G Galten skrev:
Ygeman i tidningen idag: ”vi skall förstärka elproduktionen i södra Sverige med havsbaserad vindkraft”

Så vi skall alltså bota effektbristen vid stilla väder med ännu mer vindkraft? Hur korkad får man bli?
Man får bli lika korkad som de sittande politikerna, men då ska jag inte ge min röst.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
P pmd skrev:
Om Ygeman hade menat vågkraft hade han väl sagt vågkraft?
P pmd skrev:
Om Ygeman hade menat vågkraft hade han väl sagt vågkraft?
Givetvis hade han det, han är ju en lärd man.
Men nu sa han "havsbaserad" när han menade "havsstationerad". Då är det lätt hänt att man läser fel, vilket jag redan korrigerat i tidigare inlägg.

B
F fribygg skrev:
Man får bli lika korkad som de sittande politikerna, men då ska jag inte ge min röst.
Tänkte på den här godingen:

Osäker om han är sittande politiker... han är tydligen lärare, hoppas det inte är i fysik.

• Haha
  • Wow
  • Ledsen
Bangan och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Tänkte på den här godingen:

[media]
Osäker om han är sittande politiker... han är tydligen lärare, hoppas det inte är i fysik.
Det är ju inte ovanligt att vara okunnig eller dum, bara ovanligt att visa det så tydligt offentligt

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Ledningarna finns redan och om det inte funnes så skulle det knappast att hindra att de byggdes.
Den som äger ledningen kan antar jag bestämma hur de används? Vi har fri rörlighet för tjänster men vi har ingen skyldighet att sälja till vem som helst. Dock, är kraftverk och ledningar privatägda är det väl ägaren som bestämmer?

lilytwig lilytwig skrev:
Givetvis hade han det, han är ju en lärd man.
Vet inte vad du lägger i detta begrepp, möjligen att det är i jämförelse med andra politiker som satts att styra detta land. Faktum är - om man kollar in Ygemans cv - att han läst en termin kriminologi på Stockholms universitet år 1990 och sedan står det inget mer vad gäller akademiska meriter. Källa: Wikipedia.

H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte vad du lägger i detta begrepp, möjligen att det är i jämförelse med andra politiker som satts att styra detta land. Faktum är - om man kollar in Ygemans cv - att han läst en termin kriminologi på Stockholms universitet år 1990 och sedan står det inget mer vad gäller akademiska meriter. Källa: Wikipedia.
Den "lärda mannen" gör ju så gott han kan och förstår och nu är han Energi och Digitaliseringsminister, ett uppdrag vi måste se till att han och hans parti och dess stödpartier ej kan bli aktuella för efter nästa riksdagsval.

• Gilla
bspw och 2 till
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Jo i bland är väl marknadspriset för högt och man söker en ersättningsvara, tex villaolja till pannan istället för el till elpatronen
Ett sånt byte kommer att justera marknadspriset, om tillräckligt många gör samma val.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Går det ens att montera krok på den?
Går.... ett ombyggt bmwdrag funkar;)

M Myckling skrev:
Så man ska bygga ut den sista outbyggda älven vi har i landet som innebär rätt många arbetstillfällen inom turismnäringen för de som bor längs älven? Och detta för att södra Sverige ska få lägre elpriser? Det finns väl miljontals hektar åkermark att placera vindkraftverk på i skåne istället.
M Myckling skrev:
Jag vet, men det gör det inte mer rätt att bygga ut den enda orörda älven.
Trädkramare?

Så om jag förstått det rätt så exporterar företagen hellre elen än att sälja den till den svenska konsumenten till lägre pris.

Detta gör att för att få tag i el får vi i söder betala det pris som företagen skulle fått om dom sålt i eu istället.

Stämmer detta?:thinking:

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
J Jonasdzm skrev:
Så om jag förstått det rätt så exporterar företagen hellre elen än att sälja den till den svenska konsumenten till lägre pris.

Detta gör att för att få tag i el får vi i söder betala det pris som företagen skulle fått om dom sålt i eu istället.

Det är delvis en förklaring men inte ensamt anledningen till det höga priset.

J Jonasdzm skrev:

Ja, det är så marknadsekonomi fungerar.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Det känns rätt skönt att ha fast pris, 1 kr/kWh rakt av. Inga övriga avgifter. Samma pris sedan 1998.

D Daniel 109 skrev:
Ja, det är så marknadsekonomi fungerar.
Det är tur vi har dig som kan förklara det! Tack! Vad vore världen utan dina inlägg.

• Haha
  • Gilla
Snicklas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.