708 019 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Du sätter indirekt fingret precis på min poäng med att utvärdera produktionsanläggningar/produktionssorter ekonomiskt. Vi kan ju genom politiskt regelverk (typ skatter/bidrag) manipulera resultatet på en sådan kalkyl till vilket resultat vi vill.harka skrev:
Med det sagt säger jag inte att vi ska bygga massa kolkraftverk. Men vi bör basera ett sådant beslut på de negativa miljömässiga konsekvenserna, inte hur dyrt det blir...
Jag vill ju se att ett stort antal Bridreaktorer byggs runt om i världen.Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår förstås den poäng @harka försöker göra, jag menar bara att den blir ihåligare och ihåligare för varje dag som går med stora vindkraftsparker utan tillhörande balanskraft.
Var satsningarna hamnar är som bekant såväl en politisk som en ekonomisk fråga. Och där är ju inte direkt en diktaturs utveckling på något vis stödbevisning för vad som är ekonomiskt rimligt.
Så näe, det här var inte något av harkas mer övertygande inlägg i mina ögon.
Men jag vet inte vad jag ska göra för att styra det dit, jag tror inte det får någon större effekt att sitta och skriva klagosånger här.
Jag har ju inte pengarna att det räcker till ett kärnkraftverk, och skulle jag råka ha det så skulle jag nog analysera avkastningen (som de andra med pengar naturligtvis gör) och då skulle jag troligen inse att jag hellre bygger en vindkraftpark (som de andra med pengar gör, när de troligen har gjort sin analys klar).
Men det är klart, politiker kan ju förstås bygga kärnkraft, de leker ju med andras pengar, och behöver inte vara affärsmässiga.
Är det så du vill ha det?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 924 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
En politikers uppdrag är inte att bara vara affärsmässig, det är att göra det som är bäst för ett lands befolkning.Mikael_L skrev:
Jag vill ju se att ett stort antal Bridreaktorer byggs runt om i världen.
Men jag vet inte vad jag ska göra för att styra det dit, jag tror inte det får någon större effekt att sitta och skriva klagosånger här.
Jag har ju inte pengarna att det räcker till ett kärnkraftverk, och skulle jag råka ha det så skulle jag nog analysera avkastningen (som de andra med pengar naturligtvis gör) och då skulle jag troligen inse att jag hellre bygger en vindkraftpark (som de andra med pengar gör, när de troligen har gjort sin analys klar).
Men det är klart, politiker kan ju förstås bygga kärnkraft, de leker ju med andras pengar, och behöver inte vara affärsmässiga.
Är det så du vill ha det?
I det ingår att se till att vi har energi till vettigt pris när den behövs.
Ja den har varit riggad förut, men hur är det nu?Nötegårdsgubben skrev:
Och sen uppstår ju frågan, är marknaden riggad i alla världens länder utom Kina och Indien, på samma sätt som i Sverige. Varför byggs det inte annars en himskans massa kärnkraftverk i alla andra länder utom Sverige som råkar ha det farliga miljöpartiet?
Det är din åsikt.S Styrman_jansson skrev:
Andra har andra åsikter, både om det första och det andra (dvs vilket som politikerna måste se till har vettigt pris)
Nötegårdsgubben skrev:
mitt inlägg var främst menat som lite bättre strukturerat (grafik...) än mitt lite rörigare inlägg någon dag innan om utvecklingen i Kina
men jag tycker att grafiken dessutom dödade ett antal skrönor som florerar
– Kina bygger massor med kolkraftverk, varför ska vi minska på våra utsläpp? jo, Kina bygger tyvärr nya kolkraftverk, men det framgår att det är en i alla fall en klart nedåtgående trend i byggandet (som gärna fått sjunka ännu snabbare)
– Kina satsar hårt på kärnkraft! jo, Kina bygger mer mest i världen just nu, men det är ändå en ganska marginell företeelse jämfört med övrig nybyggnation av andra kraftkällor i landet
det måste vara det Kinesiska Miljöpartiet och den starka kinesiska miljörörelsen som ligger bakom detta
jag tyckte också att det var intressant att investeringar i lagring redovisades, det var första gången jag sett en global sammanställning på dess storlek, liksom att denna rapport kom i somras och därför hade kännedom om Rysslands anfallskrig på Ukraina, så det bör ha påverkat rapportens estimat av investeringarna under 2022 vilket också kändes spännande
om du redan visste allt detta så beklagar jag att jag slösat din tid
är det så? kanske det finns några undantag, ja... år 2020 fanns det 13 länder i Europa där den ryska naturgasen stod för mer än hälften av den importerade gasvolymenK karlmb skrev:
och Tyskland har ökat sin import av rysk gas över de senaste 30 åren, men så har även många andra länder gjort
'
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(jag litar inte till fullo på denna statistik från Eurostat då den anger noll rysk export till Danmark och till Österrike efter 2014, men båda importerar/-ade, eventuellt kommer gasen via Tyskland eller annat transitland och bokförs annorstädes)
du menar att Tyskland – med import av 50 miljarder kubikmeter rysk importerad naturgas – inte har inte kunnat lämna det ryska gasberoendet, men att "de allra flesta" – som använder 100 miljarder kubikmeter naturgas – har kunnat lämna beroendet??? hur gjorde dom det?
så då är det dumt med att bygga vattendammar som lagring till vattenkraftverken också? och de kärnkraftverk som vi har är inte lämpade för att styra produktion efter behovet, de är byggda för att gå med 100%S Styrman_jansson skrev:En utveckling åt "fel" håll. Alla former av energilagring innebär förluster och vissa former lämpas sig inte alls för lagring längre tider, t.ex. batterier. El behöver genereras i samma stund som den förbrukas, det ligger i dess natur. Varför inte då använda elproduktionsanläggningar där man kan styra produktion efter behovet?
tänker du på att priset är volatilt? det beror på att ett av produktionsslagen i elproduktionen (naturgasen) har blivit mellan 7 40 gånger dyrare i år jämfört med för två år sedan, och eftersom naturgas använts som både baskraft och balanskraft i decennier så är prissvängningarna ofrånkomligaS Styrman_jansson skrev:
vi har haft förnybara energikällor av omfattning i 5-10 år nu och då noterade vi inte elprisets svängningar eftersom kostnaden för naturgasen låg lägre i pris – nu märks det desto mera
Redigerat:
jag hoppas att vi alla är emot att det byggs fler kolkraftverk (utan rening och koldioxidinfångning) – där tror jag att vi är helt överensS Styrman_jansson skrev:Du sätter indirekt fingret precis på min poäng med att utvärdera produktionsanläggningar/produktionssorter ekonomiskt. Vi kan ju genom politiskt regelverk (typ skatter/bidrag) manipulera resultatet på en sådan kalkyl till vilket resultat vi vill.
Med det sagt säger jag inte att vi ska bygga massa kolkraftverk. Men vi bör basera ett sådant beslut på de negativa miljömässiga konsekvenserna, inte hur dyrt det blir...
fast EROI för kolkraftverk ligger på 29-31 enligt den tidigare framlyfta artikeln från 2013 – så då måste det ju vara ett jättebra alternativ som slår det mesta...
nä, i stället hanterar vi CO2 med skatter/avgifter som styrmedel, så kommer det in som en komponent i den ekonomiska kalkylen över lönsamheten
EROI är inte något mått på miljömässighet eller genomförbarhet och om det landar på 20 eller 40 ser jag mest som akademisk betydelse – ett EROI på 1000 är troligen helt ointressant om det kräver att hela anläggningen görs av guld, då framstår sig ett EROI på 5 som bygger på sand som råvara som mycket mer attraktivt
Kanske det är så att punga ut en sjuhelvetes massa pengar, som tar 10 år innan det börjar producera el och sen producera billig el som tar många år till att återbetalas inte är så lockande för investerare då man kan betala en fraktion av kostnaderna genom att bygga vindkraft och få tillbaka pengarna snabbt, speciellt nu då elpriserna är höga p.g.a. intermittensproblem som kräver fossila backups och kommer förbli så. Vindkraften är en bra investering just nu för den som vill tjäna pengar.Mikael_L skrev:
Ja den har varit riggad förut, men hur är det nu?
Och sen uppstår ju frågan, är marknaden riggad i alla världens länder utom Kina och Indien, på samma sätt som i Sverige. Varför byggs det inte annars en himskans massa kärnkraftverk i alla andra länder utom Sverige som råkar ha det farliga miljöpartiet?
Kärnkraften är inte lika marknadsvänlig, den är bättre lämpad i ett elsystem likte det sverige hade på 60,70,80 talen där staten byggde reaktorer.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 924 inlägg
Ja, genom att det finns ett politiskt nedläggningshot och en historik av straffbeskattning av ”övervinster” skulle jag säga att den är det. Plus förstås teknikaliteter som att det bara får finnas ett visst antal reaktorer på tre (varav staten äger två) platser och att andra kraftslag är/föreslås bli subventionerade på olika vis.Mikael_L skrev:
Vi har ett system i exempelvis EU idag där utländska ägare har rätt till kompensation när stater de facto tvångsstänger deras verksamhet. Vattenfall har exempelvis fått sådan kompensation för stängda kärnkraftverk i Tyskland. Ett sådant egendomsskydd borde även gälla inom landet.
Ja, elmarknaden är nog statligt styrd i flertalet länder. Där är vi inte så speciella. Opinionen är också kärnkraftsmotståndare i stor grad världen över – såväl miljöpartister som andra.Mikael_L skrev:
Sen är ju inte kärnkraft så enkelt att bygga och driva som säg kolkraft – som är världens största elkälla.
---
Huruvida den allmänna opinionen borde få välja om det ska finnas kärnkraft, vindkraft, skyskrapor, grustag, pappersbruk, gruvor och annat man kan störa sig på kan man ha olika åsikter om, oavsett politisk läggning i övrigt.
Jag är huvudsakligen emot, men tycker att rimliga (vad nu det är) restriktioner kan läggas på sådan verksamhet.
De allra flesta är ju mindre länder än tysklnad och har varit mkt beronde av rysk gas, de baltiska länderna tex. Men de har i kraft av sin begränsade volym lyckats lösa problemet redan.harka skrev:
är det så? kanske det finns några undantag, ja... år 2020 fanns det 13 länder i Europa där den ryska naturgasen stod för mer än hälften av den importerade gasvolymen
och Tyskland har ökat sin import av rysk gas över de senaste 30 åren, men så har även många andra länder gjort
'[bild]
(jag litar inte till fullo på denna statistik från Eurostat då den anger noll rysk export till Danmark och till Österrike efter 2014, men båda importerar/-ade, eventuellt kommer gasen via Tyskland eller annat transitland och bokförs annorstädes)
du menar att Tyskland – med import av 50 miljarder kubikmeter rysk importerad naturgas – inte har inte kunnat lämna det ryska gasberoendet, men att "de allra flesta" – som använder 100 miljarder kubikmeter naturgas – har kunnat lämna beroendet??? hur gjorde dom det?
Jag undrar en sak och det är, Norge har ju massor av gas, vad är egentligen problemet för dem att leverera?
Bra förklarat:
Nödrop: Svenskar måste spara el – och exportera
https://www.svd.se/a/bGyRBe/nodrop-svenskar-maste-spara-el-och-exportera
Det är ihoppkopplingen som ger oss tyskt elpris. När ledningarna inte sväljer mer får vi nordiskt elpris. Hur mkt ledningar är optimalt att ha?
Nödrop: Svenskar måste spara el – och exportera
https://www.svd.se/a/bGyRBe/nodrop-svenskar-maste-spara-el-och-exportera
Det är ihoppkopplingen som ger oss tyskt elpris. När ledningarna inte sväljer mer får vi nordiskt elpris. Hur mkt ledningar är optimalt att ha?