D Daniel 109 skrev:
De kan möjligen bråka lite, som med nordstream. Men de kan inte stoppa ledningar för att bromsa elhandel.
Visst kan de det, och det har de gjort. Dessutom är det så att EU:s regler stipulerar att ett land ska ha som mål att tillhandahålla 10% av sin produktion till utlandskablar. Och vi överstiger det redan med råge. Andra länder är hopplöst efter och bryr sig inte ett skvatt.

Sverige är bäst i klassen och straffas hårt för det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
De har knuffat den i tiden för att utreda ändrade förutsättningar. Det är inte att stoppa.

D Daniel 109 skrev:
De har knuffat den i tiden för att utreda ändrade förutsättningar. Det är inte att stoppa.
Whatever floats your boat.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De kan möjligen bråka lite, som med nordstream. Men de kan inte stoppa ledningar för att bromsa elhandel.
Så länge man genomför de projekt som är Projects of Common Interest så kan man ju prioritera om de andra projekten efter eget gottfinnande. Aurora line till Finland är PCI, men t.ex. Hansa Powerbridge är inte ett PCI. Kablarna mellan Oskarshamn och SE4 är också PCI, så de projekten behöver inte vara externa.

SVKs utbyggnadstakt är begränsad av personalen de har tillgänglig, så det borde inte vara något problem att helt enkelt lägga projekt man inte vill bygga nu och inte är tvingad till längst ner i prioriteringen och flytta personalen till projekt som man hellre vill bygga.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vindkraftsproduktionen i norra Tyskland prisar in sig lågt på elbörsen så de får sälja. En dag när det blåser mycket har de överproduktion pga flaskhalsar. Att det skulle komma mer billig elproduktion över kabeln från Sverige i det läget hade inte sänkt priset i Tyskland för den elen har ingenstans att ta vägen.
@krfsm Vet du vad som händer rent praktiskt när till exempel norra Tyskland har överproduktion, men SE4 har lägre pris pga att det finns flaskhalsar i Tyskland som stoppar överföring av billig el från norr till syd internt i Tyskland?

Är det så att Tyska motsvarigheten till Svenska Kraftnät applicerar mothandel/motköp för att minska kapaciteten på kabeln?

J JockeHX skrev:
@krfsm Vet du vad som händer rent praktiskt när till exempel norra Tyskland har överproduktion, men SE4 har lägre pris pga att det finns flaskhalsar i Tyskland som stoppar överföring av billig el från norr till syd internt i Tyskland?

Är det så att Tyska motsvarigheten till Svenska Kraftnät applicerar mothandel/motköp för att minska kapaciteten på kabeln?
Jag vet förstås inte allt de eventuellt gör, utan bara det som är enkelt observerbart - i praktiken via det man kan se på Nordpool.

En sak de gör är att begränsa kapaciteten i Baltic cable när det är hög produktion av sol och vind. Det kan ses via marknadsmeddelanden på Nordpool. Här är ett sådant från slutet på december när det blåste mycket: https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/b402adf8-d72c-47e3-b967-1ec81fb88737/1

En annan sak man kan se ibland är att om Baltic cable och Polenkabeln inte är maxade, så brukar det i praktiken leda till att Polenkabeln används i första hand. Jag tror det beror på att det är nätmässigt fördelaktigt, baserat på var respektive kabel har sin anslutning.

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag vet förstås inte allt de eventuellt gör, utan bara det som är enkelt observerbart - i praktiken via det man kan se på Nordpool.

En sak de gör är att begränsa kapaciteten i Baltic cable när det är hög produktion av sol och vind. Det kan ses via marknadsmeddelanden på Nordpool. Här är ett sådant från slutet på december när det blåste mycket: [länk]

En annan sak man kan se ibland är att om Baltic cable och Polenkabeln inte är maxade, så brukar det i praktiken leda till att Polenkabeln används i första hand. Jag tror det beror på att det är nätmässigt fördelaktigt, baserat på var respektive kabel har sin anslutning.
Intressant! Jag har inte varit och djupgrävt i dessa sidor tidigare. Hade varit intressant att göra praktik i en vecka på Svenska Kraftnät och kolla på den magin de utför för att hålla liv i vårt elsystem.

J JockeHX skrev:
Intressant! Jag har inte varit och djupgrävt i dessa sidor tidigare. Hade varit intressant att göra praktik i en vecka på Svenska Kraftnät och kolla på den magin de utför för att hålla liv i vårt elsystem.
Du kan lyssna på Kraftnätspodden. Den verkar egentligen vara mer internkommunikation, men är publikt tillgänglig (finns bl.a. på Spotify och Apple, tror jag). De tar upp många aktuella ämnen - allt från vad de gör för att bygga nya ledningar fortare, till att utnyttja befintligt nät bättre och vidare till hur de försöker lösa sina personalförsörjningsproblem.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett så gott som något tecken på att vi lätt diskuterar olika saker beroende på preferens.

Som kärnkraftsvän ser jag det som tämligen uppenbart att en större tillgång på billig el som befintlig/nyssvarande kärnkraft skulle hållit priserna nere på flera sätt: främst genom tidvis prismässig frikoppling från de kontinentala priserna och minskad efterfrågan på de dyraste kraftslagen.

Du synes mer fokuserad på att elpriset ändå styrs av den dyraste kWh:n och att prisfrikopplingen ändå sker relativt sällan.

Jag menar att din syn är för statisk och inte beaktar att exempelvis gaspriset påverkas av mängden efterfrågad gas. Det må vara att svensk kärnkraft är en relativt liten del i det här, och jag håller med om att en enskild reaktors vara eller inte vara påverkar relativt lite, men nedläggningstrycket har varit brett över flera länder och varje reaktor bidrar och den samlade effekten är sannolikt betydande.
Ja, diskussionen i denna tråd handlar om elpris.
Marginalprissättning har vi haft länge men många blev varse om denna först efter gasprisrallyt.

Gaspriset styrs som allt annat på en fri marknad av utbud/efterfrågan.
Behöver dock inte alltid vara reell utbud/efterfrågan utan gaspriset 2022 styrdes mycket av FÖRVÄNTAD u/e och där worst case scenariot fick stort utrymme

J JockeHX skrev:
Den politiker som i detta läge godkänner fler utlandskablar kommer inte vara långlivad. Farmanbar fattade vinken och stoppade den nya kabeln mot Tyskland illa kvickt.
Jo och med all rätt så stoppade han HansaPowerBridge.
Men EU står för besluten numera och jag betvivlar att stoppet skulle klara en prövning hos ACER!
Hursomhelst spelar det mindre roll om vi inom EU bara kan enas om framtidens energisystem.

Z Zodde skrev:
Ja, diskussionen i denna tråd handlar om elpris.
Marginalprissättning har vi haft länge men många blev varse om denna först efter gasprisrallyt.

Gaspriset styrs som allt annat på en fri marknad av utbud/efterfrågan.
Behöver dock inte alltid vara reell utbud/efterfrågan utan gaspriset 2022 styrdes mycket av FÖRVÄNTAD u/e och där worst case scenariot fick stort utrymme
Nej gaspriset är numera hårt styrt samt övervakat inkl en strålkastare på marknaden.!
2022 var det panik och glöm det!

P paralun skrev:
Nej gaspriset är numera hårt styrt samt övervakat inkl en strålkastare på marknaden.!
2022 var det panik och glöm det!
Du ljuger och du vet det. Vem skulle ”styra” gaspriset och hur?

Visa att gaspriset är ”hårt styrt” eller skona tråden från att låta som dina hemsnickrade teorier är facts.

Z Zodde skrev:
Du ljuger och du vet det. Du har aldrig varit i närheten av nån marknad, det hör vi.

Bara i länder som Ryssland och NordKorea ”styr ”man priser…

Memen. Ger dig chansen att bevisa motsatsen.
Visa att gaspriset är ”hårt styrt” eller skona tråden från att låta som dina hemsnickrade teorier är facts.
Men du verkar ju alldeles fånig i din argumentation...
Fossilgaspriset är hårt styrt och reglerat och noga följt av alla "beroende".
Ditt surr om "maknadens" frihet är bara en massa tok!
EU's politiker tar ju makten just nu över marknaden med politiska beslut i EU Bryssel.
Norge har ingen påverkan och vi är en liten, liten pjäs i det stora hela.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men du verkar ju alldeles fånig i din argumentation...
Fossilgaspriset är hårt styrt och reglerat och noga följt av alla "beroende".
Ditt surr om "maknadens" frihet är bara en massa tok!
EU's politiker tar ju makten just nu över marknaden med politiska beslut i EU Bryssel.
Norge har ingen påverkan och vi är en liten, liten pjäs i det stora hela.
Alla fria marknader styrs av utbud och efterfrågan. Visa nu varför Gasmarknaden INTE styrs av fundamentala fakta. Du spyr ut floskler utan verklighetsförankring. EXAKT HUR har gasmarknaden fundamentalt förändrats sista året enligt dig…???

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Är du förvånad att sådant kommer kommer från Paralun?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.