Magnus E K
Vad gäller privat utebelysning är jag ganska säker på att LED inte inneburit någon besparing. En eller två lampor har blivit 15.

• Gilla
BiFuel och 5 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är en jättebra vinkel, nu stannade hela klimatdebatten, det visade sig att det inte var en global fråga, det är ju bara två länder som berörs, de andra är för små för att bidra till klimatförändringar, skulle de dessutom kunna tänka sig att dela upp dessa två i mindre enheter så är hela klimatfrågan löst, -det har jag inte tänkt på!
Du får nog titta efter igen på hur mycket länderna i toppen av ligan släpper ut.
Man ska inte hålla på med "förbättringar" som inte går att mäta.

P
D djac skrev:
Jag har inte sett något parti uppvisa speciella "kunskaper om elsystemet", det fins de som uppvisar kunskaper i hur elsystemet kan hamna på valaffischer och locka känslomässigt orienterade väljare på landsbygden men det är inte samma sak i min värld?
Ja, jag försökte vara lite sarkastisk. Det finns förstås inget parti att rösta på om man följer min uppmaning i inlägg #7469.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ju mer jag läser desto mer övertygad är jag om att det är över för kärnkraftsbyggen, det kommer ströbyggas enstaka men på bred front är det kört. Det blir sol/vind som växer, det tekniska problemen runt lagring kommer sannolikt lösas, liksom andra av dagens upplevda problem, det är helt enkelt för billigt i förhållande till alternativen och ger tillgång till enorma investeringar för att lösa de utestående frågorna.
Ja, och det är därmed kört för klimatmålen. Nu måste kommunerna satsa ordentligt på förebyggande åtgärder för att lindra effekterna av ett varmare klimat.

Jag bor på en liten höjd så jag kommer knappast att drabbas av stigande vattennivåer, men jag får kanske skaffa en båt och sälja bilen.

G
R RoAd skrev:
Man kan också kalla dem för miljöpartiet och koncentrera sig på sakfrågorna.

Detta är precis den typ av argumentation som jag inte vill ge mig in i. Att i lösa ordalag prata om att de beter sig sekteristiskt och religiöst. Kalla personer för "aktivister", och påstå att en av deras riksdagsledamöter "ljuger och hycklar". Det blir bara känslomässigt snömos av allt.

Anledningen att du skriver så här om just MP är att du inte håller med just dem. Det gör inte jag heller men jag försöker hålla en högre nivå på argumentationen.

Vill du ha en chans att nå någon som sympatiserar med MP och få dem att ändra sig så bör du fundera på att ändra retoriken.
Sant, men tyvärr har väl inte Mps retorik heller varit den bästa, och att ett så litet parti fått bestämma så mycket medför naturligtvis en hel del ilska. Svenska folket har väl röstat för att S+M+SD ska sammarbete men de kommer inte ske.

P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag såg inte partiledardebatten häromdagen, men man hoppas ju att någon ställde frågan till den blåbruna koalitionen om vem som betalar när elpriset ligger under de ~ 25 öre per kWh som kärnkraften kostar?
Elmarknaden borde vara friare. På andra marknader får producenter konkurrera med varandra prismässigt.
Den som väljer att bara köpa kärnkraftsel (går att göra med en del elavtal) kan då slippa prisfluktuationer av det slag vi har sett den senaste tiden.

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
P pmd skrev:
Elmarknaden borde vara friare. På andra marknader får producenter konkurrera med varandra prismässigt.
Den som väljer att bara köpa kärnkraftsel (går att göra med en del elavtal) kan då slippa prisfluktuationer av det slag vi har sett den senaste tiden.
Det är den, det är bara det att du och en massa andra inte fattar det.

• Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Det har jag faktiskt inte sett några tecken på hittills. Att någon tomatodlare får släcka växthuset i december kan nog bli aktuellt även i framtiden. Vet inte om jag tycker det är så galet dock.
Cementadebaclet kommer förmodligen att påverka LKAB som kommer att behöva importera kalk från Kina. Dyrare och klimatovänligare.

P
Z Zodde skrev:
Ur energisynpunkt är övergången från glödlampan till LED också en ”osannolik” besparing.
Njae, kanske för en del. Själv har jag nog varit tvungen att skruva upp elelementen lite efter att ha bytt till LED-lampor. ;)

• Haha
BSOD
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är den, det är bara det att du och en massa andra inte fattar det.
Friare, men inte i hela Europa, då det högstbjudande beloppet som gäller i alla länder. Inom Sverige tyvärr funkar det så att höjer det ena då höjer den andra också. Inte sänker. Varför? För att de privata fickorna gapar hela tiden efter mer.

Graf som illustrerar prisbildning med utbud och efterfrågan, där linjerna korsar vid marknadspriset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T tarevarg skrev:
Friare, men inte i hela Europa, då det högstbjudande beloppet som gäller i alla länder. Inom Sverige tyvärr funkar det så att höjer det ena då höjer den andra också. Inte sänker. Varför? För att de privata fickorna gapar hela tiden efter mer.
Nej det handlar inte om greedy producers utan enkel prisbildningsmekanik

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
R
P pmd skrev:
Cementadebaclet kommer förmodligen att påverka LKAB som kommer att behöva importera kalk från Kina. Dyrare och klimatovänligare.
Jag pratade bara om koldioxid-utsläpp nu och "Cementadebaclet" handlade väl om (eventuella) problem med grundvattnet?

D
P pmd skrev:
Ja, och det är därmed kört för klimatmålen. Nu måste kommunerna satsa ordentligt på förebyggande åtgärder för att lindra effekterna av ett varmare klimat.

Jag bor på en liten höjd så jag kommer knappast att drabbas av stigande vattennivåer, men jag får kanske skaffa en båt och sälja bilen.
Med de byggtider vi ser på kärnkraft lär det också vara en "after the fact"-åtgärd. Kvar finns det vi kan bygga till rimlig kostnad på rimlig tid.

D djac skrev:
Med de byggtider vi ser på kärnkraft lär det också vara en "after the fact"-åtgärd. Kvar finns det vi kan bygga till rimlig kostnad på rimlig tid.
Jo och därför sneglar man då just nu mest på SMR-reaktorer. Vattenfall är ju med och stödjer Estlänska Fermi.
https://en.wikipedia.org/wiki/Small_modular_reactor
Eftersom nu kärnkraften klassas som hållbar i EU's Taxonomi så borde man få fart på finansiärer!

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.