H HenkeAls skrev:
Vi kör väl inte på vänster sida trots att detta alternativ vann folkomröstningen med stor majoritet?
Folkomröstningar i Sverige är bara rådgivande (därav Högertrafik)
Ingen idag argumenterar väl längre med att vi må följa en folkomröstning för 42år sen där mer än hälften av de som röstade är döda och de under 60 år inte fått göra sin röst hörd

C
Z Zodde skrev:
Problemet då du börjar med nån form av handelshinder/restriktioner är att du får moteld som heter duga, knappast lönsamt i det längre loppet.
Vi har ju uppenbarligen kommit undan med det historiskt, så jag känner mig inte övertygad om att vi startar ett fullskaligt handelskrig genom att strypa ner elexporten från SE4.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Brukar du ringa och skälla ut Tradera när du förlorar en budgivning där?
Skulle du skälla på tradera om du lade bud på ett objekt och en månad senare så hade tradera utan att du visste om det auto-budat upp budet 1000% där du blir betalningsskyldig?

Svaret du får är att för att stänga av auto-budningen så behöver du binda dig i 3 år till att endast använda Tradera som inköpskanal för dina objekt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
för marginalkostnaden för kärnkraft när man ändå måste ha kraftverket är extremt låga.
hur extremt låga är marginalkostnaderna för kärnkraften när man fått ett kraftverk gratis? går det att uttrycka till exempel i öre/kWh?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är klart att den slutsatsen är fel. Det vet alla utom karlmb.
Lustigt att det tog så många år att få till någon oreda på elmarknaden!

V vik_tor skrev:
Skulle du skälla på tradera om du lade bud på ett objekt och en månad senare så hade tradera utan att du visste om det auto-budat upp budet 1000% där du blir betalningsskyldig?

Svaret du får är att för att stänga av auto-budningen så behöver du binda dig i 3 år till att endast använda Tradera som inköpskanal för dina objekt.
Jag är inte helt säker på vad du vill säga här, men för oss konsumenter finns det ju egentligen bara 3 alternativ att välja på.
1: köp ingen el alls, dvs gå off grid.
2: avtala om ett fast pris. Tryggt och säkert.
3: lev farligt och kör på rörligt.

Inget av dem är tvingande på något sätt, och du vet vad du ger dig in på redan innan. Alla har för och nackdelar såklart.

På Tradera bestämmer man ju vad man vill betala för varje auktion, det kanske vore något för elmarknaden också? När maxpriset uppnås stänger de av elen för dig.

C cpalm skrev:
Vi har ju uppenbarligen kommit undan med det historiskt, så jag känner mig inte övertygad om att vi startar ett fullskaligt handelskrig genom att strypa ner elexporten från SE4.
Historiskt var vi inte med i EU, vi måste börja med en Svexit och det är inte lockande.
Kostnaderna lär vida överstiga ett eventuellt lägre elpris

C
Z Zodde skrev:
Historiskt var vi inte med i EU, vi måste börja med en Svexit och det är inte lockande.
Nu menar jag historiskt som härom året, och inte pre-EU.
Men du menar att vi måste gå ur EU först innan Svenska Kraftnät kan skruva ner tillgänglig exportkapacitet från SE4?

Motsatsen har ju tidigare påståtts här. Vem som har rätt vet jag dock inte...

C cpalm skrev:
Nu menar jag historiskt som härom året, och inte pre-EU.
Men du menar att vi måste gå ur EU först innan Svenska Kraftnät kan skruva ner tillgänglig exportkapacitet från SE4?

Motsatsen har ju tidigare påståtts här. Vem som har rätt vet jag dock inte...
Nej det påstår jag inte men ser heller inte att det ger nån avgörande prisskillnad

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
När maxpriset uppnås stänger de av elen för dig.
Absolut. Varför finns inte detta alternativ? Att 500.000 villor med barnfamiljer stängs från elnätet på grund av extremt höga elpriser skulle krävt att regeringen agerade.

Och vad gäller elhandelsbolagen så är det ingen mänsklig rättighet att driva företag med 0% risk för förlust. När kunder binder upp sig i flera år på fasta avtal så gör handel med terminer att risken blir 0%. Och när kunder har rörligt så blir risken 0%.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och Putin
Och regnet, som inte skötte sig över Norge förra året.
Och Svenska och tyska regeringar som stänger kärnkraft som fortfarande är välfungerande.
Och Svenska, Tyska, Polska, Engelska, Österikiska osv forna regeringar som inte byggt ny KK, ny vindkraft, och ny solkraft i tid.
Och gamla svenska regeringar som inte skött och förstärkt stamnätet.
Och vi väljare som valt politiker som inte tryggat baskraft åt våra barn..

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
hur extremt låga är marginalkostnaderna för kärnkraften när man fått ett kraftverk gratis? går det att uttrycka till exempel i öre/kWh?
20 öre är en siffra jag hört figurera, men någon tråd här nämnde mycket lägre än så.

Vid vilket spotpris börjat våra existerande kärnkraftverk köras?

V vik_tor skrev:
Absolut. Varför finns inte detta alternativ? Att 500.000 villor med barnfamiljer stängs från elnätet på grund av extremt höga elpriser skulle krävt att regeringen agerade.

Och vad gäller elhandelsbolagen så är det ingen mänsklig rättighet att driva företag med 0% risk för förlust. När kunder binder upp sig i flera år på fasta avtal så gör handel med terminer att risken blir 0%. Och när kunder har rörligt så blir risken 0%.
Finns det något problem med att de inte har någon större risk i sin verksamhet menar du?

Imorgon är priset i SE3 över 300 öre mellan 07 och 20. Inget rekord eller så. Bara det nya normala?

• Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C
Z Zodde skrev:
Nej det påstår jag inte men ser heller inte att det ger nån avgörande prisskillnad
Har du någon annan förklaring till att elen historiskt varit mycket billigare i norden än på kontinenten?
imager44z5.png

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.