Mikael_L
Kanske läge att återgå till gaslyktor, som det var förr.
Dvs slippa omvandlingen vätgas-el.

Redigerat:
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl därför man kikar på lagring? D.v.s. produktion och förbrukning matchar inte i tid.
Vätgas matchar betydligt bättre än batterilager då självurladdningen av batterier för att det inte lämpar sig för längre lagring än typ över dygnet, kanske max en vecka.
Ja, men att använda en dyr lagringsmetod för 100% av behovet när det till största delen ligger under tid när efterfrågan är låg är inte vettigt.

D Daniel 109 skrev:
Ja, men att använda en dyr lagringsmetod för 100% av behovet när det till största delen ligger under tid när efterfrågan är låg är inte vettigt.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Under perioden mars-Oktober skulle vätgaslagret inte nyttjas särskilt mycket. För denna tillämpning behövdes också ett litet batterilager då det är svårt att matcha produktion från bränslecellen med förbrukningen exakt. Detta batterilager kan även användas direkt ihop med solcellerna för kortare lagringsperioder dygnvis under t.ex. sommartid.

Anledningen till att man kikar på vätgaslager från början är att den kan lagra energi längre perioder. D.v.s. vi kan spara överproduktion från sommaren till vintern när solcellerna inte gav något eller mycket lite.

Sedan kan man naturligtvis diskutera "vettigheten" med det. I detta fall var det principen att vara självförsörjande och bortkopplad från elnätet som eftersträvades då detta skulle vara en "grön" stadsdel. Det hade nog fått kosta en del extra. Men nu blev det orimligt dyrt...

D djac skrev:
Det skulle inte vara den första tekniken som börjar med högt pris och låg verkningsgrad men senare visar sig utvecklas till motsatsen, just saying, är inte vare sig fysiker eller kemist så jag kan inte lova att historien upprepar sig men det avskräcker iaf inte mig att det inte börjar med totaldominans.
Nej precis därför skrev jag att det inte känds som rätt väg att gå just nu.
D.v.s det är ingen bra lösning för att lösa situationen vi har just för tillfället. Långsiktigt däremot KAN det kanske vara en bra lösning.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det låter mera gångbart. Vore intressant att ställa detta mot biogas. Jag tror nämligen den gör mer nytta inom industrin än i bilar…
Gas har inte i bilar att göra öht.

Jag tycker det är väldigt trevligt att kunna gasa när jag sitter i min bil i alla fall.

tveksamt tveksamt skrev:
Jag tycker det är väldigt trevligt att kunna gasa när jag sitter i min bil i alla fall.
Mina medpassagerare tycker det luktar så illa när jag gasar :p

S Styrman_jansson skrev:
Mina medpassagerare tycker det luktar så illa när jag gasar :p
Du borde se över ditt avgassystem..

så har det gått precis ett halvt år sedan det första inlägget i denna tråd skrevs!

idag, nästan 10 000 inlägg senare och 400 000 läsningar av tråden, så

– har elpriset fortsatt att stiga till ännu högre nivåer och har fluktuerat på ett sällan skådat sätt

– har det lanserats otaliga briljanta lösningar på Sveriges, Europas och världens elproduktion

– har politiska partier smutskastats och idiotförklarats

– har vi som hänger här blivit ganska mycket äldre och kanske lite klokare, men vi har väl i ärlighetens namn inte bidragit till någon förändring av något?

– har Sverige i bakgrunden i all tysthet på dessa sex månader driftsatt vindkraft som kommer bidra med ungefär 5 nya TWh till landets tidigare elproduktion på 165 TWh per år (varav vi redan exporterar 25 TWh)

roten till det höga elpriset återfinns i första hand i priset på naturgas och gaspriset har fortsatt att ligga på en nivå fyra-fem gånger högre än vad den tidigare har kostat, med toppar enskilda dagar då det varit det tiodubbla (grafen nedan visar gasprisets genomsnitt per vecka – fyra decemberveckor under fyra tidigare år, därefter från augusti och till idag)

Histogram över veckogenomsnittet av naturgaspriser på Dutch TTF från 2017 till 2022 med markant ökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

principen för prissättningen på elmarknadens dagenföre-handel på Nordpool och andra marknadsplatser i Europa är pay-as-clear, där priset på den sista megawattimmen som behövs för att möta behovet sätter priset för all den handlade elen
Diagram över marginalprissättning på elmarknaden som visar kostnaden för olika energikällor och hur marknaden reagerar på efterfrågan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vind och sol som har små marginalkostnader brukar buda med 0 – i andra änden finns gas med hög marginalkostnad, men om gaspriset inte avviker enormt från de övriga så varierar heller inte elpriset särdeles mycket och är inget som någon konsument behöver ta så mycket notis om

det europeiska kontrollorganet för elmarknaden ACER ser över om det finns anledning till att ändra på denna prissättningsmekanism och ska komma med ett utlåtande i april – en del länder vill se ändringar och sätta ett pristak på elen, men ACER brukar förorda den befintliga marknadsmekanismen då den uppmuntrar till att utveckla och bygga elproduktion som erbjuder låga priser i det långa loppet

för Europa som helhet så kommer ungefär 20% av elproduktionen från att bränna naturgas, medan vi i Sverige använder väldigt lite naturgas så återfinns den exempelvis bland våra nära grannar som Danmark och Finland – och det är inte någon nytt påfund med att bränna naturgas, den har visserligen ökat över tid men har använts i decennier – en överblick över elproduktionen såg ut år 2020 och hur nyttjandet av naturgas för elproduktion i enskilda EU-länder har förändrats på 20 år

Diagram över energibärare för EU:s elproduktion 2020 och ökning av naturgasanvändning i EU-länder.

de fyra stora EU-länderna står för den största ökningen utav naturgas för elproduktion – oavsett om landet inte har någon kärnkraft (Italien), har orörd kärnkraft (Frankrike och Spanien), eller har kärnkraft under avveckling (Tyskland)

så när då gaspriset ligger där det ligger så borde vi kunna tro att vi kommer ligga kvar på högre elpriser än vad vi haft tidigare, med lite andningspauser när vi går mot varmare tider och när el från gynnsam sol & vind lyckas fylla upp elbehovet

det framtida priset på naturgas har väl aldrig varit mer osäkert, liksom de förestående konvulsionerna när den ryska gasen ska fasas ut – så den här tråden lär nog med lätthet frodas minst ett år till...

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
StevieGee och 10 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nejdå, det är 100% Danskarnas fel, eller möjligen holländarna eller möjligen ölänningar.
Hade vi inte byggt någon vindvisp någonstans så hade vi fortfarande bara betalt 16 öre /kWh (som när jag var ung), det fattar ju minsta barn. :crysmile:

edit:
Jag ska dock försöka bidra med något revolutionerande i denna tråd (fast det blir nog en länk till en annan tråd) i helgen. Något vettigt måste man ju försöka bidra med, för att inte bara hålla på med meningslöst kverulerande "Jag vill ha kärnkraft, jag vill, jag vill...!!"
(Ja, jag vill, ...ja något lite tror jag .. fortfarande ... ... fast jag är inte säker ... fan, ta alla harka som kastar verkligheten på en ... :sweat: :rofl: )

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
– har det faktum att energipolitik är säkerhetspolitik visat sig i sin avklädda, råaste form.

• Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
vind och sol som har små marginalkostnader brukar buda med 0
Det står ju "~0" i grafen och att bjuda 0 borde de väl bara göra om de har andra inkomster samtidigt såsom certifikat. Då blir det ju så att alla med 0 bränslekostnad tävlar med varandra ned mot 0, medans om de inte tjänar något annat så borde de ta så mycket betalt att inget annat bränsleslag kan bjuda under...

D
S sandos skrev:
Det står ju "~0" i grafen och att bjuda 0 borde de väl bara göra om de har andra inkomster samtidigt såsom certifikat. Då blir det ju så att alla med 0 bränslekostnad tävlar med varandra ned mot 0, medans om de inte tjänar något annat så borde de ta så mycket betalt att inget annat bränsleslag kan bjuda under...
Jag utger mig inte för att kunna de här handelsstrategierna öht men jag tolkar det som att de inte behöver lägga någon tid på detta racet, med tanke på hur infrastrukturen ser ut så kommer andra eneergislag behövas och då kommer dessa vara tvungna att lägga sig högt och med nuvarande handelsmodell får ju alla betalt efter den sämsta produktionsformen. Det är en mer än besynnerlig marknadskonstruktion, ni kan själv leka med tanken på om den skulle införas för någan annan vara eller tjänst... haha

Att det dessutom kan vara samma företag som håller liv i dyr produktion samtidigt som de skördar vinsterna i all annan, pga det ohemula priset, gör det flagrant.

• Gilla
harka och 1 till
  • Laddar…
D
harka harka skrev:
så har det gått precis ett halvt år sedan det första inlägget i denna tråd skrevs!

idag, nästan 10 000 inlägg senare och 400 000 läsningar av tråden, så

– har elpriset fortsatt att stiga till ännu högre nivåer och har fluktuerat på ett sällan skådat sätt

– har det lanserats otaliga briljanta lösningar på Sveriges, Europas och världens elproduktion

– har politiska partier smutskastats och idiotförklarats

– har vi som hänger här blivit ganska mycket äldre och kanske lite klokare, men vi har väl i ärlighetens namn inte bidragit till någon förändring av något?

– har Sverige i bakgrunden i all tysthet på dessa sex månader driftsatt vindkraft som kommer bidra med ungefär 5 nya TWh till landets tidigare elproduktion på 165 TWh per år (varav vi redan exporterar 25 TWh)

roten till det höga elpriset återfinns i första hand i priset på naturgas och gaspriset har fortsatt att ligga på en nivå fyra-fem gånger högre än vad den tidigare har kostat, med toppar enskilda dagar då det varit det tiodubbla (grafen nedan visar gasprisets genomsnitt per vecka – fyra decemberveckor under fyra tidigare år, därefter från augusti och till idag)

[bild]

principen för prissättningen på elmarknadens dagenföre-handel på Nordpool och andra marknadsplatser i Europa är pay-as-clear, där priset på den sista megawattimmen som behövs för att möta behovet sätter priset för all den handlade elen
[bild]

vind och sol som har små marginalkostnader brukar buda med 0 – i andra änden finns gas med hög marginalkostnad, men om gaspriset inte avviker enormt från de övriga så varierar heller inte elpriset särdeles mycket och är inget som någon konsument behöver ta så mycket notis om

det europeiska kontrollorganet för elmarknaden ACER ser över om det finns anledning till att ändra på denna prissättningsmekanism och ska komma med ett utlåtande i april – en del länder vill se ändringar och sätta ett pristak på elen, men ACER brukar förorda den befintliga marknadsmekanismen då den uppmuntrar till att utveckla och bygga elproduktion som erbjuder låga priser i det långa loppet

för Europa som helhet så kommer ungefär 20% av elproduktionen från att bränna naturgas, medan vi i Sverige använder väldigt lite naturgas så återfinns den exempelvis bland våra nära grannar som Danmark och Finland – och det är inte någon nytt påfund med att bränna naturgas, den har visserligen ökat över tid men har använts i decennier – en överblick över elproduktionen såg ut år 2020 och hur nyttjandet av naturgas för elproduktion i enskilda EU-länder har förändrats på 20 år

[bild]

de fyra stora EU-länderna står för den största ökningen utav naturgas för elproduktion – oavsett om landet inte har någon kärnkraft (Italien), har orörd kärnkraft (Frankrike och Spanien), eller har kärnkraft under avveckling (Tyskland)

så när då gaspriset ligger där det ligger så borde vi kunna tro att vi kommer ligga kvar på högre elpriser än vad vi haft tidigare, med lite andningspauser när vi går mot varmare tider och när el från gynnsam sol & vind lyckas fylla upp elbehovet

det framtida priset på naturgas har väl aldrig varit mer osäkert, liksom de förestående konvulsionerna när den ryska gasen ska fasas ut – så den här tråden lär nog med lätthet frodas minst ett år till...
Fast nu händer det nog ganska mycket, situationen med Ryssland har ju slagit energiplanerna ur kurs rejält, rörelsen i diskussionerna nu pekar väl bort från Rysk gas snabbare än någon trott var möjlig och detta måste ju ersättas, planer för detta verkar intensifieras i alla länder. Även handelsmodeller och hela konstruktionen verkar vara under debatt, detta blir nog än mer angeläget om fler stater tvingas kliva in och subventionera energin på olika sätt, de lär ju inte vara så attraherade av att betala uplift med tusentals procent och låta energibolagen ha en bruttomarginal på mellan 85-99%

• Gilla
harka och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag utger mig inte för att kunna de här handelsstrategierna öht men jag tolkar det som att de inte behöver lägga någon tid på detta racet, med tanke på hur infrastrukturen ser ut så kommer andra eneergislag behövas och då kommer dessa vara tvungna att lägga sig högt och med nuvarande handelsmodell får ju alla betalt efter den sämsta produktionsformen.
Ja, det stämmer ju förstås. Men det finns definitivt marknader (eller iaf en....) där vind- och solkraft kan förse 100% av effekten tillfälligtvis. Vet dock inte vilken prissättning de kör med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.