F fribygg skrev:
Det stora problemet är knappast bristande tillgång till vindkraft i SE03 och SE04, det är bas och reglerkraft som saknas för ett stabilt elpris.
"vill elområde 4 och kanske 3 kunna köpa billig elkraft" med de befintliga kablarna till Danmark har Skåne tillgång till billig vindel då det blåser, problemet är att regionen har för lite baskraft och om vindkraftsutbyggnaden fortsätter även för lite reglerkraft.
Förstår att reglerkraften är begränsad men det menar jag kan investeras med nya teknikområden tex extremt djupborrning för värme och elproduktion med Värmepumpar. Det talas inte om denna energikälla idag förutom på Island där den finns i överflöd (närmare jordytan i och försäg) men 1000m ner i berget borde det vara varmt även här.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
hsd
Å Ådi88 skrev:
Förstår att reglerkraften är begränsad men det menar jag kan investeras med nya teknikområden tex extremt djupborrning för värme och elproduktion med Värmepumpar. Det talas inte om denna energikälla idag förutom på Island där den finns i överflöd (närmare jordytan i och försäg) men 1000m ner i berget borde det vara varmt även här.
Den 1 juli 2021 började nya regler att gälla. Då höjdes gränsen för undantag på skatteplikt till 500 kilowatt i installerad effekt, från att tidigare ha varit 255 kilowatt.

Nu gäller följande:
Solel från anläggningar som är på 500 kW eller mer, är skattepliktiga med full energiskatt.
Solel från anläggningar som i sig är mindre än 500 kW – men där ägaren sammanlagt äger mer än 500 kW solceller i olika anläggningar – är skattepliktiga med reducerad energiskatt. Reducerad energiskatt/solskatt är för närvarande på 0,6 öre/kWh.
Den som har installerat mindre än sammanlagt 500 kW solceller (motsvarande cirka 2500 m²) är helt befriade från energiskatt.
Dessutom
Du får ett certifikat för varje megawattimme som du producerar, oavsett om du förbrukar den själv eller om du matar in den på elnätet. Du behöver mäta din produktion med en särskild mätare. Om du bara vill ansöka om elcertifikat för den el som du matar in på elnätet kan du använda den elmätaren. Om du investerar i en sådan mätare räknas den som en del av anläggningen, och samma skatteregler gäller som för anläggningen i övrigt.

Elcertifikaten kan du sälja till någon som har en kvotpliktig verksamhet, till exempel energiintensiva företag. Du får elcertifikaten gratis från staten och inkomsten får du av att sälja certifikaten.

Å Ådi88 skrev:
Det har gjorts försök både utanför Linköping och i Skåne som jag känner till, det är möjligt att termisk energi kan utvecklas och bli lönsamt för uppvärmning i framtiden men det påverkar knappast de höga elpriserna i södra Sverige nu och de kommande 10-20åren.

A ajn82 skrev:
Bundit tre år på 93öre/kWh, bara kärnkraftsel, försöker dra mitt strå till stacken
vilken elleverantör har bara kärnkraft? Jag letar febrilt efter billigare elbolag. Jag har i dag Jämtkraft, jag förbrukade 769 kWh 1-30 sept.2020 till en kostnad på 704 kr. samma period i år 2021 förbrukade jag 704 kWh till en kostnad på 1206 kronor. Alltså en ökning med 736 kronor. Dom 736 kronorna har jag inte råd med. Tyvärr hann jag inte se det komma och har rörlig avtal. Hur ska vi fattigpensionärer och alla dom med låg inkomst klara av att bo kvar i våra hus undrar jag ju. Då är det inte ens minusgrader ännu. Jag bor i skåne där vi har den dyraste elen dessutom.

G GVR4 skrev:
En fördel med det höga elpriset är ju att man uppskattar det dåliga vädret betydligt mer. Det både regnar och blåser idag. Det blir billigt :D
Vattenfall har kärnkraft som (gratis) tillval, finns andra också.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det har gjorts försök både utanför Linköping och i Skåne som jag känner till, det är möjligt att termisk energi kan utvecklas och bli lönsamt för uppvärmning i framtiden men det påverkar knappast de höga elpriserna i södra Sverige nu och de kommande 10-20åren.
Nej det gör det inte men det gör inte överföring från Norrland heller.
Jag talar om 2040 tills överföringen har ökat till 10000 GW.

A ajn82 skrev:
Vattenfall har kärnkraft som (gratis) tillval, finns andra också.
C catitzie skrev:
vilken elleverantör har bara kärnkraft? Jag letar febrilt efter billigare elbolag. Jag har i dag Jämtkraft, jag förbrukade 769 kWh 1-30 sept.2020 till en kostnad på 704 kr. samma period i år 2021 förbrukade jag 704 kWh till en kostnad på 1206 kronor. Alltså en ökning med 736 kronor. Dom 736 kronorna har jag inte råd med. Tyvärr hann jag inte se det komma och har rörlig avtal. Hur ska vi fattigpensionärer och alla dom med låg inkomst klara av att bo kvar i våra hus undrar jag ju. Då är det inte ens minusgrader ännu. Jag bor i skåne där vi har den dyraste elen dessutom.
Å Ådi88 skrev:

Tyvärr är det att se sanningen för vad den är, mycket negativt ibland. Dessvärre minskar det inte problemet i södra Sverige eller elområde 4 med brist på elenergi och höga priser.
Om du/ni anser att ni redan idag producerar tillräckligt med vindkraftel eller annan producerad el med annan Teknik, då kan ni sitta lugnt i gungstolen och slappna av.
Det jag försöker förmedla är att ni inte kan förvänta er att Norrland kan lösa Era lokala problem med elöverföring.
Jag tog upp ett antal företag som aviserat att de vill lägga sin produktion i Norrland pga den goda tillgången och billiga elen. Dessa företag kommer att bli fler om 10-20 år. Även om utbyggnad med vindkraftverk sker i vårt elområde 1 och 2 så kommer det mesta förbrukas här. Vet ej idag hur mycket det planeras för men det börjar ta slut på lämpliga platser.

Att elen är dyr nu i elområde 4 beror inte enbart på bristande elöverföring utan att det just nu blåser lite mindre, gaspriserna har ökat, kärnkraftsverken i Oskarshamn/Ringhals är under revision och har inte startats ännu samt mm osv.

hsd
Skärmavbild av OKG webbsida som visar nuvarande produktion på 1434 MW för Oskarshamn 3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej det gör det inte. Men ny kärnkraft är heller inte lösningen. Det kan ta med ny teknik EPR väldigt lång tid som I Finland med försening på 13 år (2009 till 2022) till en nästan (i dagsläget) fördubblad kostnad. Det kommer att bli intressant hur det påverkar elpriset i Finland från och med 2022. Troligen mer än en fördubbling som 2005 uppskattades till 60-80 öre/kWh. Såg en siffra över 200 öre/kWh, får väl se nästa år vad det blir.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
[bild]
Jag chansade att någon på Ringhals eller O3 vart satt I revision. :p

Å Ådi88 skrev:
Nej det gör det inte. Men ny kärnkraft är heller inte lösningen. Det kan ta med ny teknik EPR väldigt lång tid som I Finland med försening på 13 år (2009 till 2022) till en nästan (i dagsläget) fördubblad kostnad. Det kommer att bli intressant hur det påverkar elpriset i Finland från och med 2022. Troligen mer än en fördubbling som 2005 uppskattades till 60-80 öre/kWh. Såg en siffra över 200 öre/kWh, får väl se nästa år vad det blir.
Ny kärnkraft är den enda realistiska lösningen om vi ska ha el dygnet runt året runt även i framtiden, visst kan det ta 15 år att bygga och då borde vi helst börjat i går. Det kanske blir billigare eller väsentligt dyrare med gen4 men vi kan inte vara utan baskraft i SE04 tills det är verklighet.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Det kommer att tydligt sänka elpriset i Finland. Du förstår inte alls marknadsmekanismerna.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kommer att tydligt sänka elpriset i Finland. Du förstår inte alls marknadsmekanismerna.
Jo men inte du, vilken Ny Teknik är det?:crysmile:

• Gilla
djac
  • Laddar…
hsd
Å Ådi88 skrev:
Jag chansade att någon på Ringhals eller O3 vart satt I revision. :p
Skärmdump av en nyhetsartikel på Vattenfall om påverkan av hårt väder på kylvattenskapaciteten vid Ringhals.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Btw, det har diskuterats i flera omgångar att transportera kylvattnet till Göteborgs fjärrvärme

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Å Ådi88 skrev:
Jo men inte du, vilken Ny Teknik är det?:crysmile:
Exakt som Daniel skriver är det.
Marginalkostnaden för att producera en extra kWh med kärnkraft är väldigt låg, så den nya reaktorn kommer man köra så hårt som möjligt, max produktion är bästa sättet att få igen investeringskostnaden så gott som det går.
Men det ökade utbudet av kWh kommer dock sänka elpriset i Finland.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.