Sen ser det då så här illa ut som just kom i CNN's flöde.

"
German Chancellor Olaf Scholz said Europe cannot secure its energy supplies without imports from Russia.

Energy was deliberately left out of previous rounds of sanctions, Scholz said in a news release Monday, adding Russia energy is of “essential importance” to the general, daily lives of its citizens.

Meanwhile, Hungary’s finance minister Mihaly Varga said his government would not support any sanctions on Russian energy."

https://edition.cnn.com/europe/live...s-03-07-22/h_9e97b79f0f72b265bb9d09a2f519bbf6

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
harka harka skrev:
det finns all anledning att fundera på vilka elpriser som behöver råda för att det ska vara lönsamt att driva alla sex reaktorerna vidare i 20 år som de sägs kunna göra rent tekniskt
jag har också lagt in en streckad linje för elpriset som Ringhals-bolaget debiterade sina ägare (Vattenfall och Sydkraft/Uniper) – 34 öre/kWh under 2020 enligt deras årsrapport, alltså betydligt högre än genomsnittet på Nordpool som var 22 öre det aktuella året
Men det finns inget kraftslag som är lönsamt när priset ligger under 30 öre/kWh, knappt nåt när det är under 40 öre/kWh heller, så det är inget problem för kärnkraft specifikt.
Ska det byggas havsbaserad vindkraft behövs det priser upp mot 70 öre/kWh för det ska gå ihop, ivarjefall om man tar med kostnaderna för nätutbyggnaden (och väldigt mycket högre om man tänker vad systemkostnaden blir om man ska lägga till nån form av lagring eller backup kraft)

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Så är det nog men planerbara produktion i form av kärnkraft kommer alltid behövas i energimixen så länge vi inte har några andra alternativ. Utbyggnad av kärnkraft kommer vara ett rent politiskt beslut om samhällsnytta.

För den som är intresserad att få en bra överblick samt historik av uppbyggnad av vår elförsörjning läs gärna boken "Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning av Blomgren Jan"

Lite andra artiklar som kan vara värda att läsa:
  • Faktafel om kärnkraft staplas på varandra (Debattinlägg Kungälvsposten)
  • Impact on electricity prices of added generation in southern Sweden (Energiforsk Rapport 2022:845)
  • Kampen om kärnkraften är igång på allvar (Göte Fagerfjäll Chefred Elinor)
Jag kan hålla med om att det finns sakfel i kärnkraftsdebatten, mest från pro-sidan men även från de som inte gillar, att länka till mer förvirrade pro-uttalanden hjälper inte, tvärtom så kommer vi tyvärr längre från att kunna bygga några för varje gång någon använder hittepåargument, trovärdigheten dalar. Då är det bättre att ta tjuren vid hornen, sluta hitta på och verkligen försöka borra ner i de orsaker som gör att det inte byggs. Kanske kan något justeras som möjliggör det, kanske inte men då har man iaf gjort ett ärligt försök.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men politikerna måste ju även ta det ekonomiska ansvaret för planerbar kraft (precis som Frankrike)
Sen blir det givetvist dyrare men det blir inte ett slumpartat volatilt elpris med stora svängningar.
Politikernas skatt är försumbar, det blir du och jag som får betala och det är jag bara positiv till om det kan bli en god investering, i dagens läge ser det ut att bli den sämsta jag gjort i mitt liv, lite sämre än lotto, -där har jag iaf en liten chans att få avkastning.

G OMathson skrev:
Vad vill du ha? Mer vindkraft antar jag? Mer beroende av Ryssland, mer fossilt, ingen el när det inte blåser?
för att inte upprepa allting så skulle jag vilja hänvisa till mitt inlägg #8263 där jag ganska noggrant går igenom framtidsbehovet enligt ett av Svenska kraftnäts scenarion för 2040, där jag hade gjort denna graf:

Graf över förväntad elproduktion och konsumtion i Sverige 2021 vs 2040 och 2050 med olika energikällor.

den innehåller i korthet:
– inget beroende av Ryssland
– inget fossilt
– när det inte blåser ute kommer elen precis som idag
– och industrin – som vill ha prisvärd, fossilfri vätgas till sin produktion – löser det med att producera den med billig vindkraftsel när det blåser och ett vätgaslager för dagar utan billig el

• Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Vad vill du ha? Mer vindkraft antar jag? Mer beroende av Ryssland, mer fossilt, ingen el när det inte blåser?
Det är väl ointressant vad någon vill, det enda intressanta är ju vad man realistiskt kan få?

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Sen ser det då så här illa ut som just kom i CNN's flöde.

"
German Chancellor Olaf Scholz said Europe cannot secure its energy supplies without imports from Russia.

Energy was deliberately left out of previous rounds of sanctions, Scholz said in a news release Monday, adding Russia energy is of “essential importance” to the general, daily lives of its citizens.

Meanwhile, Hungary’s finance minister Mihaly Varga said his government would not support any sanctions on Russian energy."

[länk]
Det kommer ändra sig men tar lite tid att förbereda, min gissning.

G
D djac skrev:
Det är väl ointressant vad någon vill, det enda intressanta är ju vad man realistiskt kan få?
Och det enda realistiska är se till att kvarvarande svensk kk läggs ned, ingen ny kk byggs men det ska byggas enorma antal vk?

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
D
harka harka skrev:
för att inte upprepa allting så skulle jag vilja hänvisa till mitt inlägg #8263 där jag ganska noggrant går igenom framtidsbehovet enligt ett av Svenska kraftnäts scenarion för 2040, där jag hade gjort denna graf:

[bild]

– inget fossilt
– och industrin – som vill ha prisvärd, fossilfri vätgas till sin produktion – löser det med att producera den med billig vindkraftsel när det blåser och ett vätgaslager för dagar utan billig el
Om man slopar det politiska röstfisket och slutar så tvivel i oroliga själar så blir allt mycket enklare. Att det skulle komma till att Sverige också blivit en rädslostyrd nation är oerhört sorgligt.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
G
harka harka skrev:

[bild]

– inget fossilt
"när det inte blåser så kommer elen som idag" hur då? till vilket pris? via vätgas eller annat, nya kk?

G OMathson skrev:
"när det inte blåser så kommer elen som idag" hur då? till vilket pris? via vätgas eller annat, nya kk?
hur kommer elen idag tror du? hint: den kommer inte via vätgas eller nya kärnkraftverk...

i det scenario jag gick igenom (utav fyra som Svenska kraftnät har skissat på) finns kärnkraften kvar och har blygsamt expanderat 2040

K karlmb skrev:
För alla icke faktaresistenta står det ju nu klart att nordens nya prisnivå främst styrs av priset på kontinenten samt vindläget och först i tredje hand av för lite planerbar kraft.
Då menar du förstås bara södra halvan av Norden. Priserna i norra Norge och norra Sverige är ju oftast inte ens en tredjedel av de i södra.

B Byggmarodören skrev:
Men det finns inget kraftslag som är lönsamt när priset ligger under 30 öre/kWh, knappt nåt när det är under 40 öre/kWh heller, så det är inget problem för kärnkraft specifikt.
Ska det byggas havsbaserad vindkraft behövs det priser upp mot 70 öre/kWh för det ska gå ihop, ivarjefall om man tar med kostnaderna för nätutbyggnaden (och väldigt mycket högre om man tänker vad systemkostnaden blir om man ska lägga till nån form av lagring eller backup kraft)
Jo men det är ju därför vi behöver politiker som styr energipriset, dvs en styrd marknad som tar ansvaret för att det finns tillräckligt med planerbar kraft. Frankrike tidigare länkat och England gör så.
Ökat ansvar på politiker men jag ser ingen annan lösning.

D djac skrev:
Jag är inte för att lappa och laga en dålig marknadslek, bättre att laga taket utifrån än att köpa fler spannar.
Men det tar tid om det övht går.

I nuläget måste punktskatter om moms sänkas. Det här kommer sannolikt fortvara i åratal.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.