B byabin skrev:
Rent tekniskt kan man väl begränsa överföringar mellan nationsgränser, men bryter då mot EU:s bindande regler för medlemsstater gällande en fri elmarknad. Ytterst är det väl då en EU-domstolsfråga vilket sannolikt leder till sanktioner i form av böter för medlemslandet.
Ytterst så gick det alldeles utmärkt för Sverige att agera så för ett år sedan så det där håller inte.

Mikael_L
P paralun skrev:
Några alternativ till en luftburen ledning finns inte på sträckan hävdar han."
Däremot hävdar markägare att det finns alternativ. Vilket bara bevisar att de kan noll och intet om tekniken och fysiken. :rofl:

P pmd skrev:
Jag har nog hängt med dåligt. Är Andersson-regeringens covidstöd annorlunda och sämre än Löfven-regeringens?
Jag pratar om löfvens. Du har glömt vilken tjänst hon hade under Löfven?

P
P paralun skrev:
Det tror jag inte efter den politiska harakirin som vi beskådat!
Tror du inte att MP skulle stödja en S-regering?

B byabin skrev:
Om du inte orkar leta rätt på vad du gissar på är kanske det är bäst att låta bli att gissa alls? Det är artikel 16 i 2019/943 som reglerar elhandelskapaciteten mellan medlemsländer.
Och vad gäller för vilka förbindelser som får finnas, vem avgör det?

P paralun skrev:
Hamnade bakom betalmuren men V's förslag brukar inte vara särskilt kloka!
Det är ju bra att vi kan exportera men det får ju inte vara till ett "svart hål" som nu och Tyskland.
Jag är inte säker själv hur man skulle kunna reglera/styra det här?
Som för ett år sedan.

hsd hsd skrev:
Hela konstruktionen med elpriskarusell är fel, ett land kan sänka andra länders ekonomi totalt
När elprierna blir för höga kommer både privatpersoner och företag att konkursa
Ja, lite grann som när vi skulle ha 500% ränta.

P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som den borgarbracka jag är så är jag ju för en öppen oreglerad marknad. Men tror det är svårt för just denna produkt. De flesta andra produkter kan röra sig fritt mellan länder.
Din kognitiva dissonans tror jag kan bero på att elmarknaden faktiskt inte är öppen och oreglerad.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Din kognitiva dissonans tror jag kan bero på att elmarknaden faktiskt inte är öppen och oreglerad.
Nej men man måste reglera den ännu mer. Det är ju "fri" marknad inom EU som satt de priser vi har.

Edit: ingen marknad är helt fri inte ens i USA

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Ytterst så gick det alldeles utmärkt för Sverige att agera så för ett år sedan så det där håller inte.
Har Sveriges agerande verkligen ändrats? Är det inte efterfrågan på el som har ändrats?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P
Jag pratar om löfvens. Du har glömt vilken tjänst hon hade under Löfven?
Statsministern har sista ordet.

P pmd skrev:
Statsministern har sista ordet.
Ändå hennes hjärnövning som låg grunden till det. Man kunde räkna ut med ärslet det skulle gå till utdelning i storbolagen medans de som verkligen behöver det inte får något.

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så länge vi försörjer Tyskland med el så hålls elpriset högt, vilket borde vara intressant för investerare.
Visst, men det är ju inte ett läge som är unikt för Sverige på något sätt(?)
Jag säger inte att det är kommersiellt ointressant att bygga kraftverk som säljer el till Tyskland, vad jag säger är att det finns betydligt mer strategiska platser att bygga dem på än Sverige. Varför just här? Vad är vår konkurrensfördel i detta fall?

Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Nej men man måste reglera den ännu mer. Det är ju "fri" marknad inom EU som satt de priser vi har.
Njae, jag tycker nog att den ska regleras mindre. Om både produktion och konsumtion får ske fritt så blir det förmodligen en bättre marknad.
Edit: ingen marknad är helt fri inte ens i USA
Det är lite av en myt att USA har fria marknader för allting.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.