D Daniel 109 skrev:
Det blir inte sant bara för att dumheterna upprepas. Det påståendet är helt galet.
Det påståendet är helt korrekt. Man låter tom utländska oligarker dra nytta att friheten.

F fribygg skrev:
Vi behöver alltså producera mer än vad vi vill förbruka.
Bygger vi inte nu lär vi stå utan baskraft då nuvarande reaktorer är uttjänta.
Mjo men utbyggnaden av baskraft för att täcka upp då nuvarande reaktorer är egentligen (enl mitt tycke) en annan fråga. Och givetvis bör den byggas, men det löser inte problemet med elpriserna

Nä en "yxa" rakt i kablarna ut från Sverige löser elpris problematiken (åtminstone till dess ny baskraft hunnit byggas, och det brukar väl ta en 10-15 år...)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Vi behöver alltså producera mer än vad vi vill förbruka.
Bygger vi inte nu lär vi stå utan baskraft då nuvarande reaktorer är uttjänta.
Mer än vad vi och hela kontinenten kan förbruka, det blir en hel del det. Vi kanske kan låta husen stå kvar i skuggorna mellan energianläggningarna, eller lika bra att ta bort alla hus i södra Sverige.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
M MrDizzy skrev:
Mjo men utbyggnaden av baskraft för att täcka upp då nuvarande reaktorer är egentligen (enl mitt tycke) en annan fråga. Och givetvis bör den byggas, men det löser inte problemet med elpriserna

Nä en "yxa" rakt i kablarna ut från Sverige löser elpris problematiken (åtminstone till dess ny baskraft hunnit byggas, och det brukar väl ta en 10-15 år...)
Trelleborgarna har ju varit upp i tråden, Rubin kan väl kila ut med sina kompisar och börja gräva!

D djac skrev:
Mer än vad vi och hela kontinenten kan förbruka, det blir en hel del det. Vi kanske kan låta husen stå kvar i skuggorna mellan energianläggningarna, eller lika bra att ta bort alla hus i södra Sverige.
Frankrike lyckas väl producera vad de behöver och lite till, jag vet inga mer än svenskar och tyskar som lagt ner fungerande kärnkraft.

Hur tror du det blir om ingen börjar bygga nya kraftverk?

D
F fribygg skrev:
Frankrike lyckas väl producera vad de behöver och lite till, jag vet inga mer än svenskar och tyskar som lagt ner fungerande kärnkraft.

Hur tror du det blir om ingen börjar bygga nya kraftverk?
Då blir det mindre el :) Det jag finner orimligt är att vi, som redan investerat mycket i infrastruktur, ska hitta kapital och plats för att producera el åt de som inte lyft ett finger. Det är väl dags att de börjar slanta upp lite, ta risker och producera lite el själv. Jag är inte superintresserad att bo på någon slags Tysk/Holländsk/etc produktionsanläggning, det låter som en bättre idé att sprida ut detta lite.

Det här blir lite som den där sagan om de två ekorrarna, den som sparar och den som slösar, någon ordning får det ju vara, tycker jag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det räcker att vi producerar mer än vad vår förbrukning och kablarna ut tillsammans kan svälja för att elen skall bli billig.

• Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Då blir det mindre el :) Det jag finner orimligt är att vi, som redan investerat mycket i infrastruktur, ska hitta kapital och plats för att producera el åt de som inte lyft ett finger. Det är väl dags att de börjar slanta upp lite, ta risker och producera lite el själv. Jag är inte superintresserad att bo på någon slags Tysk/Holländsk/etc produktionsanläggning, det låter som en bättre idé att sprida ut detta lite.

Det här blir lite som den där sagan om de två ekorrarna, den som sparar och den som slösar, någon ordning får det ju vara, tycker jag.
Tja, i dag kommer ju röken från den tyska koleldningen till Sverige och då det inte blåser tillräckligt får vi höga priser på elen

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Det räcker att vi producerar mer än vad vår förbrukning och kablarna ut tillsammans kan svälja för att elen skall bli billig.
Jo, om jag bara hade trot att det var den sista kabeln, jag är rädd för att det finns fler och så snart denna är full kommer de lägga en till, och en till, och en till.. pengar att tjäna!

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Låt Miljöpartiet stänga fler reaktorer så blir det nog ännu billigare… retarderat marginalparti. Ut ur riksdagen!

• Gilla
  • Älska
Snailman och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Solen ger dock dåligt med el under vintern. Däremot så börjar det vara läge att undersöka hur man skall navigera sin elförbrukning mellan effekttariffer och timpriser på el...
Om man skaffar solbank på t.ex Arvika Energi så får man tbx överskottet över vintern. I mitt fall hade jag en överproduktion på 3 MW som jag nu får tillgodo göra mig över vintern Okt-Mars.

• Gilla
  • Haha
eleson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fram till 2011 gjorde Sverige så. Vi hade ett enda prisområde och begränsade överföringen söderut när vi ville/måste.
Det genererade ständig kritik från EU, såsom ett handelshinder.
Så idag får Tyskland köpa hur mycket de vill men betala därefter.
Tyvärr får SE4 också betala samma.

Men se det positiva, dessa priser driver på utvecklingen. Något måste både Tyskland och Skåne göra vad gäller produktionskapacitet.
De har inget incitament alls att åtgärda sin produktionskapacitet. Det man kommer göra är att bygga är mer överföringskapacitet till fattigare regioner för att kunna köpa "deras" billiga el.

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så elbristen i resterande delen av Europa och världen är MPs fel det också? God dag yxskaft.
Tyskland stängde också ner sin kärnkraft. Det betyder att både Tyskland och Sverige måste importera el när fågelklyvarna stannat. Till skillnad från innan när båda länderna hade stabil elproduktion.

I Polen (och förmodligen hela EU) ökar dessutom energipriserna pga höjda kostnader för utsläppsrätter, vilket är ett resultat av mp:s kusiner i EU:s maktapparat.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så elbristen i resterande delen av Europa och världen är MPs fel det också? God dag yxskaft.
Helt rätt Mp var rådgivande till Merkel men det blev stoppat i Sverige. Sedan kom Löfven och så är det som det är idag.

• Gilla
LukasK
  • Laddar…
D
L LukasK skrev:
Tyskland stängde också ner sin kärnkraft. Det betyder att både Tyskland och Sverige måste importera el när fågelklyvarna stannat. Till skillnad från innan när båda länderna hade stabil elproduktion.

I Polen (och förmodligen hela EU) ökar dessutom energipriserna pga höjda kostnader för utsläppsrätter, vilket är ett resultat av mp:s kusiner i EU:s maktapparat.
Sverige har ju el till Sverige men inte till halva europa.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.