Man kan säga, förenklat, att Tyskland är som hur Sverige skulle varit om vi inte delat upp elområdena. Stor produktion av främst förnybart i norr, medan i södra Tyskland så är det planerbar elproduktion som är dominerande.

Skillnaden är snarare att Tyskland lägger ner sin kärnkraft och planerbara elproduktionen är kol och gas. Som är dyrt.

Norra Tyskland hade fått lägre elpriser, och SE4 likaså, om Tyskland delats upp i elområden. Därför sker det en diskussion just nu på EU-nivå om att göra detta.

Både Svenska Kraftnät och representant från Energimarknadsinspektionen deltar i denna intervju i Ekot som ni kan lyssna på här:

https://sverigesradio.se/artikel/tyska-elomraden-kan-bli-verklighet-det-skulle-sverige-tjana-pa

Mikael_L
J JockeHX skrev:
Så om Svenska Kraftnät har som "ursäkt" att det är pga nätstabilitet eller annat så får de sänka kapaciteten i kabeln till 700MW av 1000MW exempelvis, men ändå åtnjuta att man överför "max" enligt prismekanismen?
Jag tror det är så det fungerar.
De kan antagligen hävda nätstabilitet, effektbrist och lite av varje.

Men jag tror att SVK införde effektbegränsningar mer eller mindre regelbundet av enda skälet att skydda Svenskt elpris för typ 10 år sedan, tills Danskarna ruttnade på det och tog ärendet till EU för avgörande.

EU-gemenskapen betyder ju att vi är ett frihandelsområde, med det kommer både fördelar och nackdelar, för Sverige är det i stort sett en MASSA fördelar, mycket mindre nackdelar, men vårt egna elpris är en sådan.
Det här är ju dessutom en politisk katt och råtta-lek, alla ingående länder jobbar för att få flest fördelar och minst nackdelar, det är ju politikernas skyldighet - menar jag.

Och så fort olika prissättningsmodeller på elen diskuteras så kommer det upp beken och andra helt hopplöst omöjliga förslag. Det gäller ju att inse att andra länder naturligtvis inte kommer gå med på att Sverige gör något undantag i frihandeln som ensidigt gynnar oss. Det kommer ju ta hus i helvete.
Och Sverige har som land inte något för att förflytta oss till att bli en paria-stat inom EU och börja ha Ungerns som enda kompis.

Jo ni kan ju hålla på och räkna hur mycket som helst men ett väl underbyggt faktum är att det saknas ca 20000MW och det alla politiker är ense om är att ny elproduktion måste snarast skapas gemensamt i zonen kring Östersjön. Tyskland själv kan aldrig inom rimlig tid samt kostnader täppa till det här.

Sen den stora frågan är om vi ska satsa på framtidens energissystem, Net-Zero Industry Act och bygga ut ca 40TWh för elintensiv industri inkl vätgasen?

Om vi nu ska satsa eller låta Kina/Indien ta över all elintensiv industri så måste ny kärnkraft byggas, annars blir det aldrig trovärdigt.

Mikael_L
J JockeHX skrev:
Du saknar sannolikt data helt enkelt för att göra en korrekt analys.
Kom igen, hjälp mig då.
Är det inte bäst att vi sätter ner foten ordentligt och får detta utrett?

I tråden jag hänvisat till finns det ett kalkylark där jag matat in rätt många dataserier.
Vi hjälps åt och fylla på med det jag saknar där, och fortsätter analysen, är du med?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har dock lagt märke till skumma saker ibland när jag kollar.
Framförallt Polen verkar ibland vara typ helt frikopplad från de övriga vad gäller hur pris bildas och elen flödar.
Jag har sett rätt ofta att elen går _till_ Polen men Polen ändå har ett _lägre_ elpris än landet elen kommer ifrån (Sverige).

Det finns nog saker i det här som jag inte heller har förstått.

Men annars så möts ju producenter och konsumenter vid ett pris på Nordpools day-ahead-marknads-auktion.
Och jag har antagit att kablarna ses som en producent/konsument (beroende på hur elen strömmar) och alltså är med i budgivningen. Dvs, om Sverige säljer säg 500MW till Finland en timme, så blir priset på den el som strömmar ur kabeln på finska sidan samma som det finska priset, men elen köps till kabeln (som att det var en konsument) i Sverige för det svenska priset - som kan vara samma, eller ett annat.
Ja, det finns egentligen två saker som gör att flödena ser skumma ut. Dels summa allokeringen på västkusten. Dels ett undantag som Polen fått då de har relativt liten koppling utåt. Exakt hur den ser ut har jag inte koll på. Men det påminner om det som hänt med Portugal.

• Gilla
krfsm
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kom igen, hjälp mig då.
Är det inte bäst att vi sätter ner foten ordentligt och får detta utrett?

I tråden jag hänvisat till finns det ett kalkylark där jag matat in rätt många dataserier.
Vi hjälps åt och fylla på med det jag saknar där, och fortsätter analysen, är du med?
Önskar jag kunde hjälpa men jag tror det behövs någon insider på Svenska Kraftnät som kan se hur interna flöden ser ut även inom elområden för att hela tiden i ett givet ögonblick se när priskoppling sker eller inte.

Det går helt enkelt inte bara att titta på "nu exporterar vi X mycket", därför sker ingen priskoppling. Enda jag vet är att om vi exporterar riktigt mycket, uppemot 4000-5000MW så är det också sannolikt att vi har låga priser eftersom då brukar kablarna vara fyllda söderut. Men vi kan lika väl exportera 1000MW och vara helt frikopplade eftersom det blåser mycket och då producerar både DK och DE en massa el. Men DE kan likväl ha höga priser eftersom de inte kan nyttja vår kabel fullt ut pga interna flaskhalsar som gör att de inte kan skicka mer el söderut.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan hög efterfrågan i södra Tyskland som inte kan mättas med produktion inom landet pga. flaskhalsar leda till ett högre tyskt elpris i hela landet? Vad händer i så fall med den el som eventuellt köps i Sverige för import till Tyskland som ändå inte kan transporteras vidare och hur påverkar detta marknadens funktionssätt (det känns som om den blir väldigt komplicerad genom detta eventuella regleringshaveri)? Samma sak med det uppdrivna priset i SE4 pga. detta.

Och om det är såhär, varför anmäls inte Tyskland på samma sätt som Sverige gjordes när vi blev med elområden, eller har det skett?
Ja, det påverkar marknaden i Tyskland genom att man gör mothandel. Se t.ex. den här artikeln: https://www.cleanenergywire.org/factsheets/re-dispatch-costs-german-power-grid

Så i praktiken kapar man på det officiella tyska priset (det fanns ju en massa billig vindel) och lägger det på ökade nätkostnader (eftersom man behöver köpa dyr fossilel i söder för att balansera nätet genom mothandel).

För Sveriges del så hanteras det delvis genom att länken SE4->DE sätts till lägre kapacitet när man misstänker att det kommer blåsa mycket.

Utöver mothandeln har jag för mig att tyskarnas nätproblem ibland leder till otrevligheter i länderna runt om, där de får oväntade flöden i sina nät. Se följande artikel: https://www.cleanenergywire.org/fac...ny-putting-east-european-grids-under-pressure

Och som artikeln jag länkade i #12957 nämner så har det klagats ordentligt, men Tyskland är storpotäten som är tuff att förhandla med. Fast nu verkar ACER börja lacka ur rejält eftersom problemen förstås är kvar även efter att Österrike fick sitt eget elområde.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Önskar jag kunde hjälpa men jag tror det behövs någon insider på Svenska Kraftnät som kan se hur interna flöden ser ut även inom elområden för att hela tiden i ett givet ögonblick se när priskoppling sker eller inte.

Det går helt enkelt inte bara att titta på "nu exporterar vi X mycket", därför sker ingen priskoppling. Enda jag vet är att om vi exporterar riktigt mycket, uppemot 4000-5000MW så är det också sannolikt att vi har låga priser eftersom då brukar kablarna vara fyllda söderut. Men vi kan lika väl exportera 1000MW och vara helt frikopplade eftersom det blåser mycket och då producerar både DK och DE en massa el. Men DE kan likväl ha höga priser eftersom de inte kan nyttja vår kabel fullt ut pga interna flaskhalsar som gör att de inte kan skicka mer el söderut.
Du har helt enkelt fel.
Är det en prisskillnad och det finns kapacitet så sker handel. Kapaciteten på exportledningen får dras ner till 70% för att hantera interna flaskhalsar, men inte mer.

Mikael_L
Förövrigt så fick jag denna kaka från Svenska kraftnät för någon månad sen, när jag kommunicerade lite.

Det är alltså flaskhalsavgifterna under 2021, tyvärr har jag ingen nyare, men 2021 var första året då priserna stack iväg, så 2022 var väl bara mer av samma ..
cake-inflode-over-grans-2021.png

Jag vet inte riktigt om denna info ger oss något, men jag kastar upp det iaf

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har dock lagt märke till skumma saker ibland när jag kollar.
Framförallt Polen verkar ibland vara typ helt frikopplad från de övriga vad gäller hur pris bildas och elen flödar.
Jag har sett rätt ofta att elen går _till_ Polen men Polen ändå har ett _lägre_ elpris än landet elen kommer ifrån (Sverige).
Polen har ett undantag (som alltså Sverige inte fick) där de begränsar import/export till elområdet PL men tillåter så mycket transit genom Polen som kablarna medger. Om du kollar så finns t.ex. ett hyggligt nät från östra Tyskland längs med kusten (där mycket vindkraft står) till där kabeln från Sverige kommer in och vidare till anslutningen till Litauen. Så det går att köra en del transit där, fastän import/export mot elområdet Polen är maxad. Det gör att i praktiken är SE->PL ofta en koppling från Sverige till Tyskland, och att det ser muppigt ut på kartorna på Nordpool.

Det finns nog saker i det här som jag inte heller har förstått.

Men annars så möts ju producenter och konsumenter vid ett pris på Nordpools day-ahead-marknads-auktion.
Och jag har antagit att kablarna ses som en producent/konsument (beroende på hur elen strömmar) och alltså är med i budgivningen. Dvs, om Sverige säljer säg 500MW till Finland en timme, så blir priset på den el som strömmar ur kabeln på finska sidan samma som det finska priset, men elen köps till kabeln (som att det var en konsument) i Sverige för det svenska priset - som kan vara samma, eller ett annat.
Kabelägaren (i praktiken nästan alltid de två inblandade TSOerna) agerar köpare där det är billigt och säljare där det är dyrt. De gör detta så länge det 1) finns kapacitet i kabeln och 2) priset inte är lika i båda områdena.

Om kabelns kapacitet tar slut först blir det prisskillnad. Annars blir det samma pris.

Nordpools sida om prissättningen: https://www.nordpoolgroup.com/en/trading/Day-ahead-trading/Price-calculation/

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här är ju dessutom en politisk katt och råtta-lek, alla ingående länder jobbar för att få flest fördelar och minst nackdelar, det är ju politikernas skyldighet - menar jag.

Och så fort olika prissättningsmodeller på elen diskuteras så kommer det upp beken och andra helt hopplöst omöjliga förslag. Det gäller ju att inse att andra länder naturligtvis inte kommer gå med på att Sverige gör något undantag i frihandeln som ensidigt gynnar oss. Det kommer ju ta hus i helvete.
Ja, det gäller ju att vara medveten om att "billig el till svenska konsumenter" inte är ett mål för någon annan än möjligtvis Sveriges regering och Svenska kraftnät.

Man behöver inte göra undantag i frihandeln, men samtidigt behöver vi sätta ner foten och inte vara Europas el-Jesus. Dvs att vi inte gör nya utlandsförbindelser innan vi fixat vårt elnät i södra Sverige och effektläget i SE4. Det borde inte vara en orimlig förhandlingsposition med tanke på att SE4 har sämst effektläge i Europa.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har helt enkelt fel.
Är det en prisskillnad och det finns kapacitet så sker handel. Kapaciteten på exportledningen får dras ner till 70% för att hantera interna flaskhalsar, men inte mer.
Vindkraftsproduktionen i norra Tyskland prisar in sig lågt på elbörsen så de får sälja. En dag när det blåser mycket har de överproduktion pga flaskhalsar. Att det skulle komma mer billig elproduktion över kabeln från Sverige i det läget hade inte sänkt priset i Tyskland för den elen har ingenstans att ta vägen.

Blir det en omfördelning enligt förslag så lär Stockholm få överta det priset.
Att ett elområde har låg egenproduktion är inte ett argument för att minska förbindelser utåt, snarare motsatsen.

K krfsm skrev:
Ja, det gäller ju att vara medveten om att "billig el till svenska konsumenter" inte är ett mål för någon annan än möjligtvis Sveriges regering och Svenska kraftnät.

Man behöver inte göra undantag i frihandeln, men samtidigt behöver vi sätta ner foten och inte vara Europas el-Jesus. Dvs att vi inte gör nya utlandsförbindelser innan vi fixat vårt elnät i södra Sverige och effektläget i SE4. Det borde inte vara en orimlig förhandlingsposition med tanke på att SE4 har sämst effektläge i Europa.
Den politiker som i detta läge godkänner fler utlandskablar kommer inte vara långlivad. Farmanbar fattade vinken och stoppade den nya kabeln mot Tyskland illa kvickt.

De kan möjligen bråka lite, som med nordstream. Men de kan inte stoppa ledningar för att bromsa elhandel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.