Jag tror inte själv det är möjligt inom en snar framtid.

Den enda vägen jag kan möjligtvis se är att fortsätta på samma bana och låta saker bli så dåliga att systemet diskrediteras i allmänhetens ögon och möjligör en större policy-ändring. Annat vet jag inte vad man kan göra förutom att rösta i val och uttrycka ens åsikt där andra kan se den och hoppas man övertygar nån.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
K karlmb skrev:
Nja, de konstaterar ju att det finns en annan faktor som påverkat priset mkt mer de senaste månaderna.
Jag hörde med Energiforsk angående prismodellen för export/import man använde som underlag men den kom av någon anledning inte med i rapporten. Vid frågan om de kan tänka sig att komplettera med detta skulle man diskutera saken.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ur energisynpunkt är övergången från glödlampan till LED också en ”osannolik” besparing.
Vi hade redan CFL-lampan som byggde på 30-talsteknik så det var inte en så stor revolution som man kanske tror. CFL blev ju stort på 90-talet.

Boilerplate4U
R RoAd skrev:
Hela denna delen är faktiskt tråkigt utformad. Nog för att jag inte håller med MP i speciellt många frågor, men att beskylla dem och enbart dem för situationen vi har idag (och att de skulle utfört illdådet på religiösa grunder) tyder också på en debattnivå som inte kommer bli konstruktiv.
Det går även bra att kalla dem MuppePartiet om man vill. ;)

Faktum är att MP många gånger driver sin politik närmast på ett sekteristisk sätt då man försöker genomdriva märkliga beslut som inte är baserade på fakta utan snarare på en religiös övertygelse man hoppas ska kunna lösa viktiga miljö och samhällsproblem. Att smyga in aktivister i Vattenfalls styrelse och Lorentz Tovatt ständiga falska och hycklande uttalanden är tydliga exempel. MP har varit det ständiga nejsägare och förbjuds-partiet isf att uppmuntra till konkreta lösningar.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vi hade redan CFL-lampan som byggde på 30-talsteknik så det var inte en så stor revolution som man kanske tror. CFL blev ju stort på 90-talet.
Besparingen var enorm. Om teknik fanns så var den inte kommersiellt genomförbar.
År 1900 var 1 av 3 nyproducerade bilar i USA elektriska utan att det bidrog nåt till miljön nästa 100 åren…

D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:

Faktum är att MP många gånger driver sin politik närmast på ett sekteristisk sätt då man försöker genomdriva märkliga beslut som inte är baserade på fakta utan snarare på en religiös övertygelse man hoppas ska kunna lösa viktiga miljö och samhällsproblem.
Är detta unikt för ett (1) av partierna menar du... :crysmile::crysmile::crysmile:

G
D djac skrev:
Jag är inte motståndare till kärnkraft men heller ingen spelare på finansmarknaden som kan få det att hända, får nöja mig med att vara åskådare och gissa.

Ju mer jag läser desto mer övertygad är jag om att det är över för kärnkraftsbyggen, det kommer ströbyggas enstaka men på bred front är det kört. Det blir sol/vind som växer, det tekniska problemen runt lagring kommer sannolikt lösas, liksom andra av dagens upplevda problem, det är helt enkelt för billigt i förhållande till alternativen och ger tillgång till enorma investeringar för att lösa de utestående frågorna.

Att inte alla i allmänheten är övertygade är ju snarast en bekräftelse på att historien upprepar sig, någon köpte ju även den sista ångbåten.
Och jag är övertygad att människan kommer att fortsätta använda the big three under många många år till, i huvudsak för att skapa el och värme oavsett vad Sverige gör, tyvärr.

Z Zodde skrev:
Besparingen var enorm. Om teknik fanns så var den inte kommersiellt genomförbar.
År 1900 var 1 av 3 nyproducerade bilar i USA elektriska utan att det bidrog nåt till miljön nästa 100 åren…
Varifrån fick du att besparingen var enorm? Den här artikeln i WikiPedia antyder något annorlunda:
Compact fluorescent lamp - Wikipedia
Titta speciellt på den här grafen:
Electricity use by lightbulb type - Compact fluorescent lamp - Wikipedia

Jag har mest tittat på belysningskällor i intervallet 800-100 Lumen vilket är det vanliga.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
R
A Anders_Nilsson skrev:
Varifrån fick du att besparingen var enorm? Den här artikeln i WikiPedia antyder något annorlunda:
Compact fluorescent lamp - Wikipedia
Titta speciellt på den här grafen:
Electricity use by lightbulb type - Compact fluorescent lamp - Wikipedia

Jag har mest tittat på belysningskällor i intervallet 800-100 Lumen vilket är det vanliga.
Vad menar du? Det du länkar till visar ju på just stora besparingar.

"CFLs use one-fifth to one-third the electric power, and last eight to fifteen times longer"

Grafen du vill att vi ska kolla extra noga på bekräftar detta.

Boilerplate4U
D djac skrev:
Är detta unikt för ett (1) av partierna menar du... :crysmile::crysmile::crysmile:
Touché! :D

• Haha
djac
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Vad menar du? Det du länkar till visar ju på just stora besparingar.

"CFLs use one-fifth to one-third the electric power, and last eight to fifteen times longer"

Grafen du vill att vi ska kolla extra noga på bekräftar detta.
Ok, det blev ett missförstånd. Jag trodde att Zodde menade att just LED gav en enorm besparing medans jag menade att det hade vi redan med CFL,

Men ok, då menade han troligen att LED och CFL båda ger en enorm besparing jämfört med IL. Eftersom IL varit säljstoppat i 10 år gjorde jag inte den kopplingen.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jmf röd (ordinära glödlampor) med blå LED så ser jag en enorm besparing.

Bytte för 5-7 år sen spottar i hela huset från halogen 35+50w till LED 3,5w. Procentuell ENORM besparing
Även utebelysning med ordinarie glödlampor på 75w till kompaktlysrör på 25w. Även här 2/3 besparing.
Tror de allra flesta har haft ungefär samma resa

Om man kan minska strömförbruk med 65-90% så är det en enorm besparing imho

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, det blev ett missförstånd. Jag trodde att Zodde menade att just LED gav en enorm besparing medans jag menade att det hade vi redan med CFL,

Men ok, då menade han troligen att LED och CFL båda ger en enorm besparing jämfört med IL. Eftersom IL varit säljstoppat i 10 år gjorde jag inte den kopplingen.
Oj och jag som nyss satte i två E14 28W halogen där det satt Led då det flimmrade. Förstör min enorma besparing:thinking:. Sen att elräkningen för december 2021 va 500% högre än 2020, då blir det väl flera tusen % för december 2022. Sen att VPn tar runt 90% av fastigheten el...

R
Man kan också kalla dem för miljöpartiet och koncentrera sig på sakfrågorna.

Faktum är att MP många gånger driver sin politik närmast på ett sekteristisk sätt då man försöker genomdriva märkliga beslut som inte är baserade på fakta utan snarare på en religiös övertygelse man hoppas ska kunna lösa viktiga miljö och samhällsproblem. Att smyga in aktivister i Vattenfalls styrelse och Lorentz Tovatt ständiga falska och hycklande uttalanden är tydliga exempel. MP har varit det ständiga nejsägare och förbjuds-partiet isf att uppmuntra till konkreta lösningar.
Detta är precis den typ av argumentation som jag inte vill ge mig in i. Att i lösa ordalag prata om att de beter sig sekteristiskt och religiöst. Kalla personer för "aktivister", och påstå att en av deras riksdagsledamöter "ljuger och hycklar". Det blir bara känslomässigt snömos av allt.

Anledningen att du skriver så här om just MP är att du inte håller med just dem. Det gör inte jag heller men jag försöker hålla en högre nivå på argumentationen.

Vill du ha en chans att nå någon som sympatiserar med MP och få dem att ändra sig så bör du fundera på att ändra retoriken.

• Gilla
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att då göra sig beroende av import av uran eller färdigt kärnbränsle?
Uran kommer från typ lika instabila länder som gasen, i snitt ...
Om svenskarna får ändan ur och börjar bygga kärnkraftverk så kan de väl också börja bryta uran?
Båda är ungefär lika sannolika händelser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.