723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag tror att vi har en på forumet som kanske sitter inne med lite reell kunskap om vad förmöjligheter det kan finnas att få vindkraft att bidra med:P pmd skrev:
* Effektbalans
* Svängmassa
* Frekvensstabilitet
Har jag glömt något? Reaktiv effekt? eller något annat?
Och det är GK100 jag tänker på.
Om du ser detta inlägg så får du hemskt gärna ge din bild över dessa saker.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Det finns variationer och enligt några av de tidiga prognoserna gissade man att totalen skulle landa på 170-210 TWh. Exempelvis Energiföretagens "Färdplan el 2019" gjordes bedömningen att Sverige använder omkring 190 TWh år 2045 men den uppskattningen reviderades under våren 2021 och pekar snarare på siffror uppåt 310 TWh.harka skrev:
Man kan titta på Svenska Kraftnäts långsiktiga marknadsanalys med fyra olika scenarier som spänner fram till 2050, men låt oss för enkelhets skull titta på det mest aggressiva fallet och scenariodatum 2035 så säger det om elanvändningen jämfört med 2020:
– elfordon: från 0 till 13 TWh
– serverhallar: från 1 till 6
– industri: från 50 till 102
– hushåll/service/transporter: från 79 till 74
– totalt: från 141 till 211 TWh
Det lär knappas fungera när många av våra 6 miljoner fordon blir elektrifierade. Dessutom kommer våra nät få problem men det är en annan fråga.harka skrev:
De flesta har egen reservkraft.harka skrev:
Där är en av de tyngre delarna med det finns en mängd med andra industrier och transportsektorn som är på väg att elektrifieras. Enbart LKAB:s egen satsning på järnsvamp väntas kräva 55 TWh el årligen och det finns fler likande projekt på ritbordet. Kemi, raffinaderier men även den tunga transportsektorn och gruvindustrin är på väg att elektrifieras. Och det är bara några av de satsningar vi känner till idag vilket kan förändras ytterligare inom några få år.harka skrev:
Det spelar ingen roll vilken typ av produktion det rör sig om men faktum är att det måste till någon form av utbyggnad av reglerbar baskraft för att täcka in det inhemska behovet på lång sikt.harka skrev:
Och som @Mikael_L poängterade är parametrarna nedan en vital del av hela ekvationen. Frågan är vad, när och hur?
- Effektbalans
- Svängmassa
- Frekvensstabilitet
"Energiforetagen - Sveriges elanvändning kan landa på 310 TWh"
"Energiforetagen - Elektrifiering"
"Energiforetagen - Färdplan el - så klarar vi framtidens behov"
"Svenskt Näringsliv - Samhällsutvecklingen och klimatomställningen kräver mer el"
"Energimyndigheten - En studie av elanvändningens utveckling per län till år 2030"
"IVA-projektet Vägval el - Framtidens elanvändning"
Redigerat:
Det var någon som påstod att KDS stödde linje 3 och då kom invändningen att de inte var med i riksdagen, och då konstaterar jag helt enkelt att de kan ha stött linje 3 ändå. De kanske t.ex. trodde det skulle ge dem 4% av rösterna - vad vet jag.Z Zodde skrev:
Det är inte förrän nu någon nämner de partier du drog upp här. Vilken linje stödde de?
Ja, det är fullständigt orealistiskt.harka skrev:
Vattenkraft går förmodligen att bygga snabbare, men den kan ta hur lång tid som helst (och kommer troligen att göra det också) att få en utbyggnad av nationalälvarna igenom miljödomstolarna.
Hur det ska gå att få till 60 % mer stabil elkraft på 15 år är för mig en gåta.
Redigerat:
det beror ju lite på... val av vindkraftverk, lokalisering (västkusten vs bottenviken) men med Baltic Delta (utanför Stockholm/Sandhamn/Svenska Högarna) som måttstock, så blir svaretP pmd skrev:
– ungefär lika stor som landskapet Ångermanland
men då ingen söder om Dalälven har en susning om vad Ångermanland är för något, så kan vi väl säga
– ungefär två Östergötland
vilket motsvarar
– ungefär 5% av Östersjöns yta
nu är det nog inge som på allvar menar att vi ska fyrdubbla all vår energiproduktion i Sverige inom någon förutsebar tid, och därmed inte bygga nya 49 kärnkraftsreaktorer i Sverige, och följaktligen inte heller bygga så mycket havsbaserad vindkraft
för skulle vi bygga så mycket vindkraft i Östersjön skulle det inte bara räcka till Sverige – vi skulle också kunna förse Frankrike med vind-el i en sån mängd att dom skulle kunna stänga sina 56 kärnreaktorer (ja, deras kärnkraft levererar bara 63% av sin generatormärkeffekt) – men hyssch, säg inget om det till dom!
Ingen aning. För mig lika ointressant som det för tiden för folkomröstningen obskyra partiet KDS som heller inte kunde rösta lr göra sin stämma hörd i riksdagen.Mikael_L skrev:
Det var någon som påstod att KDS stödde linje 3 och då kom invändningen att de inte var med i riksdagen, och då konstaterar jag helt enkelt att de kan ha stött linje 3 ändå. De kanske t.ex. trodde det skulle ge dem 4% av rösterna - vad vet jag.
Det är inte förrän nu någon nämner de partier du drog upp här. Vilken linje stödde de?
Nåja, letar du efter anledningar till vår "marknad" så får du leta på helt andra håll, den var superaffärsgeniet Maud Olofssons ide.P paralun skrev:
Ajajaj harka.harka skrev:
Ingen annan har lyckats få mig så här vindkraftspositiv som vad du lyckades med detta inlägg (tillsammans med något fler)
Jag är inte helt övertygad, men jag ser inte lika mörkt på läget längre.
Jo, så kan det ju bli, precis som vi skulle få slut på bensinmackar om alla måste tanka samtidigt, sicken katastrof. Nu är jag ju rätt övertygad om att mycket kommer hända och att vi inte kommer att bygga oss ett omöjligt system, krävs rätt mycket "tänk om alla skulle"-tänk för att komma dit.Mikael_L skrev:
När tyskland och danmark också byggt ut sin vindkraft lika mycket så kommer alla länder samtidigt producera ett enormt överskott, så man får betala för att bli av med strömmen var den än skickas, och när det blir riktigt dåligt med vind så kan alla länderna samtidigt ha liknande dåliga vindförhållanden.
Vindkraften kommer ställa till med problem åt sig själv.
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Jag är också på OM någon kan presentera en konkret plan för baskraften (du vet allt det där andra om effektbalans, svängmassa och frekvensstabilitet) OCH hur vi ska lösa volatiliteten pga den gemensamma elmarknaden.Mikael_L skrev:
jag är inte någon vindkraftskramare från någon politisk/ideologisk hemhörighet – jag är rent pragmatisk och "torr"Mikael_L skrev:
och då ser jag ingen realism i att det skulle komma någon kärnkraft till undsättning inom rimlig tid (och med rimliga kostnader) och börjar man gräva lite, så ser man hur vindkraften faktiskt levererar "big times" – så väldigt mycket mer än vad man (jag) tenderar att tro ser när man bara sitter bakom bilratten och ser några snurror i horisonten
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
På lång sikt hoppas jag faktiskt på minst 49 st kärnkraftsreaktorer i form av SMR för lokal/regional varmvatten- och elproduktion. Dessutom får vi på köpet en välbehövlig redundans som kan avlasta de centrala näten.harka skrev:
Redigerat:
Nu är det inte så att blåser det på ett ställer så blåser det överallt och vice versaMikael_L skrev:
När tyskland och danmark också byggt ut sin vindkraft lika mycket så kommer alla länder samtidigt producera ett enormt överskott, så man får betala för att bli av med strömmen var den än skickas, och när det blir riktigt dåligt med vind så kan alla länderna samtidigt ha liknande dåliga vindförhållanden.
Vindkraften kommer ställa till med problem åt sig själv.
Igår var det storm på västlandet mens det var ganska stilla i Osloområdet.
Idag har blåsten nått hit...
Boilerplate4U
Medlem
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 414 inlägg
Min personliga gissning är att det kommer ta lika lång tid att bygga havsbaserad vindkraft som att att bygga tex SMR dvs runt 10-15 år. Även utbyggnad av vattenkraften kan bli problematisk med den reviderade tillståndsprocessen.harka skrev:
jag är rent pragmatisk och "torr"och då ser jag ingen realism i att det skulle komma någon kärnkraft till undsättning inom rimlig tid (och med rimliga kostnader) och börjar man gräva lite, så ser man hur vindkraften faktiskt levererar "big times" – så väldigt mycket mer än vad man (jag) tenderar att tro ser när man bara sitter bakom bilratten och ser några snurror i horisonten
Dessutom är havsbaserad vindkraft väldigt mycket dyrare än många tror. Jag ska försöka skaka fram tid- och budgetplaner från tidigare etableringar.
Redigerat: