723 792 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Det är den enda åtgärd som finns tillgänglig omgående.D djac skrev:
Till att börja med kommer förstås inte hela länder att kopplas bort. Det räcker med små områden, och vilka områden som kopplas bort roterar. Därav namnet på åtgärden.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Det tror inte jag. Socialdemokraterna stöds knappast av 90 % av befolkningen.Nötegårdsgubben skrev:
Jag kan spekulera i att en del socialdemokratiska väljare tror att chansen för att det bli en socialdemokratiskt ledd regering ökar om MP finns kvar i riksdagen.
Redigerat:
Klokt, hos oss är det hög tid att bygga ny baskraft då vi har för vana att avveckla fungerande reaktorer innan de har nått sin tekniska livslängd.DennisCA skrev:
Regelarbitrage, absolut. Det skulle kunna vara en stor faktor. Men jag ser inte direkt att det finns något starkt sådant i det här fallet. Hur som helst, finns förutsättningarna så finns intresset, men jag har inte uppfattat att det är kö till att bygga kärnkraft (som verkar vara det vi konkret pratar om) i Sverige. Vare sig för inhemskt behov eller för export. Sen får var och en tycka att marknaden borde agera annorlunda, men det är ju verkligheten. Kalkylen går helt enkelt inte ihop.Nötegårdsgubben skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Då det saknas stabila villkor för kraftproduktion vågar ingen göra stora investeringarC cpalm skrev:Regelarbitrage, absolut. Det skulle kunna vara en stor faktor. Men jag ser inte direkt att det finns något starkt sådant i det här fallet. Hur som helst, finns förutsättningarna så finns intresset, men jag har inte uppfattat att det är kö till att bygga kärnkraft (som verkar vara det vi konkret pratar om) i Sverige. Vare sig för inhemskt behov eller för export. Sen får var och en tycka att marknade borde agera annorlunda, men det är ju verkligheten. Kalkylen går helt enkelt inte ihop.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Den rödgröna lögnen om kärnkraften har spruckit
Sanningen om hur MP lyckades lotsa in den aktivistiske kärnkraftmotståndaren Tomas Kåberger i Vattenfalls styrelse.
Missnöjet hos väljarna växer nu i takt med elräkningarna. Det mest anmärkningsvärda är inte att S och MP av olika anledningar drev igenom kärnkraftsavvecklingen – utan hur man praktiskt taget oemotsagda lyckades frånsäga sig ansvaret genom att skylla på marknaden, skriver Henrik Jönsson.
expressen.se/debatt/den-rodgrona-lognen-om-karnkraften-har-spruckit
Sanningen om hur MP lyckades lotsa in den aktivistiske kärnkraftmotståndaren Tomas Kåberger i Vattenfalls styrelse.
Missnöjet hos väljarna växer nu i takt med elräkningarna. Det mest anmärkningsvärda är inte att S och MP av olika anledningar drev igenom kärnkraftsavvecklingen – utan hur man praktiskt taget oemotsagda lyckades frånsäga sig ansvaret genom att skylla på marknaden, skriver Henrik Jönsson.
Kanske den här, men jag har inte grävt mig ner i excelfilerna som man kan ladda ner.Ulltand skrev:
https://www.nordpoolgroup.com/historical-market-data/
Här finns Vattenfalls grafer över rörligt elpris (dvs nåt slags medelpris för varje månad).
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/
Välj elområde och vilka år du vill se priset för.
Här kan man se timpriset.
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg
Jönsson har helt rätt i sak. Men det stora problemet just nu är ju oreglerad exportmarknad till EU som påverkade de inhemska priserna.Boilerplate4U skrev:
Den rödgröna lögnen om kärnkraften har spruckit
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 306 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Helt rätt. EU behöver en gemensam energipolitik, både för att säkra god tillgång till billig energi och för att nå de uppsatta klimatmålen någotsånär.D djac skrev:Detta verkar oerhört svårt att förstå, så länge vi har en stor exportefterfrågan kommer priset vara högt, det är väl det som folk upplever som ett problem idag misstänker jag.
Eventuell framtida elbrist kan lösas genom att öka elproduktionen men så länge de utländska priserna inte går ner och vårt rörliga pris sätts av exporten så kommer denna utbyggnad inte vara lösningen på de höga priserna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 367 inlägg