723 783 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag tror att det behövs fler än 10 nya reaktorer, men tyskarna kan väl vara med och investera i kärnkraft i Sverige.F fribygg skrev:
Fördelen för Tyskland är att Energiewende kan fortgå som planerat, men utan att det blir katastrof. Fördelen för Sverige är att svensk kärnkraft kan dra in en massa kulor till vårt land. Bra för bytesbalansen.C cpalm skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Just det ser jag inget problem med.C cpalm skrev:
Så länge vi försörjer Tyskland med el så hålls elpriset högt, vilket borde vara intressant för investerare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Jag själv har inget emot nya energikällor om det går i takt med att vi fasar ut gammal teknik.AndersMalmgren skrev:
Nu är det en stor lucka i planerbar produktion.
Sen finns det då argumentet att det behövs en "spark i baken" för att få något att hända men jag tvivlar starkt på att det händer så mycket utan vi är tvungna att bygga nya eller får Finland och flera gamla östländer fyllas med kärnkraftverk i sann NIMBY-anda.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Det är jävligt tragiskt vi lade ner helt fungerande reaktorer. Om sozzarna kan erkänna sin dåliga kärnkraftspolitik och vara tydliga med att de kommer låta den (kärnkraften) vara så kanske investerare kommerP paralun skrev:Jag själv har inget emot nya energikällor om det går i takt med att vi fasar ut gammal teknik.
Nu är det en stor lucka i planerbar produktion.
Sen finns det då argumentet att det behövs en "spark i baken" för att få något att hända men jag tvivlar starkt på att det händer så mycket utan vi är tvungna att bygga nya eller får Finland och flera gamla östländer fyllas med kärnkraftverk i sann NIMBY-anda.
problemet är väl att en stor del inte förstår vad det innebär. Verkar inte som journalisterna förstår det heller…tommib skrev:
Det var väldigt fina och illustrativa bilder apropå vad problemet är med vindkraft. Skulle man göra samma för solkraft, gärna också då med förbrukning överlagrat, kanske det skulle skaka loss några polletter hos folk. Undrar varför vi inte får se de där i etablerad press? Eller förresten, jag undrar egentligen inte...
Om du skippat att lite plumpt skriva med två zz så hade du fått ett gilla av mig. Den anspelningen är lite onödig.AndersMalmgren skrev:
Är det inte det ena så är det det andra....
SvK och kalhyggen
Ilskna smålänska skogsägare
Strider mot miljardplaner på norrländska kraftledningar: ”Skapar kalhyggen” (nyteknik.se)
"
– I och med dessa planer är ju Svenska Kraftnät på väg att skapa ett av landets största permanenta kalhyggen, eftersom inga nya träd får växa under ledningarna. Dessutom ökar risken för vindfällor, säger markägaren Göran Elmgren utanför Emmaboda till tidningen.
Han anser att regeringsbeslutet strider mot svenska mål om hållbarhet. Per Eckemark, divisionschef på Svenska Kraftnät, pekar på ledningens stora betydelse för det svenska kraftsystemet. Några alternativ till en luftburen ledning finns inte på sträckan hävdar han."
SvK och kalhyggen
Ilskna smålänska skogsägare
Strider mot miljardplaner på norrländska kraftledningar: ”Skapar kalhyggen” (nyteknik.se)
"
– I och med dessa planer är ju Svenska Kraftnät på väg att skapa ett av landets största permanenta kalhyggen, eftersom inga nya träd får växa under ledningarna. Dessutom ökar risken för vindfällor, säger markägaren Göran Elmgren utanför Emmaboda till tidningen.
Han anser att regeringsbeslutet strider mot svenska mål om hållbarhet. Per Eckemark, divisionschef på Svenska Kraftnät, pekar på ledningens stora betydelse för det svenska kraftsystemet. Några alternativ till en luftburen ledning finns inte på sträckan hävdar han."