F fribygg skrev:
Vattenfall står väl iaf för 2/3delar av ägandet fd Sydkraft kanske för 10%, resten ligger nog hos kraftbolagen verksamma i regionen.
Vattenfall äger ca 54% av den svenska kärnkraftsproduktionen, så gott som resten är utlandsägd

P
D djac skrev:
Vi får se, jag tycker att det vore bra men jag ser inte riktigt kön med investerare ännu.
Nä för regeringen har en nickedocka på den placeringen.. vänta och se om vi byter regeringen till en kärnkraftsvänlig sådan...

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast Vattenfall är ett bolag, det är inte staten, så dår får ju Vattenfall investera och inte staten, det är i det avseendet jag tyckte du blandade friskt?
Ok. Förtydligar om de behövs för att du ska förstå, vårat statliga bolag Vattenfall är huvudägare(66%) i det privata bolaget Forsmarks Kraftgrupp Ab. Sydkraft har tydligen bara 8,5% så mitt minne svek mej.

Vattenfall är helstatligt och har framgångsrikt drivit elproduktion i dryga 110ÅR.

Att blanda friskt får du absolut tycka att jag gör, men apotek och bilprovning anser jag inte driver elprisutvecklingen och därför tycker jag att de kan hållas i separata trådar.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
harka harka skrev:
Vattenfall äger ca 54% av den svenska kärnkraftsproduktionen, så gott som resten är utlandsägd
Inte dåligt, kan vi som medborgare se till att välja politiker som ger vårat bolag Vattenfall uppdrag att öka baskraftsproduktionen så kan andelen öka i framtiden.
Jad anser att kraftproduktionen är det viktiga, inte vem som är ägare, men om så krävs är det lämpligt att vi bygger och finansierar ny baskraft i statlig regi. Produktionsplatsen i SE4 är ju välbelägen och borde utnytjas till ett par nya stora reaktorer.
I SE3 är väl Ringhals och Marviken tänkbara lokaliseringar?

D
Maskintok skrev:
Nä för regeringen har en nickedocka på den placeringen.. vänta och se om vi byter regeringen till en kärnkraftsvänlig sådan...
Det finns ingen sån placering, kapital ska komma från marknaden, och den har inte visat något investeringsintresse, det kanske kommer men hittills tystnad.

D
F fribygg skrev:
Ok. Förtydligar om de behövs för att du ska förstå, vårat statliga bolag Vattenfall är huvudägare(66%) i det privata bolaget Forsmarks Kraftgrupp Ab. Sydkraft har tydligen bara 8,5% så mitt minne svek mej.

Vattenfall är helstatligt och har framgångsrikt drivit elproduktion i dryga 110ÅR.

Att blanda friskt får du absolut tycka att jag gör, men apotek och bilprovning anser jag inte driver elprisutvecklingen och därför tycker jag att de kan hållas i separata trådar.
Jo men du skrev att staten, jag och alla andra skattebetalare, har råd att investera men en eventuell investering måste ju komma från bolaget Vattenfall, eller något annat energibolag, inte från mig?

D djac skrev:
Det finns ingen sån placering, kapital ska komma från marknaden, och den har inte visat något investeringsintresse, det kanske kommer men hittills tystnad.
Nå fam Wallenberg har ju visat intresse senast i december - 21,så att hävda tystnad från marknaden i frågan stämmer inte.

D
F fribygg skrev:
Nå fam Wallenberg har ju visat intresse senast i december - 21,så att hävda tystnad från marknaden i frågan stämmer inte.
Den intervjun såg jag men om uppfattade det som att han var sugen på att bygga ett kärnkraftverk så missuppfattade du det grovt.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo men du skrev att staten, jag och alla andra skattebetalare, har råd att investera men en eventuell investering måste ju komma från bolaget Vattenfall, eller något annat energibolag, inte från mig?
Det är väl lämpligt att vårat statliga bolag gör investeringen, att du och jag privat skulle kunna gå in med några nämnvärda resurser i sammanhanget är väl osannolikt.

P
D djac skrev:
om vattenfall får tillbaka sina miljoner som. de betalat i skatt för kärnkraften så kan de investera detta i ny kärnkraft.. :cool::rofl:

C
harka harka skrev:
fast Sveriges havsområden är tämligen orörda, kanske beroende på att vi har [haft] god tillgång på tillgänglig glesbygdsmark och inte har några fossila energibärare att fasa ut ur befintlig elproduktion
Härom veckan framkom det ju att Vattenfall sökt tillstånd att bygga havsbaserat i Kriegers flak (där både danskarna och tyskarna har stora etableringar) redan 2004, men ansökan är fortfarande under handläggning och beräknas vara klar 2028.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/enklare-och-snabbare-bygga-havsvindkraft-i-danmark-och-tyskland

Så frågan är om det inte är ett politiskt spel för galleriet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
om vattenfall får tillbaka sina miljoner som. de betalat i skatt för kärnkraften så kan de investera detta i ny kärnkraft.. :cool::rofl:
Jag börjar genast fantisera om vad jag ska göra när jag får tillbaks min skatt.. :p

D
F fribygg skrev:
Det är väl lämpligt att vårat statliga bolag gör investeringen, att du och jag privat skulle kunna gå in med några nämnvärda resurser i sammanhanget är väl osannolikt.
Det får och ska de gärna göra, på goda ekonomiska grunder, det ska dock inte ske genom att vi flyttar mina skattepengar dit. Det är ett affärsdrivande bolag och ska operera så, inte blanda plånböckerna tack.

P
D djac skrev:
Jag börjar genast fantisera om vad jag ska göra när jag får tillbaks min skatt.. :p
äger du ett nedlagt kärnkraftverk?

D
Maskintok skrev:
äger du ett nedlagt kärnkraftverk?
Nej men jag har betalat många miljoner i skatt som jag samtidigt vill ha tillbaks!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.