P Peter_Ker skrev:
Det känns rätt skönt att ha fast pris, 1 kr/kWh rakt av. Inga övriga avgifter. Samma pris sedan 1998.
Oj, jag har betalat runt 0,25 exkl skatter och pålägg. Hittills detta år 0,56.

D Daniel 109 skrev:
Ja, det är så marknadsekonomi fungerar.
Jovars. Handlar ju även om vilka säljkanaler som etablerats för aktörer på denna marknad och vem som betalat för dessa.

Nu vet jag för litet om det specifika fallet kanaler elområde E4 syd mot Tyskland bla, men det hela blir ju skevt om dessa kanaler betalats via svenska skattemedel. Kanske är det inte så jag kan inget om detta. Skulle uppskatta en bra genomlysning av hur det ser ut.

Varje affärsmodell har ju sina kostnader, att tex få tillgång till nya kanaler till nya marknader är normalt förknippat med betydande kostnader och detta ska betalas av någon.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Elpriserna i södra Sverige slår i taket igen.

Du kan läsa artikeln här: Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Oacceptabelt!! Vilken tragedi. Det här händer inte ens under krigstid. Intelligens befriade beslut!

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Trädkramare?
Knappast, men det betyder inte att jag tycker vi ska bygga ut en av få orörda älvar som finns kvar. Bygg hellre ny kärnkraft.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Cold fusion portabla generatorer med inget avfall.

F fribygg skrev:
Verkligen inte, ska vi exportera är det ju till högsta möjliga pris.
Det som ser ut som bra pris för export kan leda till ännu högre pris på den el man själv behöver...

F fribygg skrev:
Jag vet mycket väl vad vi har exporterat, i det nya Sverige ska vi ju inte ha basindustri så vi får väl hitta nått nytt att exportera, jag föreslår ren energi till ett Europa som saknar det.
I det land vi har idag, behöver vi elen själva, liksom poängen med denna tråd.

D Daniel 109 skrev:
Nej, vi ska sälja dyr el till dem. Sedan köper vi när den är nästan gratis för att spara på vattnet.
Det hade varit ett helt OK upplägg ifall de som köper här i Sverige fick ta del av vinsten från exporten.

Varför skulle Svenska kunder ta det av exportintäkter? Jag förstår inte kopplingen alls.

P pmd skrev:
För att svenska elproducenter inte ska få sälja el till resten av EU så måste Sverige gå ur EU. det blir inte roligt. Se hur "bra" det går för UK efter brexit.
Men nu säljs massor av svensk och norsk el utanför EU. Är det också nödvändigt?

lilytwig lilytwig skrev:
Vågor som används för att generera elkraft finns kvar i många dagar efter att det slutat blåsa. Vid många kuststräckor finns dyningar 365 dagar om året som kan användas att generera kraft.
Du har aldrig varit på sjön, eller seglat ?
En bättre teknisk lösning är att Minesto placerar ut hundratals drakar utanför UK och Norge. Och så blir havsströmmar och tidvatten den förnybara baskraft hela Europa saknar.

engs
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle Svenska kunder ta det av exportintäkter? Jag förstår inte kopplingen alls.
Se t.ex. den norska modellen där kommuner med vattenkraft eller gruvnäring får ta del av vinsterna så de hamnar lokalt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du kortsiktigt säljer råvaror så du inte själv har tillräckligt, förstår du då problemet?

J JohanLun skrev:
Annars tänker man att man borde inte kunna få vägra sälja, men att ha så dåliga ledningar att det inte är praktiskt möjligt. Om man får ha olika pris i skåne eller norrland pga begränsningar så borde man ju kunna ha samma resonemang mot att leverera ännu längre söderut.
Precis. Självklart finns det många sätt att rädda sitt eget land, om man bara vill. Själv har jag föreslagit dioder på kablarna under Östersjön men det kanske är lite för tydligt.

G Galten skrev:
Det kan vara intressant information att vi har vissa begränsningar i överföringen till kontinenten (vilket kanske är tur med rådande effektbrist i Tyskland)

Baltic cable, max 600 MW (Trelleborg-Lübeck)
Sve-Pol Link, max 600 MW (Karlshamn-Polen)
Nord Balt, max 700 MW (Nybro-Litauen)
Ja, vi styr ju det där själva genom vad som tillåts byggas. Det är ingen naturlag att det ska ligga 5 miljoner mm2 koppartvärsnitt över landets gränser som en del verkar inbilla sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.