723 826 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Fast finansiärer får man nog inte i så stor grad för att det är hållbart, det får man för att det är ekonomiskt.P paralun skrev:
finns det några källor på detta – att det är ett gigantiskt problem och att Tyskland drabbats av blackouter och har tvingats släcka ner större områden?W WFD skrev:
för läser man på den federala Bundesnetzagentur hemsida står det (med hjälp av Google translate):
Tysk strömförsörjning mycket pålitlig"
Releasedatum 2021-08-23
:
Tillförlitligheten för strömförsörjningen i Tyskland var återigen mycket bra 2020. Den tidigare lägsta stilleståndstiden 2019 underskreds igen 2020.
:
Energiomställningen och den ökande andelen decentraliserad produktionskapacitet har fortsatt inga negativa effekter på leveranskvaliteten.
:
Den genomsnittliga varaktigheten av avbrott per ansluten slutkonsument minskade med 1,47 minuter jämfört med föregående år till 10,73 minuter. Detta är den lägsta stilleståndstiden sedan Bundesnetzagentur publicerade den första gången 2006.
den bästa kvalitén på 15 år...
sedan inträffade det en lastfrånskiljning (finns även i Svenska Kraftnäts verktygslåda) den fjortonde augusti 2021 (en lördagskväll) utav ett antal industrier för att täcka upp för elkonsumtionen medan andra producenter startades upp, men inga hushåll ska ha omfattats av det
Jodå, att miljölobbyn misslyckades med Taxonomin i Bryssel gör att man nu kan kraftsamla för att få fart på SMR projekt. Sen vet nu marknaden som lånar ut pengar att det är "hållbart"! En riktigt sur förlust för miljöreligionen.D djac skrev:
Det tror jag inte. Jag hade nog svarat: "koolt!". Blå lysdioder fanns ju i början av 1990-talet.D djac skrev:
Framförallt behöver sol- och vindenergi många gånger större ytor än kärnkraftverk för samma produktion, vilket är dåligt för miljön.DennisCA skrev:
Min personliga åsikt är att vindkraften och solkraften kommer aldrig kunna leverera det som behövs när det behövs och de senaste åren har gjort mig mera övertygad om det. Intermittensproblemet ser jag inte någon lyckas lösa, bara snacka om framtida möjligheter. Men jag får intrycket folk hoppas på ett mirakel på denna front och det ska komma nån jättebillig och energität form av lagring. Man får alltså leva på hoppet.
Visserligen inte fossilt och bidrar därför inte på lång sikt till den globala uppvärmningen (men kan göra det på kort sikt i tillräckligt stor skala), men det är inte så bra för närmiljön.
Redigerat:
Nå, inte är det lika långa säkerhetsavstånd på vedeldning som på vindkraft men avstånden till bostad bör väl sänkas eller tas bort om det ska få plats mer vindkraft i SE4 och SE 3?P pmd skrev:
?
Miljöpartiet bildades ur spillrorna av Linje 3 (kärnkraftsomröstningen 1980) och tog med sig frustrationen av att Linje 3 hade "kapats" av Centerpartiet och andra som inte delade den hårda kärnans anticivilisationskritik.Boilerplate4U skrev:
Faktum är att MP många gånger driver sin politik närmast på ett sekteristisk sätt då man försöker genomdriva märkliga beslut som inte är baserade på fakta utan snarare på en religiös övertygelse man hoppas ska kunna lösa viktiga miljö och samhällsproblem. Att smyga in aktivister i Vattenfalls styrelse och Lorentz Tovatt ständiga falska och hycklande uttalanden är tydliga exempel. MP har varit det ständiga nejsägare och förbjuds-partiet isf att uppmuntra till konkreta lösningar.
Man bör därför inte vara förvånad över att MP under hela sin existens har drivit frågan om att avveckla kärnkraft. Det var (och är nog till stor del fortfarande) partiets raison d'être.