Ja, jag förstår att det är din poäng. Jag försökte bara visa varför jag inte tror på den.

Mikael_L
T Tvålen skrev:
Pumpkraftverk borde fungera ekonomisk också.
Jag var på studiebesök i ett i Tjeckien för några år sedan. Man förlorade ca 30 procent energi. Betydligt lönsammare än att göra vätgas.
Svårigheterna med pumpkraftverk är främst att det finns så förtvivlat få tillräckligt bra platser.
Det måste hittas en plats med två stora vattenytor tillräckligt nära varandra, med tillräcklig fallhöjd, som kan ta upp en vettig volym vatten utan att riskera dammar, markområden, förstöra naturvärden eller viktig mark för människor och det ska även fungera även om det kommer ett 100-årsregn (dvs ett otroligt skyfall) och annat som kan störa den teoretiskt bästa driften.

Det är inte tekniken som är något problem, utan geografi, helt enkelt.

Den lägre nivån måste i praktiken utgöras av havet eller någon väldigt stor sjö, typ Vänern, Kaspiska havet etc.

T Tvålen skrev:
Pumpkraftverk borde fungera ekonomisk också.
Det borde det när elpriset har volatilitet och räntorna är låga, men lika fullt byggs det ingen ny pumpkraft ens i Lyngern, Bolmen, Fegen och Kammarberget trots att det utretts länge åtminstone sedan riksdagsproppen 1975/76:1, ingreppen i natur och miljö blir stora och kostnaden för hög.

Vi har ju satsat miljarderna på fungerande baskraft istället som kan leverera 24/7.

Jag tror att ny vattenkraft, pumpkraft, vätgas eller batterilagring på producentens bekostnad måste till om vi ska kunna ha mer storskalig vindkraft. Detta bör självklart isåfall placeras i de elområden som inte har överskott på kraft och vad befolkningen, markägare, kommuner och länsstyrelse tycker måste tillmätas ytterst lite vikt då stabil elförsörjning bör vara ett riksintresse som isåfall får stå över människors vilja, hälsa och välbefinnande.
Ska man ha vindkraft måste man vara beredd att alltid se och höra den från sin egen bostad och äger man mark måste man vara beredd på att den behöver tas i bruk för pumpkraft, vattenkraft vindkraft och vägar eller ledningar som där hör till.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
F fribygg skrev:
vad befolkningen /…/ tycker måste tillmätas ytterst lite vikt då stabil elförsörjning bör /…/ stå över människors vilja, hälsa och välbefinnande.
:surprised: Allvarligt? Jag förstår att du ritar upp en dystopi över någon annans position, men det än ändå en makalöst fascistoid inställning.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
En historisk händelse..
Åsa Romson och Mikael Damberg såg till att alla kvarvarande reaktorer lades ner..

Detta enligt dig ger ingen påverkan på varken oss som inhemsk marknad eller för vår export/import marknad..

samt att när de gröna i Tyskland la ner en massa reaktorer så skedde samma påverkan där som här... Den du inte vill se..

samt att när Asien köper 75% av Rysslands gas och Sverige sedan tillsammans med flera EU länder begär en extra tillståndsprövning av nordstream 2 så inte den kan landsätta och bidra till billigare energi samt stabilare marknad..

Enligt dig hände inte detta.

samt att när det blir minus grader här då samverkar inte våra vattenkraftverk med varandra eller med vindkraftverkens ägare så de kan planera sin i läggning av isgrindarna...
utan ställer 3 verk samtidigt...

minusgraderna slår sedan ut vindkraften...
Och inte förens efter nyår kommer de igång.

sett svk anpassa sig efter detta och minska andelen export?
Nej de säljer som vanligt och importerar som vanligt, skiter fullkomligt i vilket pris det ger.

Man måste inte alltid sälja..
Sedan sitter man och bränner olja som idioter för att kunna skapa energi då flödet är för lågt i ett undermåligt nät..

Sedan den effektskatt som man tvingade fram på kärnkraften.. den la man som subvention på vindkraften..

Är det S och deras partibok som du glömt läsa eller är det MP?
För du sitter väl inte på fingrarna och har Vs bok inunder?

Då förstår jag fullkomligt att du missat 99% av varför saker hänger ihop...
Du läser inte, (nu heller) att Per Bolund idag påverkade Fälldin då är inte troligt i min värld, men du argumenterar utifrån det.

P
D djac skrev:
Du läser inte, (nu heller) att Per Bolund idag påverkade Fälldin då är inte troligt i min värld, men du argumenterar utifrån det.
Du vet om att detta har skett och att det finns dokument som styrker detta?
När du börjar blanda in fälldin så blir det bara tok..
Men du var ju i den delen av dagen som gillade vänster blockets tok..
Så jag är inte förvånad.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
:surprised: Allvarligt? Jag förstår att du ritar upp en dystopi över någon annans position, men det än ändå en makalöst fascistoid inställning.
Allvarligt nä, men att vara beredd på att kraftproduktion medför risker och kommer att påverka oss tycker jag är tänkvärt...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Hitta du exempelvis en kärnkraftsförespråkare som inte också är för vattenkraft, så kan jag ändra mig, men eftersom att du inte kommer göra det så står jag kvar.

Det finns absolut ett rättshaveristiskt drag hos många av oss vindkraftsskeptiker, men det är för att det finns en så tydlig politisk dagordning hos många som är för vindkraft. Ingen tror exempelvis att billig el är något som är viktigt för mp. De är för klimatåtgärder (och ännu mer mot kärnkraft) på ideologisk grund, inte ekonomisk. Ändå ska vi på vår sida låtsas som om det är en diskussion där vi bara tycker olika om vad ett prisvärt, stabilt elsystem kräver.

Vi spelar på en riggad spelplan, där vår sida förväntas vara rationell, medan motparten får blanda och ge från panikslagna barn till cherry-pickad ekonomisk statistik. Det leder förstås till dålig argumentation, från båda håll.

Jag har exempelvis ingen aning om ifall oberoende härdkylning är en rimlig säkerhetsnivå för svensk kärnkraft. Jag gissar på inte. Och jag tror inte heller att en enda miljöpartist sover bättre för att den finns. Men den gör kärnkraften dyrare, vilket jag tror gläder dem. Och då börjar vi sen diskussionen med något som jag upplever som riggat mot min position, och som de för allt smör i Småland ändå inte vill ha. – Den här typen av konspirationsteorier när alltså exempelvis jag; och den kan ju ironiskt nog beskrivas som halmdockeargumentation den med, men visa då var någon kärnkraftsskeptiker lugnats av kärnkraftssäkerhetsåtgärder.

Så som sagt, kom med något bättre än halmdockor. Och om ni inte kan det, peka i alla fall ut var ni ser dem.
Ingen är emot den vattenkraften vi redan har men visst finns det dom som tycker orörda vindelälven ska förbli orörd.
Sen skriver jag utifrån dagens situation. Min personliga åsikt är att de KKverk som lagst ned har konsekvensanalyserats av personer med skyhögt högre kompetens än min så att som andra här spela förståsigpåare blir bara fel. Utbyggning av nya KKverk i Sverige är heller inte aktuellt (och är den det så ligger dedt så långt bort i tid att det näppe påverkar elspriset under min livstid) så den diskussionen blir också meninglös imho.

D
Maskintok skrev:
Du vet om att detta har skett och att det finns dokument som styrker detta?
När du börjar blanda in fälldin så blir det bara tok..
Men du var ju i den delen av dagen som gillade vänster blockets tok..
Så jag är inte förvånad.
Ditt hysteriska behov av att klistra politik på fakta är helt sjukt faktiskt, det hjälper inte vad du slänger för tillmälen på folk det är omöjligt att resa i tiden, Per Bolund har inte rest bakåt i tiden och påverkat besluten om att inte börja arbetet med att bygga kärnkraftverk för 20-25 år sedan.

Jag förstår att alternativa fakta är gångbara om det finns en publik med såpass skev förmåga att ta in basala fakta, aldrig sett något liknande och är fascinerad.

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Ingen är emot den vattenkraften vi redan har men visst finns det dom som tycker orörda vindelälven ska förbli orörd..
Jo det finns sportfiskare till och med på detta forum som är emot den befintliga vattenkraften.

Skeleftekraft håller väl dessutom på att lägga ned det befintliga klass 1 verket Älglund som behövs för reglerbarheten i elsystemet då kraven i miljöprövningen av befintliga vattenkraftverk är för högt satta.

P
D djac skrev:
Ditt hysteriska behov av att klistra politik på fakta är helt sjukt faktiskt, det hjälper inte vad du slänger för tillmlen på folk det är omöjligt att resa i tiden, Per Bolund har inte rest bakåt i tiden och påverkat besluten om att inte börja arbete med att bygga kärnkraftverk för 20-25 år sedan.

Jag förstår att alternativa fakta är gångbara om det finns en publik med såpass skev förmåga att ta in basala fakta, aldrig sett något liknande och är fascinerad.

Vart har jag påstått detta?
Jag påvisade vart och hur saker hänger ihop med att priserna för energi steg till onormala höjder.
Det var i denna diskussion du började hävda annat nu.
För övrigt så har jag ingen hysteri över att sätta folk i politiska fack men när man väljer att blunda för fakta pga sin övertygelse så får man ta det också.

P
D djac skrev:
Ditt hysteriska behov av att klistra politik på fakta är helt sjukt faktiskt, det hjälper inte vad du slänger för tillmlen på folk det är omöjligt att resa i tiden, Per Bolund har inte rest bakåt i tiden och påverkat besluten om att inte börja arbete med att bygga kärnkraftverk för 20-25 år sedan.

Vart är regeringens egna dokument alternativ fakta?
ta och visa på att Åsa tillsammans med Per och Bayland samt Damberg inte utförde denna aktion.
samt det är även SVT som publicerat dessa fakta tidigare..
Så den enda alternativa media som finns är den där du beskriver något som är 25-30 år gammalt.. Som inte har med saken att göra.

P
Sverige har inga planer på att bygga kärnkraftsverk, varför?

Ja börja med miljöbalken och sedan dessa domstolar som skall ge tillstånd..
Det kommer aldrig att ske med ett S skepp förtöjt vid makten...

• Haha
djac
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Vart har jag påstått detta?
Jag påvisade vart och hur saker hänger ihop med att priserna för energi steg till onormala höjder.
Det var i denna diskussion du började hävda annat nu.
För övrigt så har jag ingen hysteri över att sätta folk i politiska fack men när man väljer att blunda för fakta pga sin övertygelse så får man ta det också.
Jag bryr mig inte personligen men man hamnar helt skevt i diskussionen, du tycker uppenbarligen inte om vissa partier och då väver du en story, som bara finns i ditt huvud, där du till sist får dessa onda att vara skyldiga.

Anledningen till att du inte ser en saklig och faktuell debatt mellan de stora i politiken är att "bägge sidor" har varit med och skapa dagens situation och att de då måste styra debatten runt dessa fakta, därför ser du inte de två verkliga sakfrågorna diskuteras på ett riktigt sätt. Utan det blir pseudodiskussioner för att positionera sig och fiska efter de allra mest naiva väljarna.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag bryr mig inte personligen men man hamnar helt skevt i diskussionen, du tycker uppenbarligen inte om vissa partier och då väver du en story, som bara finns i ditt huvud, där du till sist får dessa onda att vara skyldiga.

Anledningen till att du inte ser en saklig och faktuell debatt mellan de stora i politiken är att "bägge sidor" har varit med och skapa dagens situation och att de då måste styra debatten runt dessa fakta, därför ser du inte de två verkliga sakfrågorna diskuteras på ett riktigt sätt. Utan det blir pseudodiskussioner för att positionera sig och fiska efter de allra mest naiva väljarna.
Vad sa Åsa Romson 2014?
Och vad sa S?
Åsa sa att flera reaktorer skulle stängas.

S sa att 2 skulle stängas.

När Åsa och Per blev ledande i departementet och övervattenfall så vet vi vad som hände eller hur?

har inget med avsky att göra utan stöder sig på fakta.. vad stöder du dig på?
ryggdunken av mp vänner och liknande?

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.