708 003 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag gissar att det här är en enkel beskrivning av den delen.J JohanLun skrev:
”
Vilka är stegen till förbrukningsfrånkoppling?
– På dagen-före marknaden (elbörsen) kan vi få en situation där säljbud inte räcker för att täcka alla köpbud, även om priset stiger upp till takpriset på börsen - för närvarande 4000 EUR/MWh. Då sker avkortning av köpbuden, det vill säga alla köpbud minskas proportionerligt så att det går ihop med befintliga säljbud. Sådan avkortning sker i alla budområden som det inte finns flaskhalsar mellan. Men detta är inte samma sak som att det blir bortkoppling. Fram till drifttimmen kan mycket hända. Kunderna reagerar sannolikt på att de inte fått köpa allt de velat eller att priset blivit extremt högt och drar ned sin förbrukning. Saker kan också hända på produktionssidan. Om det fortfarande är obalans när vi kommer till drifttimmen aktiveras de reserver för balansering som finns tillgängliga. Svenska kraftnät och motsvarande aktörer i de nordiska länderna kommer också att stötta varandra så långt det är möjligt. Om allt detta inte räcker till och det fortfarande är brist - då blir det aktuellt med bortkoppling för att förhindra en större störning. Men vi är alltså långt ifrån där i dagsläget.
”
Kommer härifrån. https://www.svk.se/press-och-nyhete...-vi-stanga-av-elen-i-vinter-niclas-damsgaard/
Problemet är ju att det är aktörerna som gissar på förbrukningen, i det skedet priset sätts har jag inget sätt alls att påverka genom att dra ned. Däremot kan de av tidigare beteende gissa att jag kommer agera så...D Daniel 109 skrev:
Eftersom priset sätts dagligen kan de snabbt justera för den typen av beteende förändringar. På gruppnivå är ju inte förändringarna då snabba.
Vårt tak ligger på 52 kr/kWh just nu så dyrare än så blir det inte! Efter gårdagens 4 kEUR/MWh så kommer taket att revideras upp till 5 kEUR, om jag förstår reglerna rätt. Då följer kanske de nordiska marknaderna med.J JohanLun skrev:
Om man kommer så långt som till bortkoppling, vad gäller för det som exporteras, om man råkar exportera samtidigt.D Daniel 109 skrev:Jag gissar att det här är en enkel beskrivning av den delen.
”
Vilka är stegen till förbrukningsfrånkoppling?
– På dagen-före marknaden (elbörsen) kan vi få en situation där säljbud inte räcker för att täcka alla köpbud, även om priset stiger upp till takpriset på börsen - för närvarande 4000 EUR/MWh. Då sker avkortning av köpbuden, det vill säga alla köpbud minskas proportionerligt så att det går ihop med befintliga säljbud. Sådan avkortning sker i alla budområden som det inte finns flaskhalsar mellan. Men detta är inte samma sak som att det blir bortkoppling. Fram till drifttimmen kan mycket hända. Kunderna reagerar sannolikt på att de inte fått köpa allt de velat eller att priset blivit extremt högt och drar ned sin förbrukning. Saker kan också hända på produktionssidan. Om det fortfarande är obalans när vi kommer till drifttimmen aktiveras de reserver för balansering som finns tillgängliga. Svenska kraftnät och motsvarande aktörer i de nordiska länderna kommer också att stötta varandra så långt det är möjligt. Om allt detta inte räcker till och det fortfarande är brist - då blir det aktuellt med bortkoppling för att förhindra en större störning. Men vi är alltså långt ifrån där i dagsläget.
”
Kommer härifrån. [länk]
Särskilt om man nu slår i pristaket och detsamma gäller alla grannländer som man är kopplade mot. Är det tillåtet enligt EU att begränsa exporten före man börjar med bortkoppling inom landet, helt enkelt.
Marknaden har ju redan slagits ut pga taket och varför ska man inte då kunna få sälja för maxpris inom landet först sas.
Som jag uppfattar det är det så.
De verkar ju skruva upp pristaket för varje gång man (riskerar) slå i det. The sky is the limit, probably?engs skrev:
Om man kommer så långt som till bortkoppling, vad gäller för det som exporteras, om man råkar exportera samtidigt.
Särskilt om man nu slår i pristaket och detsamma gäller alla grannländer som man är kopplade mot. Är det tillåtet enligt EU att begränsa exporten före man börjar med bortkoppling inom landet, helt enkelt.
Marknaden har ju redan slagits ut pga taket och varför ska man inte då kunna få sälja för maxpris inom landet först sas.
Jag har hyfsat mycket ved men bara ett ställe att elda på. Iofs, får jag ingen el alls räcker veden inte till.
20kr/kWh tror jag på i vinter på dagtid. Borde väl bundit elpriset med den synen, samtidigt så kör jag timpris och tror det kommer vara under 5an nattetid. Blir att önska sig tjocka strumpor i julklapp...
Taket höjs i steg om €1000/kWh när priset når upp till 60% av taket. Det sker inte direkt utan det ska skickas ut lite marknadsmeddelanden och bestämmas en framtida dag då det börjar gälla osv. Sedan sätts det också priser i NOK, SEK och DKK för de som använder sådana valutor.J JohanLun skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Byggveteran
· 2 675 inlägg
Ni som varit med i tråden sen den började kommer ni ihåg förra sommaren?
Då var det vissa som var inne i tråden och sa att solceller inte lönade sig för dom producerade mest på sommaren när elen var billig!!!
Jag försvarade mitt beslut då Och är glad att jag inte lyssnade på dom när jag beställde min anläggning då jag byggde nytt hus för 2 år sen.
Då var det vissa som var inne i tråden och sa att solceller inte lönade sig för dom producerade mest på sommaren när elen var billig!!!
Jag försvarade mitt beslut då Och är glad att jag inte lyssnade på dom när jag beställde min anläggning då jag byggde nytt hus för 2 år sen.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 037 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 037 inlägg
Läste nyss på en utrikisk sida att Litauen planerar att återstarta kärnkraftverket Ignalina. Det är ej tillåtet enligt EU:s regler, men de tänker göra det ändå.
För att sköta driften kommer man anställa ett gäng brittiska skådisar.
För att sköta driften kommer man anställa ett gäng brittiska skådisar.
Magnus E K skrev: