G
harka harka skrev:
hur kommer elen idag tror du? hint: den kommer inte via vätgas eller nya kärnkraftverk...

i det scenario jag gick igenom (utav fyra som Svenska kraftnät har skissat på) finns kärnkraften kvar och har blygsamt expanderat 2040
Ja just nu kommer 30,9% från de kvarvarande 6 reaktorer men de ska ju läggas ner de också. Byggs inga nya vad jag vet. De är ju för dyra och det va ju för dyrt att underhålla Ringhals så vi kommer inte ha några kvar 2040. Då det kommer användas mer el 2040 kommer inte 7000MW (om nuvarande kk effekt skulle vara kvar 2040) så kommer inte 7000MW ens vara i närheter av 30%, sen har vi det lilla problemet med hur regelverket är för elmarknaden/exporten.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B Byggmarodören skrev:
Men det finns inget kraftslag som är lönsamt när priset ligger under 30 öre/kWh, knappt nåt när det är under 40 öre/kWh heller, så det är inget problem för kärnkraft specifikt.
Ska det byggas havsbaserad vindkraft behövs det priser upp mot 70 öre/kWh för det ska gå ihop, ivarjefall om man tar med kostnaderna för nätutbyggnaden (och väldigt mycket högre om man tänker vad systemkostnaden blir om man ska lägga till nån form av lagring eller backup kraft)
"gamla produktionsanläggningar" som befintlig kärnkraft och vattenkraft bör ligga under 30 öre/kWh – men vi får nog räkna med att bygga en massa ny produktion leder till högre elpriser, men man behöver ju inte välja det dyraste alternativet för det

tittar man på rapporten World Energy Outlook 2021 från OECDs internationella energiråd, IEA, så tillhandahåller de en tabell med prognostiserade elpriser 2030 och 2050, med extra systemkostnader inräknade för sol- och vindbaserad produktion (den redovisar alltså VALCOE och inte LCOE som man vanligen använder)

jag kommer inte ihåg hur de räknat med anslutningskostnaderna för havsbaserad vindkraft – å andra sidan så är kostnaderna höga för stora vindkraftsparker, så landanslutningen utgör nog en mindre del av hela projektkostnaden

elpriser för olika nya elproduktionsanläggningar för Europa enligt prognos, i USD/MWh – approximativt som öre/kWh
Diagram visar prognostiserade kostnader för olika elproduktionstyper i Europa 2020, 2030, 2050, enligt IEA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är förstås inte en utfästelse, utan en bästa uppskattning – det är till att blicka långt fram i tiden och Europa är stort med olika förutsättningar (sol... vind...), vad kommer nya tekniska landvinningar innebära? liksom nya krig och konflikter...?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kritiken kanske kommer sen när det nya kWh-priset som krävs för att kk ska gå runt i de nybyggda verken. Eller så får förlusten tas på skattsedeln istället. Det blir ändock samma människor som får betala oavsett.

Men visst, bygg mycket kk, så blir det billigare el i Dec och Januari, sen dyrare de övriga 10 månaderna, om det är så vi vill ha det.
Och ärligt talat så är jag inte stensäker på ovanstående, men mycket pekar åt att så är fallet, bl.a. Finlands senaste bygge.
Jag förstår ditt argument men då tycker jag det borde vara en no brainer att acceptera att vi de två månaderna kör tallolja eller ved eller vad som helst för att få ner elpriset.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
harka harka skrev:
tittar man på rapporten World Energy Outlook 2021 från OECDs internationella energiråd, IEA, så tillhandahåller de en tabell med prognostiserade elpriser 2030 och 2050, med extra systemkostnader inräknade för sol- och vindbaserad produktion (den redovisar alltså VALCOE och inte LCOE som man vanligen använder)
Jag vet inte hur de kommit fram till siffrorna i diagrammet, men VALCOE går omöjligen sätta ett fast värde på iom det beror på energimix i övrigt. Vindkraft blir ju dyrare ju mer vi har installerat iom överproduktionen inte går använda till nåt effektivt (om man inte vill satsa på lagring i nån form, men isåfall måste kostnaden för lagringen in där också, och då är det direkt långt över 2kr/kWh det handlar om).

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Skärmdump av textmeddelande om nya elprisrekord på grund av stigande gas- och kolpriser.
Skapa konto

B b8q skrev:
[bild]
Jo, fy fan, den där får man ju ont i magen av... :worried:
Graf som visar en kraftig topp i elpriset på 914 öre mellan 07:00 och 08:00.
Skapa konto

Får ju verkligen hoppas på sol imorgon bitti så solcellerna hjälper till!
Och vore ju rätt kul att få sälja någon kWh till 7,20 kr!!! :cool:

Ja, man blir orolig, så jag kollade upp mitt fastprisavtal igen.
Men det stämmer som jag mins, 34 öre till 30/4 2025 :)
Lider med er som inte hoppade på det och hoppades på billig el med rörligt/timpris :(

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Boilerplate4U
D djac skrev:
Jag kan hålla med om att det finns sakfel i kärnkraftsdebatten, mest från pro-sidan men även från de som inte gillar, att länka till mer förvirrade pro-uttalanden hjälper inte, tvärtom så kommer vi tyvärr längre från att kunna bygga några för varje gång någon använder hittepåargument, trovärdigheten dalar. Då är det bättre att ta tjuren vid hornen, sluta hitta på och verkligen försöka borra ner i de orsaker som gör att det inte byggs. Kanske kan något justeras som möjliggör det, kanske inte men då har man iaf gjort ett ärligt försök.
Det förkommer tyvärr en del stoppa huvudet i sanden mentalitet när det gäller planerbar kraftproduktion. Ingen på detta forum eller ibland övriga sk "politiska experter" har hittills lyckats producera en trovärdig modell för i huvudsak tre nyckelfaktorer som påverkar framtiden på ett högst påtagligt sätt:

1) Balansering av planerbar och intermittent kraftproduktion dvs hur den framtida energimixen ska se ut för att kunna leverera både till näringsliv och oss konsumenter när det slutar blåsa.

2) Vårt beroende och påverkan av den gemensamma elmarknaden och om det över huvud taget går att bygga bort beroendet eftersom det är i grunden våra grannländer som styr prissättningen.

3) EUs gemensamma energipolitik (eller rättare sagt bristen på) och exempelvis vårt beroende av rysk gas och olja (se punkt 2).

• Gilla
  • Älska
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
harka harka skrev:
så landanslutningen utgör nog en mindre del av hela projektkostnaden
Det är två olika projekt där anslutningen till stamnäten är en betydande kostnad. Kolla info jag länkade om till Finska parken.

Boilerplate4U
harka harka skrev:
"gamla produktionsanläggningar" som befintlig kärnkraft och vattenkraft bör ligga under 30 öre/kWh – men vi får nog räkna med att bygga en massa ny produktion leder till högre elpriser, men man behöver ju inte välja det dyraste alternativet för det

jag kommer inte ihåg hur de räknat med anslutningskostnaderna för havsbaserad vindkraft – å andra sidan så är kostnaderna höga för stora vindkraftsparker, så landanslutningen utgör nog en mindre del av hela projektkostnaden

elpriser för olika nya elproduktionsanläggningar för Europa enligt prognos, i USD/MWh – approximativt som öre/kWh
[bild]

det är förstås inte en utfästelse, utan en bästa uppskattning – det är till att blicka långt fram i tiden och Europa är stort med olika förutsättningar (sol... vind...), vad kommer nya tekniska landvinningar innebära? liksom nya krig och konflikter...?
Man behöver ta hänsyn till samhällsnyttan över en längre period. Återkom när du läst boken "Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning" av Blomgren Jan

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Boilerplate4U
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror förvisso också att hans exakta grafer missar något essentiellt, men jag har lika lite som någon annan kunnat peka ut specifikt vad (även om jag tror att osäkerhetsaversion och ökade behov båda är en del av svaret).
Förfarande är känt som "gaslighting". Det förkommer i samband med info-dumpar där grundinnehållet som sådant är korret men mha körsbärsplockning ("cherry picking") tar fram enskilda fakta där tesen gynnar den egna uppfattning,

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B b8q skrev:
Då menar du förstås bara södra halvan av Norden. Priserna i norra Norge och norra Sverige är ju oftast inte ens en tredjedel av de i södra.
Ja, vi i SE3 och 4 har däremot haft bra nytta av de goda förbindelserna med Sydnorge.
Man saknar inte kon förrän båset är tomt.
7.20 peakar spoten på imorgon...

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Förfarande är känt som "gaslighting". Det förkommer i samband med info-dumpar där grundinnehållet som sådant är korret men mha körsbärsplockning ("cherry picking") tar fram enskilda fakta där tesen gynnar den egna uppfattning,
Nåja. Gaslighting förutsätter ett beroendeförhållande eller allra minst ett informationsövertag. Sådant föreligger ju inte här (möjligen informationsövertaget, och förmågan att söka fram det man vill ha), så det är ju bara att redovisa en motbild om man tycker att den någon annan lägger fram är falsk.

Jag ifrågasätter som sagt också robustheten i vissa av de prognoser han ställer upp, men ingen har här varit i närheten av att vara så faktabaserad i sitt resonerande som han, även om personer som @tommib vist nog så goda prov på hur man bör räkna. Så man får stanna upp och fundera över såväl siffrornas relevans som ens egna förutfattade meningar. Och det är vi alla fria att göra.

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
C
Och media har fortfarande inte förstått hur elpriset fungerar och rapporterar idag att det finns stora pengar att spara på att skjuta upp morgonduschen en timme imorgon. :thinking:

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.