723 775 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det tror jag nog alla inser. Visst var det väl du som hävdade att Putin aldrig skulle göra något för att störa energitillförseln till Europa eftersom det inte gagnade honom?Maskintok skrev:
"Ni kommer att möta de största konsekvenserna genom historien"
...ur Putins tal i natt.
har han stängt gasen?A Abies koreana skrev:
knappast
har USA planer på att vilja äga marknaden?
Jajemän.
kommer Europa köpa el istället för gas?
Japp som tusan...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 282 inlägg
Vi får bygga en till OL3 då, denna gång har vi erfarenheten färsk och vet vad som gick snett första gången så vi börk kunna producera snabbare och snabbare desto flera vi bygger av samma modell.A Abies koreana skrev:I går meddelade Finlands statsminister att Finland efter händelserna i Ukraina omvärderar särkerhetsriskerna med att låta Rosatom bygga en kärnreaktor i landet (Hanhikivi 1)
Efter nattens händelser där det enligt de första nyheterna ser ut som om Ryssland invaderat delar av Ukraina och en hotfull Putin varnar västländer och Nato för att blanda sig i lär vi få mycket mer att fundera över än energipriserna.
Ja jag har inga problem med varken ryska arbetare eller bolag.D djac skrev:
Är inte fientlig emot sådant.
Däremot är jag ytterst fientlig till allt vad USA inblandning i marknader och konflikter heter... Då USA alltid agerar efter en agenda som aldrig gynnat oss i Sverige...
Kan såklart hända men jag tror att det är mer troligt att Europa förses med gas från annat håll och att priserna inte kommer att förändras speciellt mycket, de är redan väldigt gynsamma och ger fina marginaler för vem som helst som levererar, finns gott om gas. Däremot har nog Ryssland skadat sina kundrelationer för ganska lång tid.Ulltand skrev:
Jo, visst kan man värma bladen men de är stora och för att undvika vibrationer torde en större del av ytan behöva värmas upp, dessutom ventileras ytan hela tiden. Om du läste Jan Blomgrens artikel ”Havsbaserad vindkraft - en blåsning” jag nämnde i ett tidigare inlägg så finns det indikationer på att havsbaserade verk kan ha mycket kort ”livscykel” med stora turbinproblem efter mindre än 5 år. Som sagt, jag är positiv till vindkraft men dagens hyllningskör till havsbaserad vindkraft låter helt enkelt för bra för att vara sann ……….harka skrev:
jag har inte sett några specifika rapporter om hur det fungerar i Östersjön, däremot har jag sett att kanadensarna jobbar med att säkra produktionen vid sträng kyla och Skellefteå Kraft gjorde ett försök med eluppvärmda vingar i en av sina vindkraftparker, redan för mer än 10 år sedan:
[länk]
i samma vindkraftpark godkändes för några år sedan en etablering av ett testcenter tillsammans med RISE forskningsinstitut – hur mycket som har forskats därefter vet jag inte
[länk]
Det ser bra ut i vattenmagasinenUlltand skrev:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Power-system-data/hydro-reservoir1/NO/Hourly/?view=table
Ska vara om det blir en rejält kall vår men det borde bli utan större problem för vår del.
Sen får väl Die Grune i Tyskland krypa till korset och starta sina stoppade kkv....
De kan vara de första att ställa sig i leden för natostyrkorna... Så kanske resten av Europa kan börja använda huvudets insida till att tänka med.. Och då skapa en hållbar utveckling istället för att köpa gas av vare sig USA eller Ryssland..P paralun skrev:
De flesta har väldigt enkelt att svara på frågan om de väljer en demokrati eller en diktatur, en del har svårt att göra det valet, du verkar vara en av dessa.Maskintok skrev: