723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jo, förutom de som aldrig ser något komma förstås. Vi hade ett av världens bästa elenergisystem under många år innan de miljöterrorister som vill flytta oss tillbaka till 1800-talet fick makt p g a S vars huvudfokus alltid är makten och personliga fördelar framför landets bästa.
Riktigt intressant att du äntligen fattat. För några tusen inlägg sedan såg du inga samband alls mellan priserna i Norden och tex UK....D Daniel 109 skrev:Nu handlar det om att stora delar av Europa har fått höga priser på grund av problem med Ryssland. Samtidigt har vi starkare förbindelser än tidigare. Tex Uk - Norge.
Att påstå att det då beror på nerlagt kärnkraft är verkligen att tolka data fel.
Om man inte förstår prissättningen så ska man nog inte försöka dra den typen av slutsatser alls.
Istället var det roligt att berätta att du minsann visste vad Nordpool är.
Men bra att det kom ett erkännande till sist
jag vet inte varför du svarar på ett fyra månader gammalt inlägg med detta – och jag vet inte om du riktar dig till Zodde som skrev det, eller till mig som nämndes i det, eller till någon odefinierad miljöpartistL Leebond skrev:Har du fortfarande inte förstått Miljöpartiets destruktiva politik vilket går ut på att "döda" kärnkraften och installera vindkraftverk över hela landet? Naiva människor i landet förstår inte vikten av goda resurser som kan tillgodose såväl industrier, hushåll som fordon. Omställningar sker inte över dagen, vilket ni tror. Tänk på alla de som är beroende av stora avstånd till allt man behöver i samhället.....Alla lastbilar som behöver frakta ALLA VAROR till butikerna. Hur tror ni att butikerna får sina varor? Ni miljöpartister skapar obalanser i elnäten, förstör enskilda ekonomier och DRAR SVERIGE MOT EN HÖG INFLATION!
förutom att det är en hel del OT i ditt inlägg och att jag inte talar för miljöpartiet, så finner jag det ändå fascinerande att du lyckas projicera din ångest över en globalt turbulent post-pandemisk period som toppats med att Putin inleder ett anfallskrig i Europa, till att tro att det som händer i Sverige beror på ett marginalparti inom svensk inrikespolitik...
– att "installera vindkraftverk över hela landet" är inte någon svensk nationalsport, utav världens alla vindkraftverk återfinns 1.5% av den installerade effekten i Sverige – att bygga vindkraft är en global företeelse
– priset på Nordsjöns råolja har stigit med över 50% på ett halvår och det är klart att det slår igenom kraftigt på bränslepriserna (reduktionsplikt finns även i andra länder, i olika grad)
– det är en klen tröst, men trots hög inflation i Sverige så står vi oss bättre än de flesta i Europa
visst kan svenska politiker påverka en del men det är nog mer krusningar på ytan – att det installeras mycket sol- och vindkraft och att bränslepriser & inflation går upp, det är alla globala trender
man ska vara försiktig med att dra några långtgående slutsatser genom att göra ett nedslag på bara ett år, och 2005 var ett osedvanligt varmt sådant i januari, men även mildare i februari, november och december – vilket ofta leder till lägre elpriserT TommyC skrev:Javisst har jag det. År 2005 när vi flyttade in i huset kostade el 1,0165 kr/kWh totalt på helårsbasis enligt fakturan från Vattenfall. För att kunna jämföra så laddade jag ner inflationsdata från SCB från 1830 t o m 2021. Inflationen från 2005 t o m 2021 har varit 22%. Det betyder att el idag borde ha kostat i närheten av 1,24 kr/kWh totalt inklusive alla j-a skatter idag om vi hade haft förståndiga politiker.
https://www.smhi.se/data/meteorologi/kartor/avvikelse/manadsmedeltemperatur-avvikelse/arlig/2005
det var också ett år när kärnkraften lyckades producera nästan för fullt under vintermånaderna, förutom att Barsebäck 2 fick somna in för gott i maj, och i början av januari svepte Gudrun fram och ställde till med lite oväntad lastfrånkoppling utav många elabonnenter... (vilket kanske var tur för Ringhals fick egna problem orsakade av Gudrun)
sen fanns det som tidigare sagt enbart ett elområde i Sverige på den tiden, så priset då avspeglade hela riket och inte bara SE3 som dagens elpriser gör
jo, elskatten har gradvis höjts, enligt ekonomifakta.se så har den stigit i fasta priser (alltså inflationskompenserade) med 5 öre från 40 till 45 öre/kWh :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och är väl delvis en följd av energiöverenskommelsen 2016 mellan Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna
det man bland annat enades om var att normalisera beskattningen av olika elproduktionsslag – vilket innebar ett avskaffande av den termiska effektskatten ("kärnkraftsskatten") och sänka den förhöjda fastighetsskatten för vattenkraftanläggningar – och flytta dessa skatter från producentledet till konsumentledet i stället, i princip ett nollsummespel men med mer jämlika spelregler för producenterna
(något annat man enades om 2016 i energiöverenskommelsen var att "anslutningsavgifterna till stamnätet för havsbaserad vindkraft bör slopas")
Nu måste jag backa tillbaka lite, till detta du skrev här för en vecka sedan (tiden går fort, jag har haft händerna och huvudet på lite annat än BH, lite mer än vanligt nu).
"Dagens kärnkraftskramare och dagens vindkraftskramare synes mig prata om olika frågor. Det beror nog dels på att kärnkraftsförespråkarna inte längre ser vindsnurror som leksaker och därmed har släppt motsatsargumenten och pratar system istället. Varför vindkraftsförespråkarna inte tar systemfajten vet jag inte. Kanske tycker de inte att den är viktig (med rätta eller ej), kanske anser de sig inte kunna vinna den utan att behöva luta sig mot exempelvis gas som backup"
Jag känner att det där är en karamell att suga lite extra på ...

Jag kände lite att du kanske har formulerat problemets kärna på kortast möjliga vis i ditt sista stycke här:Nötegårdsgubben skrev:
Nu var det ju snarare tidshorisonten man agerar på och det därmed ”omöjliga” med en annan väg än vindkraft jag kommenterade, inte vindkraften i sig.
Du har (inte nu, men tidigare) övertygat mig om att vindkraften kommer producera bland den billigaste energi vi kan få. Jag ser dock inga övertygande argument för att dess intermittens inte skulle vara ett problem som måste hanteras, exempelvis med stabil baskraft, snabb reglerkraft eller massiva energilager.
Om förnyelsebar kraft nu blivit så billig att den är lågt hängande frukt att plocka vid kraftutbyggnaden är det utmärkt (även om de ständigt nya förslagen om subventioner och rapporter om trixande med redovisningen är oroande), men det är inte detsamma som att ett system med säkerhet kan ha det som grund.
Dagens kärnkraftskramare och dagens vindkraftskramare synes mig prata om olika frågor. Det beror nog dels på att kärnkraftsförespråkarna inte längre ser vindsnurror som leksaker och därmed har släppt motsatsargumenten och pratar system istället. Varför vindkraftsförespråkarna inte tar systemfajten vet jag inte. Kanske tycker de inte att den är viktig (med rätta eller ej), kanske anser de sig inte kunna vinna den utan att behöva luta sig mot exempelvis gas som backup.
"Dagens kärnkraftskramare och dagens vindkraftskramare synes mig prata om olika frågor. Det beror nog dels på att kärnkraftsförespråkarna inte längre ser vindsnurror som leksaker och därmed har släppt motsatsargumenten och pratar system istället. Varför vindkraftsförespråkarna inte tar systemfajten vet jag inte. Kanske tycker de inte att den är viktig (med rätta eller ej), kanske anser de sig inte kunna vinna den utan att behöva luta sig mot exempelvis gas som backup"
Jag känner att det där är en karamell att suga lite extra på ...
Jag orkar inte leta upp dina idiotiska inlägg om hur jag missförstått vilka länder som ingår i Nordpool mm.D Daniel 109 skrev:
Men här är ett exempel i samma stil.
https://www.byggahus.se/forum/threa...igen-pa-kort-tid.431854/page-663#post-4707241
Nu var det inte det du påstått att jag sagt. Det du påstod var. Att jag påstod att det inte fanns någon koppling till priset i UK.
Nu har du uppenbarligen letat efter det du påstår att jag skrev ”hela tiden” utan att hitta något. Det är kanske läge att inse att jag inte skrivit det.
Att du inte hittar kommentarer om din uppfattning om nordpol heller beror nog på att det inte var jag som påpekade att du inte hade koll på det.K karlmb skrev:
Nu har du uppenbarligen letat efter det du påstår att jag skrev ”hela tiden” utan att hitta något. Det är kanske läge att inse att jag inte skrivit det.