723 817 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Du lovade svara BSOD igårK karlmb skrev:
"
BSOD skrev:
Men presentera fakta över detta påstådda veto mot nya kablar då. Jag hittade ingen sådan fakta i tidigare presenterad information.
karlmb
Visst, nu när vi gjort klart att samtliga länder är ägare så får jag återkomma med detta.
Samtliga länder är ägare? Fake news yet again och återkommit om vetot har du inte gjort-
Och PutinB BSOD skrev:
Och regnet, som inte skötte sig över Norge förra året.
Och Svenska och tyska regeringar som stänger kärnkraft som fortfarande är välfungerande.
Och Svenska, Tyska, Polska, Engelska, Österikiska osv forna regeringar som inte byggt ny KK, ny vindkraft, och ny solkraft i tid.
Och gamla svenska regeringar som inte skött och förstärkt stamnätet.
Men Nordpool ÄR ju en börs där säljare o köpare möts och man sluter avtal.K karlmb skrev:
https://www.nordpoolgroup.com/trading/
Nej Nordpool ÄR inte nåt gemensamt elhandelsområde.K karlmb skrev:
Det finns ett antal börser som är aktiva inom samma område, Nordpool är en av dom men området har inte något specifikt med Nordpool att göra
Sen är det då rysanvärt att vi är i händerna på en bunt elhandlare examinerade från handels (dito Oslos motsvarighet) som får härja helt fritt och ett fåtal säljare som tjänar multum.Z Zodde skrev:
Det drabbar ingen fattig, vilket dock i allra högsta grad alternativet gör. Ibland är inte marknadsliberalism i allmänhetens bästa intresse.Z Zodde skrev:
Angående EU:s "konkurrensregler" har det tidigare påståtts här att det inte är ett hinder att begränsa överföringskapaciteten. Själv är jag dock inte tillräckligt insatt för att utveckla det närmare. Vet att det varit någon sorts tvist mellan Baltic Cable och Svenska Kraftnät angående kapacitetsbegränsningen.
Nu är det inte dessa handlarna som sätter nivån. Traders (handlarna) skall försöka kräma ut mervärde från de flödena som firman (producent/elhandlare lr konsument) har.P paralun skrev:
Hade varit kul med en marketshare analys av alla Nordpools flöden men den är väl confidential kan jag tänka.
Alltså hur stor andel producenter/storkonsumenter/elhandlare har av totalvolymen
Jo men vad leder det här till? vi fick förra veckan inflationsrapporter som förklarades främst med mycket höjda energipriser, hela ekonomin sätts ju i gungning pga elhandlarnas härjningar som förvisso inte är deras fel.Z Zodde skrev:Nu är det inte dessa handlarna som sätter nivån. Traders (handlarna) skall försöka kräma ut mervärde från de flödena som firman (producent/elhandlare lr konsument) har.
Hade varit kul med en marketshare analys av alla Nordpools flöden men den är väl confidential kan jag tänka.
Alltså hur stor andel producenter/storkonsumenter/elhandlare har av totalvolymen
Alla EU's börser kommer säkert att sjunka som bojstenar nästa vecka!
Problemet då du börjar med nån form av handelshinder/restriktioner är att du får moteld som heter duga, knappast lönsamt i det längre loppet.C cpalm skrev:Det drabbar ingen fattig, vilket dock i allra högsta grad alternativet gör. Ibland är inte marknadsliberalism i allmänhetens bästa intresse.
Angående EU:s "konkurrensregler" har det tidigare påståtts här att det inte är ett hinder att begränsa överföringskapaciteten. Själv är jag dock inte tillräckligt insatt för att utveckla det närmare. Vet att det varit någon sorts tvist mellan Baltic Cable och Svenska Kraftnät angående kapacitetsbegränsningen.
Global frihandel är en av grundstenarna till den välfärd och utveckling vi har idag. Att gå tillbaka till protektionism är det väl inte många mer än Trump som förespråkar.
Lite märkligt, på min tid räknades energipriser aldrig in i core inflation pga dess volatilitet och var alltså inte något som skulle påverka räntesättning...P paralun skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Hur kan det vara elhandlares fel att våra grannländer vill betala mer för vår el?P paralun skrev:
Brukar du ringa och skälla ut Tradera när du förlorar en budgivning där?