723 801 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Folkomröstningar i Sverige är bara rådgivande (därav Högertrafik)H HenkeAls skrev:
Ingen idag argumenterar väl längre med att vi må följa en folkomröstning för 42år sen där mer än hälften av de som röstade är döda och de under 60 år inte fått göra sin röst hörd
Vi har ju uppenbarligen kommit undan med det historiskt, så jag känner mig inte övertygad om att vi startar ett fullskaligt handelskrig genom att strypa ner elexporten från SE4.Z Zodde skrev:
Skulle du skälla på tradera om du lade bud på ett objekt och en månad senare så hade tradera utan att du visste om det auto-budat upp budet 1000% där du blir betalningsskyldig?Dan_Johansson skrev:
Svaret du får är att för att stänga av auto-budningen så behöver du binda dig i 3 år till att endast använda Tradera som inköpskanal för dina objekt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Jag är inte helt säker på vad du vill säga här, men för oss konsumenter finns det ju egentligen bara 3 alternativ att välja på.V vik_tor skrev:Skulle du skälla på tradera om du lade bud på ett objekt och en månad senare så hade tradera utan att du visste om det auto-budat upp budet 1000% där du blir betalningsskyldig?
Svaret du får är att för att stänga av auto-budningen så behöver du binda dig i 3 år till att endast använda Tradera som inköpskanal för dina objekt.
1: köp ingen el alls, dvs gå off grid.
2: avtala om ett fast pris. Tryggt och säkert.
3: lev farligt och kör på rörligt.
Inget av dem är tvingande på något sätt, och du vet vad du ger dig in på redan innan. Alla har för och nackdelar såklart.
På Tradera bestämmer man ju vad man vill betala för varje auktion, det kanske vore något för elmarknaden också? När maxpriset uppnås stänger de av elen för dig.
Historiskt var vi inte med i EU, vi måste börja med en Svexit och det är inte lockande.C cpalm skrev:
Kostnaderna lär vida överstiga ett eventuellt lägre elpris
Nu menar jag historiskt som härom året, och inte pre-EU.Z Zodde skrev:
Men du menar att vi måste gå ur EU först innan Svenska Kraftnät kan skruva ner tillgänglig exportkapacitet från SE4?
Motsatsen har ju tidigare påståtts här. Vem som har rätt vet jag dock inte...
Nej det påstår jag inte men ser heller inte att det ger nån avgörande prisskillnadC cpalm skrev:
Absolut. Varför finns inte detta alternativ? Att 500.000 villor med barnfamiljer stängs från elnätet på grund av extremt höga elpriser skulle krävt att regeringen agerade.Dan_Johansson skrev:
Och vad gäller elhandelsbolagen så är det ingen mänsklig rättighet att driva företag med 0% risk för förlust. När kunder binder upp sig i flera år på fasta avtal så gör handel med terminer att risken blir 0%. Och när kunder har rörligt så blir risken 0%.
Och vi väljare som valt politiker som inte tryggat baskraft åt våra barn..Mikael_L skrev:
Och Putin
Och regnet, som inte skötte sig över Norge förra året.
Och Svenska och tyska regeringar som stänger kärnkraft som fortfarande är välfungerande.
Och Svenska, Tyska, Polska, Engelska, Österikiska osv forna regeringar som inte byggt ny KK, ny vindkraft, och ny solkraft i tid.
Och gamla svenska regeringar som inte skött och förstärkt stamnätet.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Finns det något problem med att de inte har någon större risk i sin verksamhet menar du?V vik_tor skrev:Absolut. Varför finns inte detta alternativ? Att 500.000 villor med barnfamiljer stängs från elnätet på grund av extremt höga elpriser skulle krävt att regeringen agerade.
Och vad gäller elhandelsbolagen så är det ingen mänsklig rättighet att driva företag med 0% risk för förlust. När kunder binder upp sig i flera år på fasta avtal så gör handel med terminer att risken blir 0%. Och när kunder har rörligt så blir risken 0%.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 311 inlägg
Imorgon är priset i SE3 över 300 öre mellan 07 och 20. Inget rekord eller så. Bara det nya normala?