723 839 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Men då har du fått allt om bakfoten,Maskintok skrev:
Der är inte nationen själv som exporterar utan producenter som geografiskt håller till i nationen, dessa HAR NOLL KOLL på VEM som köper deras ström, priset är det enda som har betydelse. Om de inte säljer på Nordpool har de få andra möjligheter, vad föreslår du?
(Nordpool har 90% marknadsandel för Nordisk spot, sista 10% är utländska!! börser)
Menar du landet då?
Det är inte landet som handlar och vi kan inte som medlemmar i EU sätta upp handelshinder.
Det är inte landet som handlar och vi kan inte som medlemmar i EU sätta upp handelshinder.
Nä jag har ju inte det.Z Zodde skrev:Men då har du fått allt om bakfoten,
Der är inte nationen själv som exporterar utan producenter som geografiskt håller till i nationen, dessa HAR NOLL KOLL på VEM som köper deras ström, priset är det enda som har betydelse. Om de inte säljer på Nordpool har de få andra möjligheter, vad föreslår du?
(Nordpool har 90% marknadsandel för Nordisk spot, sista 10% är utländska!! börser)
Men jag tycker du borde hellre läsa om ert uppror där hemma..
Och all information om de.. samt om hur statnett redovisar för flaskhalsintäkterna...
Whataboutism har jag inget till övers för.Maskintok skrev:
(Försöka Styra bort från det egentliga diskussionsämnet)
I sakfrågan blir det ett ganska meningslöst påstående att det INTE är nått krav när det i själva verket inte finns nåt reellt alternativ.
Förresten så TROR jag det finns ett "krav" från ägarna till kraftverken om att driva så effektivt och profitabelt som möjligt!!
Jag anser att den som bygger vindkraft bör åläggas att samtidigt bygga reglerkraft eller lagring, då blir tillkommande vindkraft i systemet inget problem de dagar det inte blåser utan bara tveksamma ekonomiskt de dagar då nuvarande vindkraft producerar till låg eller ingen kostnad. Lönar det sej inte ekonomiskt får vi väl bygga vanlig baskraft och självklart flera reaktorer så att man kan ha underhållsstopp på någon eller några utan att det stör tillgången till stabil och prisvärd el till företag och konsument.Mikael_L skrev:
Gjorde och gjorde ..
Först och främst SLAPP man ta hänsyn till en stor del vindkraft som ibland drar ner priset till minusnivåer och sen ibland slutar producera och dra upp priser till vansinniga nivåer.
Jag anser att det är vindkraften som måste tämjas, att de får lova leveranskvoter, att de får aldrig sluta leverera, utan då måste de göra motköp på motsvarande.
Det måste du älska eftersom du ställer mig frågor jag aldrig ens nämnt något om..Z Zodde skrev:Whataboutism har jag inget till övers för.
(Försöka Styra bort från det egentliga diskussionsämnet)
I sakfrågan blir det ett ganska meningslöst påstående att det INTE är nått krav när det i själva verket inte finns nåt reellt alternativ.
Förresten så TROR jag det finns ett "krav" från ägarna till kraftverken om att driva så effektivt och profitabelt som möjligt!!![]()
Skulle man göra något sådant så kommer bara längre och längre från de små spår av marknad man kan hitta, lika bra att man förstatligar alla delar, då kan man balansera och optimera allt. Du hamnar väldigt nära olika påhittade incentives och regler, lite som det experimenterades med på Sovjettiden och som aldrig blev bra.F fribygg skrev:Jag anser att den som bygger vindkraft bör åläggas att samtidigt bygga reglerkraft eller lagring, då blir tillkommande vindkraft i systemet inget problem de dagar det inte blåser utan bara tveksamma ekonomiskt de dagar då nuvarande vindkraft producerar till låg eller ingen kostnad. Lönar det sej inte ekonomiskt får vi väl bygga vanlig baskraft och självklart flera reaktorer så att man kan ha underhållsstopp på någon eller några utan att det stör tillgången till stabil och prisvärd el till företag och konsument.
Jo men det är ju precis det här vi behöver våra politiker till att besluta för att slippa ett läge som nu med en brutal volatil marknad....F fribygg skrev:Jag anser att den som bygger vindkraft bör åläggas att samtidigt bygga reglerkraft eller lagring, då blir tillkommande vindkraft i systemet inget problem de dagar det inte blåser utan bara tveksamma ekonomiskt de dagar då nuvarande vindkraft producerar till låg eller ingen kostnad. Lönar det sej inte ekonomiskt får vi väl bygga vanlig baskraft och självklart flera reaktorer så att man kan ha underhållsstopp på någon eller några utan att det stör tillgången till stabil och prisvärd el till företag och konsument.
I morgon är det elrea för de som kan lagra energi!
Vi behöver nya politiker då de nuvarande i stort visat sig otillräckliga.P paralun skrev:
Jag kan lagra energi(ved) tror du jag får nån större nytta av 'elrean'
Därför är det viktigt att vi ställer frågor till våra politiker.F fribygg skrev:
Nej..... ett stor billigt batteri skänkt av miljöpartiklarna kanske skulle vara något?
Jag tror ett nytt lager för närproducerat fastbränsle är enklare och bättre än att börja deala med mp för både min egen och för landets del, det har väl hittills alltid kostat mer än vad det smakar att göra affärer med de gröna?P paralun skrev: