723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Man får bli lika korkad som de sittande politikerna, men då ska jag inte ge min röst.G Galten skrev:
P pmd skrev:
Givetvis hade han det, han är ju en lärd man.P pmd skrev:
Men nu sa han "havsbaserad" när han menade "havsstationerad". Då är det lätt hänt att man läser fel, vilket jag redan korrigerat i tidigare inlägg.
Den som äger ledningen kan antar jag bestämma hur de används? Vi har fri rörlighet för tjänster men vi har ingen skyldighet att sälja till vem som helst. Dock, är kraftverk och ledningar privatägda är det väl ägaren som bestämmer?P pmd skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vet inte vad du lägger i detta begrepp, möjligen att det är i jämförelse med andra politiker som satts att styra detta land. Faktum är - om man kollar in Ygemans cv - att han läst en termin kriminologi på Stockholms universitet år 1990 och sedan står det inget mer vad gäller akademiska meriter. Källa: Wikipedia.lilytwig skrev:
Den "lärda mannen" gör ju så gott han kan och förstår och nu är han Energi och Digitaliseringsminister, ett uppdrag vi måste se till att han och hans parti och dess stödpartier ej kan bli aktuella för efter nästa riksdagsval.H Harald Blåtumme skrev:Vet inte vad du lägger i detta begrepp, möjligen att det är i jämförelse med andra politiker som satts att styra detta land. Faktum är - om man kollar in Ygemans cv - att han läst en termin kriminologi på Stockholms universitet år 1990 och sedan står det inget mer vad gäller akademiska meriter. Källa: Wikipedia.
M Myckling skrev:
Trädkramare?M Myckling skrev:
Så om jag förstått det rätt så exporterar företagen hellre elen än att sälja den till den svenska konsumenten till lägre pris.
Detta gör att för att få tag i el får vi i söder betala det pris som företagen skulle fått om dom sålt i eu istället.
Stämmer detta?
Detta gör att för att få tag i el får vi i söder betala det pris som företagen skulle fått om dom sålt i eu istället.
Stämmer detta?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Det är delvis en förklaring men inte ensamt anledningen till det höga priset.J Jonasdzm skrev:
Ja, det är så marknadsekonomi fungerar.J Jonasdzm skrev: