionsledet är ett problem vet jag inte; jag tror ärligt talat att oförutsägbarheten på elpriset oftast är ett större problem än prisnivån som sådan (inom vissa gränser).K karlmb skrev:
Som jag uppfattar det du skriver rent generellt vill du genom tvång och restriktioner styra hur den osäkra energitillgång vi nu har ska fördelas samtidigt som du tycker att den osäkra produktionen har bevisat sig vara funktionell.
Som någon som tror på frihetliga, marknadsbaserade system och tror att vi behöver mycket mer el framgent baxnar jag över båda delarna.
Fattar inte hur du menar. Att det ska finnas avtal för hur man får plocka ut är ju självkkart, det gör det ju för alla redan idag via huvudsäkringen. Jag vill öka flexibiliteten genom att bara begränsa när uppvärmninssystemen börjar kräva massiva mängder extrael jfrt med den genomsnittliga förbrukningen.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker att det är rimligt att betala både för det man använder och det man har avtalat att man har rätt att använda, så jag förstår ärligt talat inte frågan. Om priset på stor volatilitet i konsumtionsledet är ett problem vet jag inte; jag tror ärligt talat att oförutsägbarheten på elpriset oftast är ett större problem än prisnivån som sådan (inom vissa gränser).
Som jag uppfattar det du skriver rent generellt vill du genom tvång och restriktioner styra hur den osäkra energitillgång vi nu har ska fördelas samtidigt som du tycker att den osäkra produktionen har bevisat sig vara funktionell.
Som någon som tror på frihetliga, marknadsbaserade system och tror att vi behöver mycket mer el framgent baxnar jag över båda delarna.
Detta då eftersom vi kommit på att det är då vi får problem med både tillgång och överföringskapacitet när många efterfrågar samma sak.
De flesta är nog mest intreserade av den generella prisnivån och skulle få se sänkt sådan eftersom reservkraft och utbyggnad av elnät lär hamna på elräkningen hos alla i slutändan.
Därav mitt ifrågastande av varför jag måste vara med och betala för kortsiktiga fastighetsägare som skiter i hur mkt de förbrukar oavsett hur det går för alla andra och oavsett hur dyrt det blir för de själva även på kort sikt.
Redigerat: