P paralun skrev:
Det är väl inget fel på kablarna utan felet är ju en underdimensionerad produktion i Sverige och EU under vintern.
Ja vi behöver ny baskraft som fungerar året om både här och på många andra håll i Europa om vi vill ha stabila elpriser och god tillgång på kraft även när det inte blåser.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Bundit tre år på 93öre/kWh, bara kärnkraftsel, försöker dra mitt strå till stacken
Skönt med fastpris på 42 öre. Ville veta vad jag betalade och inte få en massa överraskningar.

F fribygg skrev:
Ja vi behöver ny baskraft som fungerar året om både här och på många andra håll i Europa om vi vill ha stabila elpriser och god tillgång på kraft även när det inte blåser.
Lösningen är enkel och stavas kärnkraft

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M, KD och SD hade på förslag att ge 2 000 kr i rabatt på elen i januari och februari men det sa Sossarna nej till.

Sossarna är det parti som vill avfolka landsbygden och ha ghetton i storstäderna.

• Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet är nog att det mest kommer handla om att plocka politiska poänger.
Dvs torgföra att man vill att det byggs kärnkraft.
En snabb åtgärd är ju i och för sig att strypa exporten igen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
M, KD och SD hade på förslag att ge 2 000 kr i rabatt på elen i januari och februari men det sa Sossarna nej till.
Det tycker jag i och för sig är helt rätt. Att stoppa skattepengar i fickorna på elproducenterna är inte rätt lösning på problemet.

• Gilla
djac
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En snabb åtgärd är ju i och för sig att strypa exporten igen.
Och den dan vi behöver importera och grannländerna säger nej? Strömransonering eller acceptera Blackout?

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
S Sebastian Fondell skrev:
Skönt med fastpris på 42 öre. Ville veta vad jag betalade och inte få en massa överraskningar.
Instämmer! Men jag är lite rädd över vad fastpriset kommer landa på när man omförhandlar nästa gång…. :surprised:

• Wow
Dilato
  • Laddar…
C
Z Zodde skrev:
Och den dan vi behöver importera och grannländerna säger nej? Strömransonering eller acceptera Blackout?
Man behöver ju inte strypa helt. Bara återgå till tidigare gällande läge där exporten från SE4 var tillräcklig nedstrypt för att inte skapa dessa extrema prisdifferenser. Det har ju funkat fram till i somras så jag ser inte riktigt problemet.

• Gilla
djac
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det tycker jag i och för sig är helt rätt. Att stoppa skattepengar i fickorna på elproducenterna är inte rätt lösning på problemet.
Ok, men vad är rätt lösning då. Denna åtgärd var tillfällig för att hjälpa de med minst marginal i samhället

C cpalm skrev:
Man behöver ju inte strypa helt. Bara återgå till tidigare gällande läge där exporten från SE4 var tillräcklig nedstrypt för att inte skapa dessa extrema prisdifferenser. Det har ju funkat fram till i somras så jag ser inte riktigt problemet.
Om du hade haft EN statlig ägare till hela Sveriges elproduktion hade du kanske (men troligen inte) kunna göra det du säger men du hade då fått ilskna grannländer som näppe hade hjälpt till om Sverige hamnade i kris,
Nu har vi en hyfsat stor andel privata ägare, att hindra dem att sälja till bästa pris ger mig Sovjet-vibbar och definitivt i strid med EUs konkurrensregler.

D
Z Zodde skrev:
Skulle Maud ha nåt att säga till om då Norge ville bygga kabel till Tyskland/Uk, knappast.
Nä hon var ju en oöverträffad mästare på att inte kunna se konsekvenser av beslut, krävs bara en liten gnutta fantasi för att förstå riskerna.

Redigerat:
C crazytok skrev:
Instämmer! Men jag är lite rädd över vad fastpriset kommer landa på när man omförhandlar nästa gång…. :surprised:
Får se om 1,5 år bör det är dags igen. Kanske bäst att tajma in när elen ligger som lägst

P paralun skrev:
Statkraft
[länk]

Fortum:
[länk]

Vattenfall vet vi....

Alla tre är statsägda!
Fortum är börsnoterad och ägs till 49.9% av privata aktörer så Fortum kan INTE ta några som helst politiska hänsyn utan drivs 100% kommersiellt. (Vilket iofs de andra gör också såvida inte de får helt speciella direktiv från ägarna men då säger nog EU till på skarpen)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.