723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag tycker att pudelns kärna missas lite i dessa 'engagerade' diskussioner.K karlmb skrev:
Vi producerar tillräckligt med el idag, det som har hänt är att det läcker ut el till andra länder och att detta skapar en antydan till brist här samt en prisökning, beroende på 'marknads'-arrangemanget.
Precis. Och då kan man inte sitta med religiös tro på att marknaden löser allt. Det var inte marknaden som byggde de där kablarna från sydnorge.D djac skrev:
Nej, inte utan att betala en straffskatt.K karlmb skrev:
Planekonomi har aldrig fungerat speciellt bra.K karlmb skrev:
Nog var det ett bygge på marknadsmässig grund?K karlmb skrev:
Svebio gillade åtminstone att kabeln började byggas.
"Genom den kraftigt ökade förbindelserna blir det möjligt att dels exportera grön el och annat överskott av el från Norden till kontinenten, dels att balansera variabel förnybar el (vindkraft och solkraft) på kontinenten och i Storbritannien med skandinavisk vattenkraft".
och
"När det blåser kraftigt och solen skiner i Tyskland och England kan överskottet exporteras via Norge till hela Norden och vatten kan sparas i vattendammarna. När det blir underskott på kontinenten med högt elpris går strömmen i motsatt riktning, och upplagrad vattenkraft kan säljas till kontinenten. När det blåser bra i Norden kan vi också exportera överskott av vindkraft. Om man vill öka möjligheten till balansering kan man också bygga pumpkraftverk, främst i den norska fjällkedjan. Det finns en stor potential att göra det till rimlig kostnad".
samt
"För de svenska elproducenterna innebär kablarna ett löfte om lite stabilare prisutveckling och lite bättre ersättning för den producerade elen. På den nordiska elmarknaden råder ju ett besvärande prispressande överskott sedan några år tillbaka, som beror på att det gemensamma svensk-norska elcertifikatsystemet pressar ut stora volymer ny förnybar el på marknaden, samtidigt som kärnkraften i Sverige inte avvecklats utan tvärtom fått ökad kapacitet, och elförbrukningen dessutom planat ut".
https://www.svebio.se/press/blogginlagg/tva-nya-kablar-export-och-balans-gron-el
Jag har inte hittat något uttalande därifrån om elprisets nuvarande volatilitet så jag gissar att de är lika tagna på sängen som vi andra.
Redigerat:
Så elbolagen låter dig inte bestämma om du tycker ett pris är vettigt..?Ulltand skrev:
Jag har fast pris från eon på 57öre/kWh. Löper ut nu i november. Fick ”erbjudande” om att förnya redan i augusti, och då till 115öre/kWh. Bundet i tre år. Vi beställde solceller istället och kommer köra rörligt pris nu istället.