723 821 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jovars. Handlar ju även om vilka säljkanaler som etablerats för aktörer på denna marknad och vem som betalat för dessa.D Daniel 109 skrev:
Nu vet jag för litet om det specifika fallet kanaler elområde E4 syd mot Tyskland bla, men det hela blir ju skevt om dessa kanaler betalats via svenska skattemedel. Kanske är det inte så jag kan inget om detta. Skulle uppskatta en bra genomlysning av hur det ser ut.
Varje affärsmodell har ju sina kostnader, att tex få tillgång till nya kanaler till nya marknader är normalt förknippat med betydande kostnader och detta ska betalas av någon.
Cold fusion portabla generatorer med inget avfall.
Varför skulle Svenska kunder ta det av exportintäkter? Jag förstår inte kopplingen alls.
En bättre teknisk lösning är att Minesto placerar ut hundratals drakar utanför UK och Norge. Och så blir havsströmmar och tidvatten den förnybara baskraft hela Europa saknar.lilytwig skrev:
Precis. Självklart finns det många sätt att rädda sitt eget land, om man bara vill. Själv har jag föreslagit dioder på kablarna under Östersjön men det kanske är lite för tydligt.J JohanLun skrev:
Ja, vi styr ju det där själva genom vad som tillåts byggas. Det är ingen naturlag att det ska ligga 5 miljoner mm2 koppartvärsnitt över landets gränser som en del verkar inbilla sig.G Galten skrev: