708 008 läst ·
13 159 svar
708k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Jag som har 200m till havet och definitivt skulle "påverkas" av vindkraftverken förstår inte vad våra blåbruna politiker sysslar med. Det är inte precis som om vi skulle bada bland vindmöllorna...
Det har ju fungerat bra tills 2021.S Styrman_jansson skrev:
När det blåser släcks gaskraften och kolet pga vi exporterar billigare ren el.
När det inte blåser stöttar det fossila som är perfekt lagrad energi.
Obs att vi exporterar mkt mer än vi importerar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Allt fungerar tills det inte gör det. Verkligheten har kommit ifatt. På det ju det fossila bort? Vad ska vi stötta med då?K karlmb skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Från vem då? Den extra kapaciteten kostar sannolikt lika mycket vare sig den står på svensk, dansk eller tysk mark.harka skrev:
Men det tar ju lika lång tid att bygga havsbaserad vindkraft som att bygga kärnkraft.harka skrev:
Kriegers flak-projektet började 2002 och väntas vara klart 2028. Svenska kraftnät tror sig kunna skapa en anslutningspunkt till elnätet till 2030…
Så nej, det är inte så att det finns ett snabbspår med havsbaserad vindkraft, den har samma problem med extremt långa ledtider som kärnkraften. I båda fallen stavas det främst tillståndsprocesser.
extra kapacitet här eller där?
vår omvärld är dessvärre fortfarande mycket mer fossil, så de har större beläggning på sina fossila kraftverk och bättre total driftekonomi, än att ha några fossila kraftverk stående i Sverige för drift ett fåtal timmar per år
tidsaspekter?
tillståndsprocesserna är som sagt väldigt långa – om de är längst för havsbaserat eller kärnkraft vet jag inte (inte så många referenser att gå på)
däremot är nog byggtiden nog är kortare för det havsbaserade – [ständigt denna] Olkiluoto 3 har man fysiskt byggt på sedan 2005... jo, det kan gå fortare också
vad gäller anslutningen av havsvindkraften i Kävlinge så skulle väl den kabeln ha gått iland vid Barsebäcksverket; och vindkraftparken syd Skåne Trelleborg skulle ansluta till Eons regionnät i Trelleborg – inga 10-årsplaner där...
Vattenfalls nya park i Kriegers flak kommer troligen ansluta till Svenska kraftnäts nya anslutningspunkter för havsbaserad vindkraft och lär ju invänta dessa – tidigare planerade man för en 130kV med anslutning i regionnätet men har i år ökat till 220 kV och önskade anslutning i stället till stamnätet (i Arrie)
slutligen så, till skillnad från kärnkraften, finns det åtskilliga vindkraftprojekt i olika faser, till skillnad från kärnkraftsdito – skulle man starta två olika projekt med ett tomt papper skulle det kanske inte behöva skilja så många år mellan färdigdatum, men det finns som sagt gott om vindprojekt som redan ägnat många år till att utveckla projekten
vår omvärld är dessvärre fortfarande mycket mer fossil, så de har större beläggning på sina fossila kraftverk och bättre total driftekonomi, än att ha några fossila kraftverk stående i Sverige för drift ett fåtal timmar per år
tidsaspekter?
tillståndsprocesserna är som sagt väldigt långa – om de är längst för havsbaserat eller kärnkraft vet jag inte (inte så många referenser att gå på)
däremot är nog byggtiden nog är kortare för det havsbaserade – [ständigt denna] Olkiluoto 3 har man fysiskt byggt på sedan 2005... jo, det kan gå fortare också
vad gäller anslutningen av havsvindkraften i Kävlinge så skulle väl den kabeln ha gått iland vid Barsebäcksverket; och vindkraftparken syd Skåne Trelleborg skulle ansluta till Eons regionnät i Trelleborg – inga 10-årsplaner där...
Vattenfalls nya park i Kriegers flak kommer troligen ansluta till Svenska kraftnäts nya anslutningspunkter för havsbaserad vindkraft och lär ju invänta dessa – tidigare planerade man för en 130kV med anslutning i regionnätet men har i år ökat till 220 kV och önskade anslutning i stället till stamnätet (i Arrie)
slutligen så, till skillnad från kärnkraften, finns det åtskilliga vindkraftprojekt i olika faser, till skillnad från kärnkraftsdito – skulle man starta två olika projekt med ett tomt papper skulle det kanske inte behöva skilja så många år mellan färdigdatum, men det finns som sagt gott om vindprojekt som redan ägnat många år till att utveckla projekten
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Ja, men de använda ju som sagt redan dessa verk. Det är ju när det behövs mer kraft än dessa kan ge som frågan uppstår. Och det sker uppenbarligen redan ibland utan att vi fördubblat vår elanvändning i en tredje elektrifieringsvåg. Ju mer intermittent kraft vi har, desto mer sån här reservkraft lär vi behöva.harka skrev:
Nu var det väl just nya projekt vi pratade om. Att det finns projekt som kommit någonstans är förstås bra, men jag vet ingen som tror att dessa själv löser problemen. Hur vi återskapar ett stabilt elpris på en rimlig nivå är den springande frågan, och då kan vi inte jämföra äpplen och päron.harka skrev:
Hur ser politiker/ folket på att intensivt bygga mer energiproduktion i södra Sverige? Som land har vi ingen Elbrist, brist finns några 100 timmar per år (140 har jag läst), överföringeskapaciteten mellan norr o söder är ju för liten! Åter är det långsam tillståndsprocess som är problemet! Mer fossilkraft finns inte på kartan. Vattenbaserad vindkraft tar ju minst 10 år, om inte regeringen ändrar spelreglerna. Landbaserad vindkraft kan ju gå fortare, men där krävs en mer förenklad tillståndsprocess. Kärnkraft tycks ju ta +20 år att bygga och frågan är om den byggs utan stora subventioner. Sol kan ju ge ett litet lokalt tillskott, men har ju marginell betydelse än. Älvarna/åarna i söder är utbyggnad så långt det går- möjligen kommer vi tappa produktion pga miljöprövningen. Återuppstart av igenstängda kärnkraftverk sägs inte gå, men nog borde det gå fortare än att bygga nya!!!
Nu funderar jag på att det kommer av politiken ropas på subventioner och då ställer jag frågan ska Sverige också därmed börjar subventionera den Europiska marknaden? Är det detta som våra skattepengar ska gå till?
Nu funderar jag på att det kommer av politiken ropas på subventioner och då ställer jag frågan ska Sverige också därmed börjar subventionera den Europiska marknaden? Är det detta som våra skattepengar ska gå till?
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 068 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 068 inlägg
Ja, som sagt, blir spännande i vinter, finns ju en hel del som har hög förbrukning och ett pris som detta i vinter kommer göra avtryck, det kommer vi får höra, garanterat!Jonatan79 skrev:
Jag ska binda om i December. Förra vintern band jag om i panik och fick 80öre/kWh, vilket kändes dyrt. Tänkte att det blir bättre om ett år, om jag bara hade en tidsmaskin!Jonatan79 skrev:
Men jag vägrar binda i vintern, tror jag i alla fall. Vi har ingen eluppvärmning men hög grundförbrukning så ett högt bundet pris är lite dumt för oss. Då kommer vi få betala väldigt mycket under sommaren istället. Vi får ta några dyra månader antar jag.
När tror du det sista gas- (vätgas eller biogas finns ju också) eller fliseldade kraftverket har stängts? Bara på ett ungefär?S Styrman_jansson skrev:
Du konstruerar problem som inte finns inom överskådlig tid.
Redigerat: