723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Den kommer att pågå så länge Ryssland har råd att finansiera kriget. När Ryssland till slut har ockuperat tillräckligt många städer för att utropa sin seger kommer kriget att övergå till ett lågintensivt gerillakrig och det kan pågå hur länge som helst.P paralun skrev:
Frankrike göder dock inte det ryska kriget mot Ukraina lika mycket som Tyskland och Österrike (om jag har tolkat grafen i inlägg #8900 rätt).Nötegårdsgubben skrev:
Den fungerar väl jättebra för alla söder om oss som importerar el?D djac skrev:Ja, det visar ju att den här "marknads"-konstruktionen inte riktigt funkar, dessa priser är ju helt frånkopplade från våra låga produktionspriser, billig el och gott om el men en osäkerhet inom andra energislag på en annan marknad gör att vi här nere får betala en premie, medan de som har turen att ha en buffert till detta betalar rimliga priser. Det är en dålig konstruktion som man bör åtgärda.
Problemet är inte marknadskonstruktionen i sig utan att marknaden är hårt reglerad på produktionssidan.
Hybrit ska väl lösa problemet med stabil eltillgång för industrin? I höstas hade Hybrit fått 677 miljoner av staten för utveckling av vätgaslagring och fossilfri stålproduktion. Det är 40 % av pengarna i regeringens satsning Industriklivet.Boilerplate4U skrev:
Är det bra att Hybrit får så stor del av pengarna? Borde inte andra bolag och liknande som forskar om och utvecklar fossilfri stålproduktion få en stor del av kakan också? H2 Green Steel får visst en del, men staten kanske ska låta marknaden sköta om det här på egen hand istället på samma sätt som en del hävdar att marknaden ska sköta om eventuell ny kärnkraft?
Vätgaslager är den svaga delen av resonemanget.harka skrev:
för att inte upprepa allting så skulle jag vilja hänvisa till mitt inlägg #8263 där jag ganska noggrant går igenom framtidsbehovet enligt ett av Svenska kraftnäts scenarion för 2040, där jag hade gjort denna graf:
[bild]
den innehåller i korthet:
– inget beroende av Ryssland
– inget fossilt
– när det inte blåser ute kommer elen precis som idag
– och industrin – som vill ha prisvärd, fossilfri vätgas till sin produktion – löser det med att producera den med billig vindkraftsel när det blåser och ett vätgaslager för dagar utan billig el
Politik är att vilja, sa Olof Palme. Det var förvisso en luddig floskel, men när det gäller teknisk utveckling är det inte lika mycket en floskel. Man kommer inte så långt genom att vänta på vad man kan få.D djac skrev:
Eventuellt vore det bättre att avskaffa reduktionsplikten. Den är, som någon uttryckte det, miljönationalism som inte leder till något bra för någon utom importörerna av biodrivmedel och säljarna av dito i utlandet.H Harald Blåtumme skrev:
Du har missförstått å de grövsta vad gaslighting betyder och det har ingen som helst likhet med det som brukar kallas "cherry picking"Boilerplate4U skrev:
Gaslighting handlar om att bryta ner en partner i ett förhållande och tillskrivs personer som lider av narcissistisk personlighetsstörning. Det ligger i sakens natur att det inte går att tillämpa på ett kollektiv utan endast på ett individuellt plan där det föreligger ett beroendeförhållande.
Ett riktigt lågvattenmärke att komma med en sådan beskyllning, upp på banan igen och argumentera i sakfrågan, bemöt det som du anser är felaktigt gällande elpriser men avstå från slag under bältet.
Ahh, äntilgen en siffra på kostnaden för lagringen. Som jag efterlyst tidigare.B Byggmarodören skrev:
Hur beräknas denna? Är ingående elpris med i kostnaden, hur mycket per kWh då?
Har du någon länk, eller har du beräknat kostnaden själv.
Jag är väldigt intresserad av detta, då det bara pratas så mycket om detta, men inget reellt presenteras.
Nej, det är ju därför denna tråden öht finns och lever.Boilerplate4U skrev:
Det förkommer tyvärr en del stoppa huvudet i sanden mentalitet när det gäller planerbar kraftproduktion. Ingen på detta forum eller ibland övriga sk "politiska experter" har hittills lyckats producera en trovärdig modell för i huvudsak tre nyckelfaktorer som påverkar framtiden på ett högst påtagligt sätt:
1) Balansering av planerbar och intermittent kraftproduktion dvs hur den framtida energimixen ska se ut för att kunna leverera både till näringsliv och oss konsumenter när det slutar blåsa.
2) Vårt beroende och påverkan av den gemensamma elmarknaden och om det över huvud taget går att bygga bort beroendet eftersom det är i grunden våra grannländer som styr prissättningen.
3) EUs gemensamma energipolitik (eller rättare sagt bristen på) och exempelvis vårt beroende av rysk gas och olja (se punkt 2).
Hade problemet varit enkelt så hade det redan varit löst.
Jo kollar man långtidsväder för tex Berlin så är Kung Bore kvar hela Mars....B b8q skrev:
https://www.accuweather.com/en/de/berlin/10178/march-weather/178087
Jo, nu gick jag inte in på vad politikerna exakt måste ta tag i!P pmd skrev:
Men givetvist så ligger det nära till hands att ändra lagstiftningen för kärnkraft och jag ser tydligt framför mig en satsning på SMR-reaktorer. Mycket billigare samt enklare konstruktioner.
Sen precis som i Frankrike så måste ju politiken ta ansvar för det här och i Frankrike går staten då in i EdF som aktiv ägare. I England så har man då garanterat kWh-pris för ny kärnkraft osv...
Men, jag blir allt mer frågande till om dagens svenska politiker klarar av det här?
Nötegårdsgubben skrev:
Jag ser gärna att någon sticker hål på @harkas teser om att kärnkraften inte bär sig när vi har så mycket billig vindkraft att tillgå, för jag vill emotionellt att vi ska kunna tygla kärnkraften och få den att gå som ett atomur i basen på vår elproduktion. Och jag tror någonstans också att förutsägbara elpriser har ett värde i sig för industriplaneringen. Men vi kommer inte ifrån att ingen här hittills stuckit hål på hans verklighetsbeskrivning utifrån hur saker ser ut just nu.
Så politiker som får ansvar för att göra en efterfrågad resurs dyrare än den behöver vara? Nej tack. Och verkligen inte med flit.
Vad gäller harka så kommer jag fram till samma slutsats som dig. Faktadriven och faktabaserad argumentation, och knappt ens argumentation (iaf jämfört med de flesta andra engagerade) utan mer som information och presentation.Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen det? Jag finner honom saklig och stringent. Mer ingenjör än miljövurmare skulle jag säga, även om det inte är två ömsesidigt uteslutande kategorier.
Jag tror förvisso också att hans exakta grafer missar något essentiellt, men jag har lika lite som någon annan kunnat peka ut specifikt vad (även om jag tror att osäkerhetsaversion och ökade behov båda är en del av svaret).
Men som sagt jag ser inte en representant för en miljörörelse med dogmatiska åsikter i honom. Sådana har vi sett flera av, men det här är något annat. Något bättre.
Och visst finns det väl något vackert också i att inte först bestämma sig för hur det funkar och vad man vill, och sen försöka lirka in verkligheten i bubblan, utan istället först betrakta verkligheten och kolla vad som är möjligt, vad som är på gång osv.
Jag har inte dubbelkollat allt som harka har skrivit och sammanställt, men det jag kollat upp har stämt, samt att min bullshitradar går inte heller igång någonstans, och det som presenteras känns rimligt.
Detta stämmer långt ifrån på alla andra skribenter.
Möjligen en dogmatiker, men jag tror inte riktigt det, men en faktaorienterad dogmatiker är i alla fall värd att lyssna på och diskutera med. De som lämnat fakta, sanning och den riktiga världen bakom sig brukar däremot vara lönlösa att ha samröre med, de lever bara i sin bubbla tillsammans med likasinnade.
Jag är också lite irriterad över att det jag ville, det jag tänkte, det jag trodde, blev mosat, delvis i alla fall. Men jag ger mig inför fakta, och underordnar mig sådana "löjligheter" som verkligheten.