723 785 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det handlar ju om att man ska slå från/ flytta förbrukare från de timmar det är aviserat högt pris. I praktiken räcker det ju att sluta diska o tvätta o köra värmesystem o varmvatten under de värsta timmarna. Vilka dessa är vet vi egentligen redan. På natten är det mkt billigare rent generellt. Att avstå från att tända lampor o använda dator etc är ju bara löjligt.G GVR4 skrev:Nej men jag tänker att om man nu har rörligt så kan man ju minska förbrukningen för hela månaden lite om man nu tycker det var dyrt någon dag för att kompensera. Om man jämför med timdebitering där man ska hålla på och pilla med var enda pryl varenda dag. Man vet väl inte mer om framtida elpriset för att man debiteras varje timme eller?
Svensk elmarknad är inte avreglerad, den är omreglerad. En väldigt stor skillnad. Ska vi gå in på det bisarra systemet på Nordpol också? Där jag som liten konsument inte kan få samma priser som någon som kan terminssäkra för en hel vinter, där jag måste betala för att någon annan inte stänger ner sin direktverkande el eller fabrik, trots att jag inte ökar min förbrukning när det är kallt?D Daniel 109 skrev:
Har du tänkt på att du tycker en ihopkoppling med övriga Europa är bra för marknadsekonomin, men du verkar inte se att det är precis det vi saknar internt i Sverige? Om det fanns tillräckligt med överföringskapacitet inom landet så kunde vi ha samma pris i hela landet.D Daniel 109 skrev:Om du lägger den relevanta informationen i raderna i stället för mellan så förstår även jag.
Jag lägger inte in information mellan raderna, så din tolkning att jag gillar höga elpriser är fullständigt galen.
Det är ingen som bestämt att det ska vara dyrare i söder. Det blir så när efterfrågan är högre än produktion och importkapacitet. Då måste priset höjas tills det blir balans mellan tillgång och efterfrågan.
Har du någon bättre lösning på problemet?
Och bakgrunden till detta är är naturligtvis politisk och inte ngt marknadstänk. Vill man har lika förutsättningar i hela landet så ordnar man det.
Vill man hjälpa hela Europa att lämna fossil- och kärnkraft, så ordnar man det.
Alltså inte en marknadseffekt, utan politiska beslut.
Jag är definitivt kapitalist, men du verkar ju inte fatta dessa enkla sammanhang.
Skillnaden mellan Ryssland och Sverige är att det inte blir något europeiskt pris på gasen i Ryssland medan svensken som vanligt blir lurad.D djac skrev:Japp, elnätet är redan ett privat monopol med det närmaste totalt haveri som konsekvens, så det kan vi lägga åt sidan, eller åtgärda.
Gällande elproduktionen så ligger det nära, det är en oligopol marknad, med dragning av kartell. De få producenter som finns delar produktionsplanering och producerar precis lagom för att optimera förhållandet mellan kostnader och prisnivåer, de ser till att alla är mätta och nöjda. Sen ger ju solv/vind lite ljus i tunneln, plötsligt finns där i vissa stunder konkurrens och då blir de "gamla" såklart missnöjda, då har de ju ventilen att kunna exportera en skvätt och plötsligt kan de lyfta priserna till Tyska/Brittiska eller vilken marknad de nu kan hitta som ligger högt.
Den typen av marknader fukar nu bättre tex i Ryssland där man har en stark ledning som kan lösa saker som överprissättning, samtidigt som de leker "marknad", mer handfast men vi saknar ju de styrmedlen.
Ryssland höjer inte priset inhemskt, till samma som export priset.. det vore kontraproduktivt i förhållande till intäkt..K karlmb skrev:
dessutom så vore det att "döda" marknaden hemma, där man kan stimulera arbeten och företag genom att erbjuda billig energi..
Medans man hämtar hem avansen hos import kunderna i Europa..
att tro att en vara ska kosta lika mycket som export som inhemskt producerad är ju idioti..
Varför skulle annars vissa varor vara billigare i andra länder?
Så länge du inte importerar dessa så är de billigare.. Men annars tillkommer avgifter mm.. helt normalt.. Men det betalar ju inte export ländernas medborgare för... Men det ska visst vi i Sverige göra...
Japp, det är det jag menar, i Ryssland kan man agera på ett annat sätt om en av oligarkerna spårar ur lite och tror att de kan skörta upp de som har gett honom hans förmögenhet. Här har vi gett våra oligarker fri faktureringsrätt, de behöver inte ens motivera det, bara fakturera det de känner behövs för dagen.K karlmb skrev:
Fram till 2011 gjorde Sverige så. Vi hade ett enda prisområde och begränsade överföringen söderut när vi ville/måste.
Det genererade ständig kritik från EU, såsom ett handelshinder.
Så idag får Tyskland köpa hur mycket de vill men betala därefter.
Tyvärr får SE4 också betala samma.
Men se det positiva, dessa priser driver på utvecklingen. Något måste både Tyskland och Skåne göra vad gäller produktionskapacitet.
Det genererade ständig kritik från EU, såsom ett handelshinder.
Så idag får Tyskland köpa hur mycket de vill men betala därefter.
Tyvärr får SE4 också betala samma.
Men se det positiva, dessa priser driver på utvecklingen. Något måste både Tyskland och Skåne göra vad gäller produktionskapacitet.
Så det man behöver göra för att få bukt med de skenande elpriserna är helt enkelt att sätta en yxa i överföringskablarna till kontinenten. Då kan Tyskarna praktiskt sett inte köpa el. Sverige o SKN får ingen kritik för att man begränsar exporten. Kablarna är ju trasiga....
Problem solved
Problem solved
Jag valde att lämna greenely nu och binda 1 år för 72 öre... vem vet var detta barkar i vinter.
Snittpriset fram till september var 52 öre. Från september och till nu är snittet 95 öre. Så jag tycker 72 blev ganska bra ändå via eon.
Snittpriset fram till september var 52 öre. Från september och till nu är snittet 95 öre. Så jag tycker 72 blev ganska bra ändå via eon.
Tror det är bättre att bygga ny baskraftM MrDizzy skrev:
Det får fortfarande inte bukt med de höga elpriserna.F fribygg skrev:
De höga elpriserna beror i första hand på att Sverige måste sälja el till Tyskarna som betalar höga summor för elen och därmed driver upp priserna i SE4 & 3
Att då stoppa in mer ny baskraft göra bara att det kan exporteras mer till Tyskland till det höga priset.
Ja om man nu inte stoppar in så mycket ny extra baskraft att man får en bra överproduktion i SE3 & 4 mot vad man kan exportera.
Vi behöver alltså producera mer än vad vi vill förbruka.M MrDizzy skrev:Det får fortfarande inte bukt med de höga elpriserna.
De höga elpriserna beror i första hand på att Sverige måste sälja el till Tyskarna som betalar höga summor för elen och därmed driver upp priserna i SE4 & 3
Att då stoppa in mer ny baskraft göra bara att det kan exporteras mer till Tyskland till det höga priset.
Ja om man nu inte stoppar in så mycket ny extra baskraft att man får en bra överproduktion i SE3 & 4 mot vad man kan exportera.
Bygger vi inte nu lär vi stå utan baskraft då nuvarande reaktorer är uttjänta.
Det blir inte sant bara för att dumheterna upprepas. Det påståendet är helt galet.D djac skrev:Japp, det är det jag menar, i Ryssland kan man agera på ett annat sätt om en av oligarkerna spårar ur lite och tror att de kan skörta upp de som har gett honom hans förmögenhet. Här har vi gett våra oligarker fri faktureringsrätt, de behöver inte ens motivera det, bara fakturera det de känner behövs för dagen.