723 822 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
K karlmb skrev:
Allt som Sverige producerar kan inte exporteras, det saknas ledningar. Lika illa är det med importen när det blåser i Danmark, vi kan inte importera hela Sveriges behov trots att man kunnat få betalt vid enstaka tillfällen.
Så länge inte frekvensen faller i kontrollrummet är det som att pumpa ut i havet.D Daniel 109 skrev:
Sitter du på någon krsftproducent och hittar på allt?
Poängen här är ju att det just byggts så mkt ledningar att priset redan mitt i sommaren är flera ggr högre än det normalt är vintertid i Sverige...F fribygg skrev:
Varför ska vi ha export stopp på just el?
Vi vinner mycket mer än vi förlorar på frihandel. Att gå din väg skulle orsaka väldigt mycket problem.
Vi vinner mycket mer än vi förlorar på frihandel. Att gå din väg skulle orsaka väldigt mycket problem.
De allra flesta råkapitalister inser att man inte kan fylla ett hav. Och att det kan finnas ett värde i att använda en råvara själv istället för exportera den i oföräldlat skick.D Daniel 109 skrev:
Alla som säljer något har det valet att göra på en fri marknad.
Nu har spelreglerna plötsligt ändrats och de som får betala är de som tidigare varit med och byggt upp landets elproduktion och stamnät.
Och guldet blev till sand över en sommar.
Jag vet inte något annat land där man låter något sådant ske genom att bara mumla "marknaden...."
Låter som är du är nån kille på LUF som tagit på dig uppgiften att försvara sakernas tillstånd om du så skulle bli av med både jobb och tsk över huvet. Som någon religion.
Die dumme Schweden fick just en ny skrattretande innebörd.
Detta sagt av en övertygad kapitalist.
Det låter på dig som att vi bara skickar ut elen i ett svart hål. Den säljs, det ger inkomster. Om vi kan förädla råvaror i Sverige och få bättre betalt så gör det. Men om det inte lönar sig så är det för att det lönar sig bättre att sälja råvaran. Om det nu är vi som byggt upp elproduktionen då borde vi väl vara glada att produktionen går på export till höga priser. Eller?
Jag är inte råkapitalist. Långt därifrån.
Jag är inte råkapitalist. Långt därifrån.
Hur mkt vill du bygga på ett ungefär?F fribygg skrev:
Sätt igång om du tror det blir lönsamt.
Men då förstår jag inte varför vi andra ska tvingas lida tills du är klar och kan börja sänka priset i hela världen?
Jag tror inte på några sänkta priser, exportera ska vi göra för att tjäna pengar.K karlmb skrev:
Lida får vi alla göra då vi bygger upp system i vår del av Europa som bygger på slump samtidigt som vi avvecklar fungerande baskraft.
Kan man jämföra el med andra råvaror vi exporterar? Om vi tjänar mer på att exportera t.ex stål eller virke så går väl kanske priset upp över tid inom vissa områden här i Sverige. Vilket drabbar ett begränsat antal människor och industrier här. Men om elpriset går upp pga export påverkar det ju alla, mer eller mindre. Oftast omgående. Jag som privatperson behöver ju inte nödvändigtvis bygga en ny veranda om virkespriserna är höga. Men el använder jag varje dag. Tänker jag 
Stämmer det verkligen? Den enda jag känner som ägt elbilar länge har två bilar som är drygt 10 år gamla som använts för jobbpendling några mil dagligen, och där är batterierna i bägge bilarna så dåliga att de inte kommer mer än 3-4 mil på en full laddning.D djac skrev:
Det stämmer ganska bra med vad Renault säger också - ca 10 år och sen kan deras batterier användas för nån form av 2nd life.
Oavsett så är det ju rejält kortare livslängd än en bil borde ha, speciellt om man kortar livslängden ännu mer med extra laddcykler.
Ja, och pressar upp elpriset delvis pga att Ryssland inte levererar tillräckligt med gas.F fribygg skrev:
EU borde ha en gemensam energipolitik. Något annat är huvudlöst när EU har en gemensam elmarknad.
Jag är lite intresserad av ämnet och läser det jag kommer över, i Amsterdam tex så är en stor del av taxibilarna el nu, ffa pga regler för flygplatsen, och de ser tex efter 50.000mil en försämring på 6-7%, samma siffror i USA där man kör transportservice med Tesla ca 20h/dygn och bara snabbladdar, ungefär samma siffror. Däremot pekar de på bägge ställena på problem med byggkvalitet och delar som handtag etc, därför diskuterar man kvalitetshöjning men också rena renoveringsprogram för att ge chassit ett "andra liv".B Byggmarodören skrev:Stämmer det verkligen? Den enda jag känner som ägt elbilar länge har två bilar som är drygt 10 år gamla som använts för jobbpendling några mil dagligen, och där är batterierna i bägge bilarna så dåliga att de inte kommer mer än 3-4 mil på en full laddning.
Det stämmer ganska bra med vad Renault säger också - ca 10 år och sen kan deras batterier användas för nån form av 2nd life.
Oavsett så är det ju rejält kortare livslängd än en bil borde ha, speciellt om man kortar livslängden ännu mer med extra laddcykler.
Det är ju klart möjligt att tidiga bilar har både sämre celler och programvara och därför får större slitage.
Det är ju därför det är dumt med mera kablar till kontinenten åt tyskarna, dom borde få leva med brownouts och skyhöga priser, det förtjänar dom då vom valt gå den väg dom gör. Vi kan ju fortfarande integrera de nordiska länderna emellan ändå. Men det kommer aldrig hända.F fribygg skrev:
Så med tanke på den skitiga situationen och att den bara kommer bli värre överväger jag solpaneler, 7500 euro för en installation av solpaneler på huset, då skulle elen primärt konsumeras av hushållet, överskottet säljs. Det är faktiskt billigare än jag trott det skulle vara.