723 804 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Mjo men utbyggnaden av baskraft för att täcka upp då nuvarande reaktorer är egentligen (enl mitt tycke) en annan fråga. Och givetvis bör den byggas, men det löser inte problemet med elprisernaF fribygg skrev:
Nä en "yxa" rakt i kablarna ut från Sverige löser elpris problematiken (åtminstone till dess ny baskraft hunnit byggas, och det brukar väl ta en 10-15 år...)
Mer än vad vi och hela kontinenten kan förbruka, det blir en hel del det. Vi kanske kan låta husen stå kvar i skuggorna mellan energianläggningarna, eller lika bra att ta bort alla hus i södra Sverige.F fribygg skrev:
Trelleborgarna har ju varit upp i tråden, Rubin kan väl kila ut med sina kompisar och börja gräva!M MrDizzy skrev:Mjo men utbyggnaden av baskraft för att täcka upp då nuvarande reaktorer är egentligen (enl mitt tycke) en annan fråga. Och givetvis bör den byggas, men det löser inte problemet med elpriserna
Nä en "yxa" rakt i kablarna ut från Sverige löser elpris problematiken (åtminstone till dess ny baskraft hunnit byggas, och det brukar väl ta en 10-15 år...)
Frankrike lyckas väl producera vad de behöver och lite till, jag vet inga mer än svenskar och tyskar som lagt ner fungerande kärnkraft.D djac skrev:
Hur tror du det blir om ingen börjar bygga nya kraftverk?
Då blir det mindre elF fribygg skrev:
Det här blir lite som den där sagan om de två ekorrarna, den som sparar och den som slösar, någon ordning får det ju vara, tycker jag.
Tja, i dag kommer ju röken från den tyska koleldningen till Sverige och då det inte blåser tillräckligt får vi höga priser på elenD djac skrev:Då blir det mindre elDet jag finner orimligt är att vi, som redan investerat mycket i infrastruktur, ska hitta kapital och plats för att producera el åt de som inte lyft ett finger. Det är väl dags att de börjar slanta upp lite, ta risker och producera lite el själv. Jag är inte superintresserad att bo på någon slags Tysk/Holländsk/etc produktionsanläggning, det låter som en bättre idé att sprida ut detta lite.
Det här blir lite som den där sagan om de två ekorrarna, den som sparar och den som slösar, någon ordning får det ju vara, tycker jag.
Jo, om jag bara hade trot att det var den sista kabeln, jag är rädd för att det finns fler och så snart denna är full kommer de lägga en till, och en till, och en till.. pengar att tjäna!pacman42 skrev:
Om man skaffar solbank på t.ex Arvika Energi så får man tbx överskottet över vintern. I mitt fall hade jag en överproduktion på 3 MW som jag nu får tillgodo göra mig över vintern Okt-Mars.pacman42 skrev:
De har inget incitament alls att åtgärda sin produktionskapacitet. Det man kommer göra är att bygga är mer överföringskapacitet till fattigare regioner för att kunna köpa "deras" billiga el.Mikael_L skrev:
Fram till 2011 gjorde Sverige så. Vi hade ett enda prisområde och begränsade överföringen söderut när vi ville/måste.
Det genererade ständig kritik från EU, såsom ett handelshinder.
Så idag får Tyskland köpa hur mycket de vill men betala därefter.
Tyvärr får SE4 också betala samma.
Men se det positiva, dessa priser driver på utvecklingen. Något måste både Tyskland och Skåne göra vad gäller produktionskapacitet.
Tyskland stängde också ner sin kärnkraft. Det betyder att både Tyskland och Sverige måste importera el när fågelklyvarna stannat. Till skillnad från innan när båda länderna hade stabil elproduktion.Darling McFluff skrev:
I Polen (och förmodligen hela EU) ökar dessutom energipriserna pga höjda kostnader för utsläppsrätter, vilket är ett resultat av mp:s kusiner i EU:s maktapparat.
Sverige har ju el till Sverige men inte till halva europa.L LukasK skrev:Tyskland stängde också ner sin kärnkraft. Det betyder att både Tyskland och Sverige måste importera el när fågelklyvarna stannat. Till skillnad från innan när båda länderna hade stabil elproduktion.
I Polen (och förmodligen hela EU) ökar dessutom energipriserna pga höjda kostnader för utsläppsrätter, vilket är ett resultat av mp:s kusiner i EU:s maktapparat.