723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 18 830 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 18 830 inlägg
Varför tror du att jag är arg? Det är jag inte.K karlmb skrev:Jag ser problem med vindkraft som alla andra.
Blananskraft krävs men du verkar mest arg för att jag nämner en lösning som skulle kunna reducera det problemet en hel del i varje fall i Sverige med vår extrema andel direktverkande el. Den var du antagligen inte alls emot, när "bostadsutvecklare" kunde spara in på värmesystem de tom har i England till stor del.
Det var en jättefin utveckling när all din kärnkraft behövde avsättning i några decennier.
Men nu står vi här, och det är alla kärnkraftverk som bär skulden till det om vi nu ska utse syndabockar.
Att vi i Sverige har en "extrem" andel direktverkande el är en bra sak. Ja, man betalade ut bidrag (igen med dessa bidrag) för att konvertera oljeeldade hus till elpanna och man förespråkade direktel vid nybyggen. Anledningen var att vi hade billig el tack vare en vettig politik i det avseendet. Det är nämligen mycket bättre och enklare att värma med el jämfört med att värma med olja, gas, ved och massa andra saker som vi hade innan. Det är den jättefina utvecklingen, att komma bort från fossil uppvärmning av hus. Tittar du på t.ex. Tyskland och England så värmer de med gas eller olja. De har inte ens kommit till läget med direktel. Pga historiskt dyr el. I Englands fall också en bisarr byggnadstratition med skokartonger till hus.
Värmepumpar är bättre, givetvis. Dessa är dock en relativt sentida utveckling och de kommer rimligen ersätta direktel vad det lider. Det finns lite andra nackdelar men de är oväsentliga i sammanhanget. Att klaga på att alla inte har värmepump är lite som att klaga på att alla inte redan har elbil.
Att vattenburen värme är dyrare att bygga än direktel är helt klart. Det medför också en mer komplicerad drift. Fördelen är att man kan byta värmekälla (i bästa fall). Den flexibiliteten är värd mycket för vissa, inget för andra.
Ja, det är väl kverulanterna och de som inte har råd att göra större ändringar i sina gamla villor. Men de får väl flytta då.K karlmb skrev:
Min poäng här är att ditt förslag inte behövs. Problemet löser sig själv när priset går upp. Antingen stänger de av eller så stänger du av. Du vill driva igenom ett förslag som förbättrar för dig och ger dig mindre prisvolatilitet under en helt godtycklig brytpunkt genom att tvinga andra att göra något.
Du kan väl svara på hur du tror att våra grannländer skulle reagera om vi stoppade export av el men samtidigt krävde att få importera vid brist hos oss. Min teori är att det skulle involvera ett par rejäla långfingrar i luften.
Jovisst, jag minns tiden före kablarna från sydnorge. Det var inte mycket vi kunde importera inte....tommib skrev:
Varför stäng av när detvknsppt syns på elräkningen att man ökat lasten på nätet med 400% några dagar.tommib skrev:
Men om man däremot skulle se en rejäl ökning då och då på sin veckoupplösta elräkning däremot, då skulle såklart många reagera.
Nu är det ju viss skillnad på att återställa vanliga kraftverk och kk-verk. De senare är ju knappast lönsamma att hålla bara för beredskap heller..tommib skrev:
Det är vad jag förstår inte riktigt så enkelt och det tar en del tid att återställa, men visst. Samma torde gälla t.ex. R1. Hur det är med O1 och O2 vet jag inte men de har varit stängda rätt länge nu så där är det nog värre. B1 och B2 är körda, R2 hade ju sitt problem med reaktortanken som inte var okomplicerat.
Mitt förslag skulle ju öka tillgången på el vid käldknäppar, inte tvärtom.tommib skrev:
Ska man resonera som du så kommer ju det där annars att läsa sig självt eftersom företag är rationella och kommer att stänga ner när priset är för högt.
Men det skulle bli mer sällan ifall vi fick bort dumsnål lokalvärme.
Lite grann hönan eller ägget.tommib skrev:
Mitt förslag minskar problemen. Vill man vårda sina gamla knäppande plåtelement så kan man fortsätta. Men jag vill inte vara med och betala för att dessa meningslösa reliker ska fortsätta att kräva oändlig tillgång, när det finns billiga och mkt bättre alternativ.
Då får de hellre stå för det själv. Mindre planekonomi helt enkelt.
Och med bättre antar jag att du menar som en liten börsuppgång efter en historisk krasch. De människor som är vid rodret nu skiter i den lilla människan. Själva kommer de dock att få sitt, se inte minst till vilket färdmedel våra klimatundergångstroende makthavare och rika proffstyckare tar till alla klimatkonferenser.DennisCA skrev:
Prova också att räkna ut hur många ziljoner ton CO2 det skulle blivit istället om vi skapat samma mängd el med Polsk kolkraft.tommib skrev:
Och sen kan någon folkhälsobevandrad fortsätta med att berätta hur många tusen år av människoliv som gått åt i form av förtidig död i olika hals och lungsjukdomar och annat, från denna hypotetiska koleldning.
Det är bra att få ännu mer perspektiv på saken, tycker jag.
Dock är jag på samma spår som karlmb, jag vill inte heller att vi "producerar" ännu mer kärnavfall av dagens modell, det är därför jag gråter lite varenda dag över att kärnkraftsforskningen har bromsats så svårt av miljörörelsen, så vi inte redan har i gång ett gäng av våra nya skinande breeders ...
Det är fullt möjligt att belåna de flesta hus och uppgradera sitt värmesystem till 1950 års standard även för mindre bemedlade.tommib skrev:
Varför tror du att jag är arg? Det är jag inte.
Att vi i Sverige har en "extrem" andel direktverkande el är en bra sak. Ja, man betalade ut bidrag (igen med dessa bidrag) för att konvertera oljeeldade hus till elpanna och man förespråkade direktel vid nybyggen. Anledningen var att vi hade billig el tack vare en vettig politik i det avseendet. Det är nämligen mycket bättre och enklare att värma med el jämfört med att värma med olja, gas, ved och massa andra saker som vi hade innan. Det är den jättefina utvecklingen, att komma bort från fossil uppvärmning av hus. Tittar du på t.ex. Tyskland och England så värmer de med gas eller olja. De har inte ens kommit till läget med direktel. Pga historiskt dyr el. I Englands fall också en bisarr byggnadstratition med skokartonger till hus.
Värmepumpar är bättre, givetvis. Dessa är dock en relativt sentida utveckling och de kommer rimligen ersätta direktel vad det lider. Det finns lite andra nackdelar men de är oväsentliga i sammanhanget. Att klaga på att alla inte har värmepump är lite som att klaga på att alla inte redan har elbil.
Att vattenburen värme är dyrare att bygga än direktel är helt klart. Det medför också en mer komplicerad drift. Fördelen är att man kan byta värmekälla (i bästa fall). Den flexibiliteten är värd mycket för vissa, inget för andra.
Ja, det är väl kverulanterna och de som inte har råd att göra större ändringar i sina gamla villor. Men de får väl flytta då.
Min poäng här är att ditt förslag inte behövs. Problemet löser sig själv när priset går upp. Antingen stänger de av eller så stänger du av. Du vill driva igenom ett förslag som förbättrar för dig och ger dig mindre prisvolatilitet under en helt godtycklig brytpunkt genom att tvinga andra att göra något.
Du kan väl svara på hur du tror att våra grannländer skulle reagera om vi stoppade export av el men samtidigt krävde att få importera vid brist hos oss. Min teori är att det skulle involvera ett par rejäla långfingrar i luften.
Återbetalningstiden är bara några år för de allra flesta. Sen blir det ren vinst.
Flexibiliteten och komforten är överlägsen med vattenburet system.
Tänk att marknaden har löst det där tom i stockkonservativa England!
Samhället är fullt av regler och krav för att vi ska kunna leva tillsammans, du verkar ju gilla tanken på att vi kastat ut alla oljepannor, var inne det något som pådyvlades villaägarna under oljekrisen? Såhär efteråt är det väl få som saknar de gamla luktande pannrummen så det kanske var bra att folk satte elpatroner istället .
Men har vi en ny omställning, det är inte konstigare än så.
Du kan väl svara på vad våra grannländer tyckte innan vi öppnade kranarna, var det hot om handelssanktioner mot Sverige/Norge, det har jag helt missat?
Pengar antar jag.K karlmb skrev:
Vi verkar tagna på sängen att vi nu plötsligt råkar ha en vara som är billigare att producera här än i andra länder så att andra länder köper upp det vi har.
Ja det kan väl inte hänt sedan vi lade ner varven och TEKO-industrin.
Kanske även Marviken är möjlig att starta upp, vad vet jag.K karlmb skrev:
Finns reaktorn kvar kan vi t.o.m ladda den med kärnbränsle. (för första gången)
Men nej, Marviken lär vara körd numera. Och reaktorn blev väl aldrig ens klar?
Jo, det var bra att känvapenprogrammet lades ner och att Marviken inte laddades.
Jag kommer att bo kvar här i max 20 år. För att installera vattenburen värme måste vattenledningar installeras. Det går inte att göra i väggarna (tjocka timmerstockar; från 1700-tal, förmodligen) så man måste lägga dem under golvet och man måste då förvissa sig om att det inte bli konflikt med Nivellgolvet. Jahar visserligen inte räknat på det noga, men mellan tummen och pekfingret tror jag inte att det lönar sig även om elpriset går upp en hel del.K karlmb skrev:
Att installera flera Luft-/luft-värmepumpar tror jag är en bättre idé. Vi använder inte alla elradiatorer i huset just för att vi har en LLVP, och med en eller två till så kan vi stänga av fler radiatorer. Visst minskar verkningsgraden för en LLVP ju kallare det bli, men jag räknar kallt(!) med att det kommer att bli varmare och varmare vintrar framöver.
Solpaneler kanske lönar sig, men det är lite oklart för mig än.
Många kärnkraftsmotståndare har en mer religiös än rationell inställning till kärnkraft. Det är den enda rimliga förklaringen som står till buds när man har sett siffrorna för säkerhet för olika energiproduktionsformer.W witten skrev:
För att förstå kärnan i kärnkraftsmotståndet måste man förstå att den första användningen av kärnenergi överraskade världens befolkning. Ett par bomber som överträffade stort allt som tidigare hade funnits. Den chocken gjorde att väldigt många människor förknippade kärnenergi med farlig radioaktiv strålning och död. Motstånd och aktivism mot kärnvapen överlappade stort med motstånd och aktivism mot kärnkraftverk.
Denna irrationella rädsla lever kvar än idag hos många människor.