723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ett sidospår för den elintresserade är ju hur ett nät med mycket intermittent elproduktion påverkar t.ex. nätkortslutningseffekten som man använder vid dimensionering av abonnentanläggningar. Den har förvisso inte stor påverkan när man gör beräkningar men den har påverka.
Jag får erkänna att trots att jag är i elbranschen så är distributionssidan inte min starka sida, så har någon lite mer kunskap får de gärna delge detta.
Jag får erkänna att trots att jag är i elbranschen så är distributionssidan inte min starka sida, så har någon lite mer kunskap får de gärna delge detta.
Har inte koll men kanske runt 3 kr/kWh eller elpris + 3kr/kWh om de används för dygnsutjämning? Så under de timmar de leverera skulle då elpriset vara 3 kr/kWh som normalpris. Men varför skulle det vara lönsamt att bygga dessa lagrings och reservproduktionsanläggningar när redan existerande anläggningar läggs ned?J JohanLun skrev:Frågan är vad vindkraften kommer kosta om man "adderar" vätgas, batterier, svänghjul eller i västa fall dieselgeneratorer? För jag antar att om man lovar att frekvensreglera så måste man hålla det? Det kanske är lösningen, prispremie om man kan garantera leverans och frekvensstabilisera. En extra premie om man är dyr per kwh men är beredd att ligga i beredskap. Ett avdrag om man inte kan garantera leverans. Då kan billig vindkraft finansiera dyr fossilbackup. Och jag tror på Beken-modellen snarare än nuvarande... Även om jag inte är insatt i detaljerna, så känns det som dagens modell visat att den inte är stabil...
R1, R2, Öresundsverket?
Karlshamnsverket har avtal med SVK till 2025 och kanske får problem med tillstånd för CO2 utsläpp efter 2025. Får verket ett CO2 tak som begränsar lönsamheten så läggs det väl ner. Det är nog inte långt borta.
Det vore väl rimligt att vindkraftsproducenterna i förväg fick handla upp ersättningkraft som behövs när de inte kan leverera. Hur kan vi tillåta samhällets energiproduktion att drivas som någon tivoliverksamhet som kör när vädret är bra?
Nu skapar de olönsamhet för både stabil elkraftsproduktion och för reservkraft som allt mer sällan körs, eller körs fast priserna kan vara låga, vilket gör verksamheten olönsam. Till slut blir det väl bara vindkraft och gammal vattenkraft kvar.
Samarbete över gränserna, det blåser alltid någon stans. Samarbete , gemensam marknad predikar politikerna. Vindkraften har pressat ner elpriserna för folket. De har varit stolta över de låga elpriserna och alla skulle ha billiga rörliga elavtal.
Kablarna till Europa som skulle hjälpa oss när vi har behov av el ger oss nu skyhöga elpriser och har så hög exportkapacitet att avsaknaden av lokal produktion med R1 och R2 inte skulle hjälpt mot skenande elpriset.
De skulle haft försumbar påverkan på elpriset under hösten fram till november.
Jag tror det vore bra om Sverige var självförsörjande på mat och energi.
Vi lever i en föränderlig värld.
Jag tror inte jag sagt att jag tycker det är bra att det funkar så här, snarare tvärt om... Att vindkraft skulle behöva betala den dyrare elen när de står stilla...blackarrow skrev:
Hur kan vi tillåta samhällets energiproduktion att drivas som någon tivoliverksamhet som kör när vädret är bra?
Nu skapar de olönsamhet för både stabil elkraftsproduktion och för reservkraft som allt mer sällan körs, eller körs fast priserna kan vara låga, vilket gör verksamheten olönsam. Till slut blir det väl bara vindkraft och gammal vattenkraft kvar.
Jag misstänkte det, då vi verkade tycka lika...blackarrow skrev:
jag håller med om detta med tivoliverksamhet. att få rätt sak vid fel tid KAN inte vara värt lika mycket som att få rätt sak i rätt tid. Och att få nåt man inte beställt i förväg närsomhelst är värt en premie, dvs att inte få samma mängd el varje dag utan mer de timmar man lagar mat eller de dagar när det är -30, det är värt mycket också. Producenter som kan möta detta borde få bättre betalt, oavsett om det den dagen blåser eller inte. Tänk om taxin från arlanda funkade likadant. Om det står 10 taxi inne kostar det fem spänn att åka in till stan. Om det är stopp på arlanda express kostar taxin 10.000. Men du får reda på det först när du kliver in i taxin.
Det är så att de som kan planera sin produktion för bättre betalt. Producerar man när det finns ett överutbud får man riktigt dåligt betalt.
D Daniel 109 skrev:
Om du har en marknad för export och en för inhemsk försäljning så blir det 2 olika priser.D Daniel 109 skrev:
Idag högt för export och lägre för den inhemska marknaden.
Jag har problem att hitta aktuella priser på elen i Tyskland, men hittade denna intressanta site, tycker nästan det ser ut som att de har lägre priser än SE4?
https://www.stromauskunft.de/servic...19809717.strompreise-steigen-auf-rekordhoehe/
https://www.stromauskunft.de/servic...19809717.strompreise-steigen-auf-rekordhoehe/
Gå in på nordpool så kan du se derasK karlmb skrev:
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table
Det här är förstås en förhandling för någon som kan förhandla. I skenet av EU-kommissionens utspel i helgen så är konstruktiva förslag som inte hindrar export svåra att skjuta i sank för EU.S Styrman_jansson skrev:Om jag har förstått det rätt så kommer förslaget att falla på samma regelverk som gjorde att vi fick elprisområden, vi får inte diskriminera användare i andra delar av Europa.
Föga förvånande upptäckte jag igår att det råkar vara ärkefienden dansken som är ansvarig för våra elprisområden. Närmare bestämt Dansk Energi som anmälde Svenska Kraftnät 2006.
([länk])
Jag tror de söker hämnd på alla Skåningar för sin nesliga förlust vid slaget Lund 1676. Skulle inte förvånat mig att de även var ivrigt påhejade av diverse förrädiska Snapphanar på denna sida av sundet.
Det kanske är dags att höra med Tysken om vi får låna bakvägen in och göra en repris på tåget över bält för att lära dem att inte lägga sig i Svenska intressen![]()
Och vad jag förstått så förekommer ju redan olika former av prisstabiliserande åtgärder i flera länder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Ringhals 1 och 2 lades för det första inte ner 2015, för det andra hade regeringen Löfven makten då.Litengubbe skrev:
Så ska vi skriva historien något sånär rätt så beslutades det 2015 (under rödgrön regering) att R1 och R2 skulle läggas ner då de pga. straffskatt och subvention av andra kraftkällor pressats till olönsamhet. 2020 och 2021 (även det under regeringen Löfven) lades kraftverken ner, något högeroppositionen då högljutt protesterade emot.
Så visst har många partier en politisk skuld för att ha tagit oss hit, men i särklass störst skuld har s/mp och deras dåvarande stödpartier v och c.
Edit: Transkriptionen med dess vilseledande mellanskrifter är för övrigt mycket suspekt. Var har du fått den ifrån?