723 782 läst ·
13 159 svar
724k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Ok. Förtydligar om de behövs för att du ska förstå, vårat statliga bolag Vattenfall är huvudägare(66%) i det privata bolaget Forsmarks Kraftgrupp Ab. Sydkraft har tydligen bara 8,5% så mitt minne svek mej.D djac skrev:
Vattenfall är helstatligt och har framgångsrikt drivit elproduktion i dryga 110ÅR.
Att blanda friskt får du absolut tycka att jag gör, men apotek och bilprovning anser jag inte driver elprisutvecklingen och därför tycker jag att de kan hållas i separata trådar.
Inte dåligt, kan vi som medborgare se till att välja politiker som ger vårat bolag Vattenfall uppdrag att öka baskraftsproduktionen så kan andelen öka i framtiden.harka skrev:
Jad anser att kraftproduktionen är det viktiga, inte vem som är ägare, men om så krävs är det lämpligt att vi bygger och finansierar ny baskraft i statlig regi. Produktionsplatsen i SE4 är ju välbelägen och borde utnytjas till ett par nya stora reaktorer.
I SE3 är väl Ringhals och Marviken tänkbara lokaliseringar?
Jo men du skrev att staten, jag och alla andra skattebetalare, har råd att investera men en eventuell investering måste ju komma från bolaget Vattenfall, eller något annat energibolag, inte från mig?F fribygg skrev:Ok. Förtydligar om de behövs för att du ska förstå, vårat statliga bolag Vattenfall är huvudägare(66%) i det privata bolaget Forsmarks Kraftgrupp Ab. Sydkraft har tydligen bara 8,5% så mitt minne svek mej.
Vattenfall är helstatligt och har framgångsrikt drivit elproduktion i dryga 110ÅR.
Att blanda friskt får du absolut tycka att jag gör, men apotek och bilprovning anser jag inte driver elprisutvecklingen och därför tycker jag att de kan hållas i separata trådar.
Det är väl lämpligt att vårat statliga bolag gör investeringen, att du och jag privat skulle kunna gå in med några nämnvärda resurser i sammanhanget är väl osannolikt.D djac skrev:
om vattenfall får tillbaka sina miljoner som. de betalat i skatt för kärnkraften så kan de investera detta i ny kärnkraft..D djac skrev:
Härom veckan framkom det ju att Vattenfall sökt tillstånd att bygga havsbaserat i Kriegers flak (där både danskarna och tyskarna har stora etableringar) redan 2004, men ansökan är fortfarande under handläggning och beräknas vara klar 2028.harka skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/enklare-och-snabbare-bygga-havsvindkraft-i-danmark-och-tyskland
Så frågan är om det inte är ett politiskt spel för galleriet.
Det får och ska de gärna göra, på goda ekonomiska grunder, det ska dock inte ske genom att vi flyttar mina skattepengar dit. Det är ett affärsdrivande bolag och ska operera så, inte blanda plånböckerna tack.F fribygg skrev: