Mikael_L
Jag skulle gärna se bygget av ett kk-verk. Frågan är vem som ska pröjsa verket när vindkraften säljer el billigare de flesta dagarna om året.
Det är svårt att se något lyckat affärskoncept då. Särskilt som det dessutom finns en politisk vana att vara negativ och göra villkoren ännu sämre

Du ska ju inte tro att priset på de kWh som dagens verk producerar har någon som helst likhet med det som ett splitter nybyggt skulle spotta ut sig

En liknelse som jag tänker passar dig, iom ditt maskin och fordonsintresse, milkostnaden för en sprajtans ny Volvo XC 60 är skyhögt högre än milkostnaden för en gammal 740.

• Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
fel men det är väldigt lite.
Vad är fel? Om du tänker på Vattenfall så är det en enskild aktör på en konkurrensutsatt marknad och kan inte på något sätt handla annorlunda på Nordpool ba'a f'att de är statligt ägt. Ej heller gör nån import/export statistik skillnad på VEM som importerar/exporterar,,,

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
0,005 till 0,01 st. 400 miljoner räcker kanske till det yttre byggnadsskalet, eller till halva kontrollsystemet eller till delar av rörsystemet, eller kanske en generator eller transformator, eller kanske till några styrstavar.

Ehh, jag har naturligtvis ingen större koll på vad alla delar kostar, men ihopbyggt brukar notan anges till 40-70 miljarder SEK.
Detta är en bild på vad Region Skåne har byggt för 1,1 miljard, kan kanske ge en ledtråd om vad man kan få för 400miljoner. De stoppar bygget nu, detta blev alltså det hela sas.
6f7699d7-6667-4a1a-bbe7-8783c773e8da.jpeg

• Haha
  • Wow
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Vad är fel? Om du tänker på Vattenfall så är det en enskild aktör på en konkurrensutsatt marknad och kan inte på något sätt handla annorlunda på Nordpool ba'a f'att de är statligt ägt. Ej heller gör nån import/export statistik skillnad på VEM som importerar/exporterar,,,
svk är det jag tänker på.
Och fri handeln ger rätt att sälja/köpa oavsett om man använder nordpool eller ej..
Men det står även att Sverige importerar och exporterar genom nordpool...

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle gärna se bygget av ett kk-verk. Frågan är vem som ska pröjsa verket när vindkraften säljer el billigare de flesta dagarna om året.
Det är svårt att se något lyckat affärskoncept då. Särskilt som det dessutom finns en politisk vana att vara negativ och göra villkoren ännu sämre

Du ska ju inte tro att priset på de kWh som dagens verk producerar har någon som helst likhet med det som ett splitter nybyggt skulle spotta ut sig

En liknelse som jag tänker passar dig, iom ditt maskin och fordonsintresse, milkostnaden för en sprajtans ny Volvo XC 60 är skyhögt högre än milkostnaden för en gammal 740.
flaskhalsintäkterna..
De uppgick fram till år 2020 till ca 6 miljarder oanvända medel... Och nu är det ca 30 miljarder inkl avgifterna för import/export..
Allt detta finns i tråden..

Maskintok skrev:
svk är det jag tänker på.
Och fri handeln ger rätt att sälja/köpa oavsett om man använder nordpool eller ej..
Men det står även att Sverige importerar och exporterar genom nordpool...
SVK producerar mig veterligen ingen el, den el de som TSO handlar på marginalen för systembalans har inget med import*export att göra

D
Mikael_L Mikael_L skrev:

Jag tror inte det är så enkelt, även om även jag ju tror att ekonomin haltar.

Den mesta elen säljs ju inte som spot utan via terminer, dessa lär vara väsentligt högre prisade än spotpriset en blåsig varm dag, däremot tror jag fortfarande att kluringen att lösa runt kärnkraft är att lösa det ekonomiska, i det marknadsarrangemang vi nu har. Sen verkar ju tiden ha sprungit ifrån tekniken, de som försöker bygga såna blir ju aldrig färdiga, priserna skenar och jag vet inte allt, inte speciellt förtroendeskapande iaf.

• Gilla
sandos
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
SVK producerar mig veterligen ingen el, den el de som TSO handlar på marginalen för systembalans har inget med import*export att göra
svk behöver inte producera energi.
De har hand om nätet...

P
D djac skrev:
Jag tror inte det är så enkelt, även om även jag ju tror att ekonomin haltar.

Den mesta elen säljs ju inte som spot utan via terminer, dessa lär vara väsentligt högre prisade än spotpriset en blåsig varm dag, däremot tror jag fortfarande att kluringen att lösa runt kärnkraft är att lösa det ekonomiska, i det marknadsarrangemang vi nu har. Sen verkar ju tiden ha sprungit ifrån tekniken, de som försöker bygga såna blir ju aldrig färdiga, priserna skenar och jag vet inte allt, inte speciellt förtroendeskapande iaf.
Jag tycker även du borde sätta dig in i detta med flaskhalsintäkter..
Och läs gärna om upproret i Norge samt hur missvisande vissa redovisningar blir..

D djac skrev:
Detta är en bild på vad Region Skåne har byggt för 1,1 miljard, kan kanske ge en ledtråd om vad man kan få för 400miljoner. De stoppar bygget nu, detta blev alltså det hela sas.
Jo det där är ju billigt mot för Nya Karolinska...;)
Konsulter ska betala konsulter i en oändlig röra och sen ska någon bygga.

Nya kkv är nog åt SMR-hållet, jag tror inte vi klarar av riktigt stora anläggningar längre.
Fermi, Estland, Rolls-Royce, England kanske och det blir mycket billigare.
Om SMR
https://sv.wikipedia.org/wiki/Småskalig_modulär_reaktor
Betydlig mer fakta i den engelska versionen
https://en.wikipedia.org/wiki/Small_modular_reactor

Redigerat:
D
P paralun skrev:
Jo det där är ju billigt mot för Nya Karolinska...;)
Konsulter ska betala konsulter i en oändlig röra och sen ska någon bygga.

Ny kkv är nog åt SMR-hållet, jag tror inte vi klarar av riktigt stora anläggningar längre.
Fermi, Estland, Rolls-Royce, England kanske och det blir mycket billigare.
Om SMR
[länk]
Fast NK blev snyggare, detta blev mer en tumvante kan man säga..

• Haha
paralun
  • Laddar…
Spontant känns det som att du har väldigt dålig koll. Jag begriper inte heller vad du skriver om.

Maskintok skrev:
Nej svk har sitt eget beslut i detta.
Vi har inget krav när det gäller nordpool att vi måste sälja.

Men visa gärna vart det står isåfall, för jag fann bara motsatsen... För att man tror på en fri marknad så är det inte samma sak som att tvinga...
Vilka "vi"
Svenska producenter säljer via Nordpool till spotpris. Beskriv hur vi ska kunna hindra utlänningar från att köpa på Nordpool?

P
Z Zodde skrev:
Vilka "vi"
Svenska producenter säljer via Nordpool till spotpris. Beskriv hur vi ska kunna hindra utlänningar från att köpa på Nordpool?
Nä varför då?
Varför ska jag sätta igång med den tråkiga och oviktiga diskussionen? fick karlmb nog av dig eller?

Maskintok skrev:
Nä varför då?
Varför ska jag sätta igång med den tråkiga och oviktiga diskussionen? fick karlmb nog av dig eller?
Förklara då vad du menar med det du skrev

"Vi har inget krav när det gäller nordpool att vi måste sälja."

Vilka är vi?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.