723 817 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Som sagt, du verkar tappat kompassen med en högst egen tolkning av "diktatorisk" och dyl. Du saknar dock tolkningsföreträde eftersom det inte stämmer överens med den allmänna uppfattningen (dvs kognitiv samsyn) som bla:Maskintok skrev:
https://sv.wiktionary.org/wiki/diktatorisk
För övrigt kan jag bara beklaga din inställning att du inte på något sätt bryr dig om den ryska invasionen av Ukraina vilket jag anser är moraliskt och mänskligt förkastligt.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Vad du anser och känner får du hålla för dig.Boilerplate4U skrev:
Som sagt, du verkar tappat kompassen med en högst egen tolkning av "diktatorisk" och dyl. Du saknar dock tolkningsföreträde eftersom det inte stämmer överens med den allmänna uppfattningen (dvs kognitiv samsyn) som bla:
För övrigt kan jag bara beklaga din inställning att du inte på något sätt bryr dig om den ryska invasionen av Ukraina vilket jag anser är moraliskt och mänskligt förkastligt.
- Diktatorisk - Sv Wiktionary
- Diktator - Wikipedia
- Diktatur - Wikipedia
Det är inget du ska räkna in mig i.
Jag har inget till övers med detta och kommer inte lägga en tanke på vad eller hur Ryssland gör eller Ukraina för den delen.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Tråkigt att du vill lägga munkavle på mig. Jag anser fortfarande att det är etiskt, moralisk samt mänskligt förkastlig att Putin invaderar Ukraina med ett fullskaligt krig men tack för att du bekräftar din inställning.Maskintok skrev:
Vad du vill anser är helt ok för mig..Boilerplate4U skrev:
Men min åsikt vill du tysta, där har du ditt problem.
Jag bryr mig inte om hur eller vad du tycker i detta... Vilket du borde göra med min åsikt också.
Så ta spegeln och kolla vem som försöker lägga munkavel på någon..
Administrator
· Skåne
· 8 685 inlägg
Nu har ni avvikit från ämnet. Åter till att diskutera elprisrekordet.
/Moderator
/Moderator
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
I förmiddags peakade gasen på runt 120 euro MWh och trenden ser mycket oroande ut vilket definitivt kommer påverka våra elpriser. Som jämförelse innan gaskrisen brukade det "normala" priset ligga på runt 20-30 euro MWh.Boilerplate4U skrev:
Med tanke på hur stor del av energin i Europa som är delvis beroende på Ryssland, i form ev leveranser av råolja, gas och kol, så har jag svårt att se hur utvecklingen inte ska medföra en kraftig reduktion av denna import, följt av en kraftig prisuppgång på el, delar av dygnet.
Detta lär bli bestående under en längre tid.
Detta lär bli bestående under en längre tid.
Vad tro ni kan detta få Tyskland att stoppa sin planer på att stänga resterande kärnkraftverk och kanske starta upp de som nyligen stoppats? Kanske sverige skulle dra igång några av sin reaktorer igen? Troligen med stöd av staten.
Det finns ingen som i närtid kan förse europa med den gas och olja som behövs om rysslands export stoppas. Då rusar elpriset.D djac skrev:Kan såklart hända men jag tror att det är mer troligt att Europa förses med gas från annat håll och att priserna inte kommer att förändras speciellt mycket, de är redan väldigt gynsamma och ger fina marginaler för vem som helst som levererar, finns gott om gas. Däremot har nog Ryssland skadat sina kundrelationer för ganska lång tid.
Jag tror nog att det kan lösa sig ganska bra, lika bra att ta hugget nu, då blir det plötsligt rimligt att staterna kan gå in och täcka upp, man har gjort det ganska mycket under Coronaperioden. Allra viktigast nu är att sluta finansiera den ryska militären.Ulltand skrev:
Detta skulle ha blivit gjort för årtionden sedan.. oavsett vilket land det gäller så är det aldrig bra att vara beroende av något annat land..D djac skrev: