D djac skrev:
Det finns nog massor av budförfaranden som är bättre än den modellen som konstaterats helt havererad, att inte ha den perfekta modellen på bordet är inte en ursäkt för att inte överge den allra sämsta för en som är lite bättre, men inte perfekt då.

Om man nu prompt måste sälja el på en "marknad", bäst är såklart om vi kunde slippa detta men det tar förmodligen lång tid.
Men det presenterad ju inte någon som är bättre.

J JohanLun skrev:
24 produkter? Du skrev nyss att det bara var en. Och att det var hundratals aktörer?
Ja, det är en enhetlig vara. Men det sätts 24priser för olika timmar samtidigt. Där alla bud läggs dolt i förväg. Så det finns ingen som är före någon annan.

M mackan_kal skrev:
Läste du ens svaret med alla citat och SVK-rapporten, och då speciellt delen ang nätnytta? Du undrade nyss vad kärnkraft gör för nätnytta och i nästa andetag så är du mer kunnig än Energiforsk, SVK och hela den samlade ingenjörskåren på ämnet?
jodå, jag läste ditt svar och noterade citaten

jag vill nog lite ödmjukt påstå att jag förstår hur nätnyttorna fungerar bättre än de flesta, och jag är övertygad om att Svenska kraftnät förstår det ännu mycket bättre (men som du verkar anta att de inte fattar) – därför undrade jag vad det var för nätnyttor som du hänvisade till som gjorde att man borde höja överföringskapaciteten 900 MW över snitt 4

...Vidare ang din graf, så är det just maximal överföringskapacitet du tittat på. Vad beskriver den? Jo den maximala överföringskapaciteten. Kan man alltid använda nätet maximalt? Nej!
Kolla på istället på den tilldelade överföringskapaciteten så kommer du förstå bättre...

suck, min graf visar på det du efterlyser – den maximalt överförbara effekten, NTC, som Svenska kraftnät tillåter i varje stund, baserat på nätets tillstånd vilket varierar över tid efter nätets förutsättningar (sen må elmarknaden nyttja den mindre än tillåtet, det är en annan sak)

...Hur kan du då påstå att rapporten kom fram till något annat än just det han säger?...

du hänvisar till en journalists text i en låst artikel

jag baserar min inställning på vad som faktiskt står skrivet i rapporten samt hur Svenska kraftnät har rattat elnätet de senaste åren – i rapporten står det att de har noterat att Svenska kraftnät inte gjort någon nedklassning av kapaciteten över snitt 4 efter att Ringhals 1 och 2 stängdes ner (vilket min graf också belyser), de gör två simuleringar: ett hypotetiskt fall med Ringhals 1 och 2 i drift utan någon ändring av snitt 4, och ett hypotetiskt fall med Ringhals 1 och 2 i drift och 900 MW högre överföringskapacitet över snitt 4 (som de själva kallar "en grov uppskattning")

• Gilla
djac
  • Laddar…
Ok, https://app.electricitymaps.com har delat in Sverige i flera elområden numera!

Men jag gick in ett antal grannländer nu och blev chockad över mängden solkraft som faktiskt finns! Och hur "fel" svks statistik är? Enligt den kartan så producerade ju Danmark nästan 1GW solkraft under dagen som mest, men på svk hamnar det väl mest troligt bara under "Värmekraft", vilket jag trodde var rena förbränningsgrejer typ biomassa och olja.

• Gilla
djac
  • Laddar…
det är helt riktigt konstaterat att solkraft inte finns med i den rapportering som återfinns i exempelvis Svenska kraftnäts "kontrollrummet" och den ligger inte dold under "värmekraft" heller (där man eldar saker), utan den finns helt enkelt inte med i graferna

även Sverige ligger runt gigawatten elproduktion från solkraft under dagtid

varför saknas då solkraften i Svenska kraftnäts vyer? gissningsvis för att solcellsanläggningarna är små och ligger i regionnäten snarare än i stamnäten, samt att det rör sig om väldigt många produktionsanläggningar och ofta i privatbostäder eller företagsbyggnader med egenförbrukning

men tittar man på Svenska kraftnäts månadsrapporter så finns det med viss solkraft, men det är nog bara från renodlade produktionsanläggningar i lite större skala

så solkraftsproduktionen ligger under radarn, men bidrar en hel del regelbundet varje dag under sommaren (några timmar per dag i samma storleksordning som till exempel värmekraften)

finns det verkligen inget politiskt parti som driver frågan om bättre statistik???

harka harka skrev:
jodå, jag läste ditt svar och noterade citaten

jag vill nog lite ödmjukt påstå att jag förstår hur nätnyttorna fungerar bättre än de flesta, och jag är övertygad om att Svenska kraftnät förstår det ännu mycket bättre (men som du verkar anta att de inte fattar) – därför undrade jag vad det var för nätnyttor som du hänvisade till som gjorde att man borde höja överföringskapaciteten 900 MW över snitt 4

...Vidare ang din graf, så är det just maximal överföringskapacitet du tittat på. Vad beskriver den? Jo den maximala överföringskapaciteten. Kan man alltid använda nätet maximalt? Nej!
Kolla på istället på den tilldelade överföringskapaciteten så kommer du förstå bättre...

suck, min graf visar på det du efterlyser – den maximalt överförbara effekten, NTC, som Svenska kraftnät tillåter i varje stund, baserat på nätets tillstånd vilket varierar över tid efter nätets förutsättningar (sen må elmarknaden nyttja den mindre än tillåtet, det är en annan sak)

...Hur kan du då påstå att rapporten kom fram till något annat än just det han säger?...

du hänvisar till en journalists text i en låst artikel

jag baserar min inställning på vad som faktiskt står skrivet i rapporten samt hur Svenska kraftnät har rattat elnätet de senaste åren – i rapporten står det att de har noterat att Svenska kraftnät inte gjort någon nedklassning av kapaciteten över snitt 4 efter att Ringhals 1 och 2 stängdes ner (vilket min graf också belyser), de gör två simuleringar: ett hypotetiskt fall med Ringhals 1 och 2 i drift utan någon ändring av snitt 4, och ett hypotetiskt fall med Ringhals 1 och 2 i drift och 900 MW högre överföringskapacitet över snitt 4 (som de själva kallar "en grov uppskattning")

Jag gillar inte din ton, allt jag lägger fram är fakta, jag har INTE förfalskar några citat (SVD-länken).

Ok, till saken, så du gick för någon dag sen till att fråga :

vad är det för fin nätnytta du menar som gör att elpriserna i SE4 skulle vara 30-50% lägre om Ringhals 1 och 2 funnits kvar men som inte fanns där på den tiden när de var i drift? var är det för – icke-falsk får jag anta – fakta som du sprider?
till
jag vill nog lite ödmjukt påstå att jag förstår hur nätnyttorna fungerar bättre än de flesta,
och samtidigt lägga upp en graf över max överföringskapacitet och tro att du kan lura oss? Hur kan man fråga "vilken nätnytta menar du" till "jag vill nog ÖDMJUKT (???) påstå att jag förstår hur nätnyttorna fungerar" ???

Att SVK vet att kärnkraften utgör enorm nätnytta vet vi, för jag har presenterat rapporter om det, men kan lägga till en, ang värmekraft:
En annan faktor är att viss elproduktion bidrar med egenskaper som höjer eller minskar nätkapaciteten. Som ett hypotetiskt exempel nämner Pontus de Maré nedläggningen av ett värmekraftverk på 200 MW i södra Sverige. Lite förenklat blir effekten att överföringskapaciteten till södra Sverige minskar med 100 MW. Det blir således en dubbel effekt: produktionen minskar i bristområdet samtidigt som överföringen minskar.
Källa: https://www.svk.se/press-och-nyheter/temasidor/tema-om-overforingskapacitet-och-tillganglighet/

Men, då ska vi komma till själva saken då, nätnyttan som du vägrar förstå, och onekligen inte förstår alls eftersom du tror att hela R1+R2 inte hjälpte något alls. Mycket märkligt!

Då ska vi lägga in DEN RIKTIGA överföringskapaciteten nyår 2020/2021 när Harka menar att överföringskapaciteten låg på ca 5400 MW och var oförändrad vid stängningen.

Graf som visar överföringskapacitet i MW mellan elområden SE3 och SE4 kring nyår 2020/2021.
Källa: Nordpool
Sanningen var 5000 innan, och 4800 efter.

Sydvästlänken togs i drift 27 Juli
Graf som visar överföringskapaciteten i MW mellan SE3 och SE4 över tiden 22-31 juli.

Märkligt att din graf inte visar riktigt samma sak?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P
Shakula Shakula skrev:
Vad har mp med detta att göra? Problemet ligger i den folkomröstning 1980 som beslutade att stänga ner kärnkraften, detta utan tillräckligt många vettiga alternativ finns.
Noll koll !

• Haha
Dayangel
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, men alla får samma pris oavsett. Med ditt förslag har det ju plötsligt betydelse.
Ja, nu blir det rättvist.
Den som bjuder lägst en timme får sälja, övriga får sälja på hemmamarknaden.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är en enhetlig vara. Men det sätts 24priser för olika timmar samtidigt. Där alla bud läggs dolt i förväg. Så det finns ingen som är före någon annan.
Men någon är billigast. Om samma pris kan man låta den vinna som lade under först. Precis som i aktiehandel.

D Daniel 109 skrev:
Nu förstod jag inte alls.
Vad förstår du inte?

Jag vet ärligt talat inte vad som händer om två lägger samma bud precis på marknadspriset. Men det finns ingen tidsfaktor med.

K karlmb skrev:
Vad förstår du inte?
Vad du menar mer det inlägget. Ska de som lägger lägsta budet få sälja på export?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Så det ska avgöras av vem som klickar snabbast? Eller ska det dras lott?
Det fungerar utmärkt varje sekund på aktiebörsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.