P
P paralun skrev:
Det finns väl ingen anledning att titta bakåt och gamla åldersstigna reaktorer, vi måste titta framåt och skulle vi välja att fortsätta med kkv så är Oskarshamn och Ringhals mycket bra placeringar.
Vattenfall har redan studerat R5/R6 men utan ekonomiska garantier som man exempelvist gjort i England så kommer inget att byggas. (garantipris för den producerade elen på ca 1 kr/kWh)
Hur många reaktorer hade man kunnat få för 400 miljoner?
Den effektskatt som man la på annat skulle man haft tillbaka nu från den suveräna vindkraften...

D
Maskintok skrev:
Carl Bildt?
Hur då?
Röret broder, -röret!

• Haha
1
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Okej. Då förstår jag. Vi skulle ha olika pris i olika områden, men utan att dela in landet i områden.
Nej nu missförstod du igen.

Det är s4 som alltid kommer ha högre priser pga kablar till Europa..
resten av Sverige skulle kunna ha ungefär samma pris om man återinvesterat flaskhalsintäkterna..

P
D djac skrev:
Röret broder, -röret!
:seenoevil: det är nordstream 2 som skapat de mesta påtryckningarna och sanktionerna..
För att man inte vill dels förlora allierade genom att länder gör sig beroende av rysk gas, men sen också för att man hellre vill ha marknaden för sig själv..

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det är nog betydligt mer komplicerat än att man kan ge MP skulden för allt detta, hela soppan.
(fast jag håller med om att dom ställt till med en del, samt att de nu inte verkar vilja fira att de nått halvvägs till sina mål gällande kärnkraften, utan mest försöker verka oskyldiga).

Men i vilket fall som helst, så är nog kWh-arna från en nybyggd reaktor lite väl dyra, jag vet inte om du eller någon annan vill betala ett spotpris på säg runt 1kr /kWh året om, dock ett jämnt och fint pris utan fluktuationer.
På årsbasis blir våra elräkningar högre.

Eller ska staten gå in och garantera ett pris, dvs bränna skattepengar i kärnkraftverken?
Hur mycket högre skatt är du och andra beredda att ta för att få igen på elräkningen sen. Detta missgynnar dessutom de som är sparsamma med energi, rätt orättvist kan jag tycka.
Och vad mer ska staten gå in och betala för oss medborgare, förutom el? Betala 2 kr av varje liter mjölk, betala 1/4 av skidresan till Åre? (som sen tas av skattemedel då det är vad statens börs består av).
Jo staten har gått in och garanterat ett elpris för elen i Hinkley Point, England som då franska EDF bygger just nu.
Sen har då det här faktumet varit kraftigt kritiserat av både marknadsliberala samt miljöpartiklar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hinkley_Point_C_nuclear_power_station
Så det går mycket väl att få till en sådan här garanti. Ett annat exempel är Frankrike där man med politisk styrning sett till att man har planerbar kraft via då kkv.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej nu missförstod du igen.

Det är s4 som alltid kommer ha högre priser pga kablar till Europa..
resten av Sverige skulle kunna ha ungefär samma pris om man återinvesterat flaskhalsintäkterna..
Ja, men då är vi tillbaks där vi började. Det har inte varit några stora flaskhalsintäkter förr än typ i år. Tidigare har priserna skenat några enstaka gånger om året, men knappast tillräckligt för att finansiera en ny högspänningsledning på 80 mil.
Och från början var ju intäkterna noll, så vilka pengar skulle man använt om man byggt bort problemet innan man skapade områdena?

P
useless useless skrev:
Ja, men då är vi tillbaks där vi började. Det har inte varit några stora flaskhalsintäkter förr än typ i år. Tidigare har priserna skenat några enstaka gånger om året, men knappast tillräckligt för att finansiera en ny högspänningsledning på 80 mil.
Och från början var ju intäkterna noll, så vilka pengar skulle man använt om man byggt bort problemet innan man skapade områdena?
Så 2009 när svk rapporterade in 289 miljoner kr i flaskhalsintäkter...har jag för mig.. Eller var det 298:thinking: nä det var nog 289 milj då var dessa småpengar...? ja i jämförelse med de ca 30 miljarder som man rapporterade in nu.. ;)

grejen är att du missade iallafall från min synpunkt att inget blivit investerat som gett effekt..
Och det vore bättre att använda dessa intäkter till att ordna fram basproduktion först för att stabilisera upp.
Sedan en rejäl investering av nätet.

D
P paralun skrev:
Jo staten har gått in och garanterat ett elpris för elen i Hinkley Point, England som då franska EDF bygger just nu.
Sen har då det här faktumet varit kraftigt kritiserat av både marknadsliberala samt miljöpartiklar.
[länk]
Så det går mycket väl att få till en sådan här garanti. Ett annat exempel är Frankrike där man med politisk styrning sett till att man har planerbar kraft via då kkv.
Känslig med skattepengar, ska jag betala så ska jag också ha uppsidan, då får det bli statliga verk, jag stödjer inte att vi ger bidrag till diverse bolag med skattepengar.

P
D djac skrev:
Känslig med skattepengar, ska jag betala så ska jag också ha uppsidan, då får det bli statliga verk, jag stödjer inte att vi ger bidrag till diverse bolag med skattepengar.
Kan jag hålla med om..

D
Maskintok skrev:
:seenoevil: det är nordstream 2 som skapat de mesta påtryckningarna och sanktionerna..
För att man inte vill dels förlora allierade genom att länder gör sig beroende av rysk gas, men sen också för att man hellre vill ha marknaden för sig själv..
Det börjar med ett rör, sen kommer det ett till. Precis som med sladdarna till Tyskland, de lär inte bli färre, de kommer replikera sig själv tills all el vi eventuellt får ner till eller producerar i södra Sverige kan rinna fritt ner till tysken, och dansken.

P
D djac skrev:
Det börjar med ett rör, sen kommer det ett till. Precis som med sladdarna till Tyskland, de lär inte bli färre, de kommer replikera sig själv tills all el vi eventuellt får ner till eller producerar i södra Sverige kan rinna fritt ner till tysken, och dansken.
vi är inte tvungna att sälja till Europa..
De kan gott sitta i ryssens knä..

D djac skrev:
Det sista vi behöver är protektionism, leder enbart till ännu mer spänningar.
Vi har ju valet i egna händer genom att välja kloka politiker både i Stockholm och Bryssel! Hur svårt kan det vara?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vi är inte tvungna att sälja till Europa..
De kan gott sitta i ryssens knä..
Jo, ska vi vara med i EU så måste vi det.

P
D Daniel 109 skrev:
Jo, ska vi vara med i EU så måste vi det.
Nej svk har sitt eget beslut i detta.
Vi har inget krav när det gäller nordpool att vi måste sälja.

Men visa gärna vart det står isåfall, för jag fann bara motsatsen... För att man tror på en fri marknad så är det inte samma sak som att tvinga...

P
P paralun skrev:
Det sista vi behöver är protektionism, leder enbart till ännu mer spänningar.
Vi har ju valet i egna händer genom att välja kloka politiker både i Stockholm och Bryssel! Hur svårt kan det vara?
Hur svårt verkar det ha varit?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.