tommib
D djac skrev:
Men transportsektorn är väl mer än personbilar, elektrifierade tunga fordon ligger nog inte nära?
Beror på vem du frågar och vad du menar med nära. Att byta ut hela personbilsflottan till elbilar är också rätt många år bort.

Men ja, det är långt bort att elektrifiera hela den tunga transportsektorn och kollektivtrafiken. Det är en bra sak eftersom vårt nuvarande elsystem skulle kämpa hårt för att leverera tillräcklig effekt till all laddning annars.

• Gilla
djac
  • Laddar…
tommib
D djac skrev:
Jag anser, återigen, att problemet är "marknads"konstruktionen", som investerare är ju säker stor avkastning i närtid mer attraktivt än osäker liten vinst i an avlägsen framtid, vind vs kärnkraft, fortfarande övertygad om att det är enkla fundamenta som gör att det inte byggs några kärnkraftverk att tala om.
Om politikerna lever i en värld där man helt obekymrat pratar om att kärnkraften förlorar två tredjedelar av tillförd energi till "ineffektivitet i processen"* och öppet pratar om att "kärnkraften är inte framtiden" så är det väldigt lätt att se att inga privata investerare är intresserade av att lägga pengar på en investering som kanske löper över 60 år eller mer. Vi har helt enkelt inte ett politiskt klimat där så långsiktiga satsningar som dessutom är lite kontroversiella är möjliga. För mig är det oklart om vi någonsin kommer ha det igen.

* Detta är för all del sant i en teknisk mening men då måste man applicera verkningsgrad på alla andra energikällor också. Och en del andra parametrar. Dessutom är det ingen naturlag att det måste vara på det viset. Kärnkraft kan användas till fjärrvärme precis som annan kondenskraft. Det görs på vissa ställen, bl.a. i Ryssland.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Om politikerna lever i en värld där man helt obekymrat pratar om att kärnkraften förlorar två tredjedelar av tillförd energi till "ineffektivitet i processen"* och öppet pratar om att "kärnkraften är inte framtiden" så är det väldigt lätt att se att inga privata investerare är intresserade av att lägga pengar på en investering som kanske löper över 60 år eller mer. Vi har helt enkelt inte ett politiskt klimat där så långsiktiga satsningar som dessutom är lite kontroversiella är möjliga. För mig är det oklart om vi någonsin kommer ha det igen.

* Detta är för all del sant i en teknisk mening men då måste man applicera verkningsgrad på alla andra energikällor också. Och en del andra parametrar. Dessutom är det ingen naturlag att det måste vara på det viset. Kärnkraft kan användas till fjärrvärme precis som annan kondenskraft. Det görs på vissa ställen, bl.a. i Ryssland.
Allt det hade löst sig, inte varit en diskussion om det andra inte hade gällt, frågan är fortfarande, -vill du tjäna mycket pengar nu, eller lite pengar sen? Ingen investerare låser upp pengarna i det senare om de har valfrihet.

Nej men klimatkrisen kommer inte att lösas av börsen...

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
D
DennisCA DennisCA skrev:
Nej men klimatkrisen kommer inte att lösas av börsen...
Det tror inte jag heller, trots det så är det så vi har byggt upp förhållandena nu, det är väl det jag egentligen pekar på, så länge det styrs av kvartalsvinster och årsbokslut så kommer (mycket) långsiktig, kapitalkrävande, lågmarginalverksamhet väljas bort.

Håller tyvärr med om det.

D
DennisCA DennisCA skrev:
Håller tyvärr med om det.
Därför jag blir så irriterad på kärnkraftsflörtande politiker som lurar flocken med att det ska byggas mer, -ingen av de har pengar och med nuvarande ordning kommer ingen som har heller vilja investera. Show me the money!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
MultiMan
Har varit politiskt aktiv på olika sätt sedan 1980. Aldrig känt mig så uppgiven. :confused:

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Därför jag blir så irriterad på kärnkraftsflörtande politiker som lurar flocken med att det ska byggas mer, -ingen av de har pengar och med nuvarande ordning kommer ingen som har heller vilja investera. Show me the money!
Man måste ju börja nånstans, och politikerna måste ju signalera en attitydförändring så det kan jag inte bli arg på.

D
MultiMan MultiMan skrev:
Har varit politiskt aktiv på olika sätt sedan 1980. Aldrig känt mig så uppgiven. :confused:
Nu är ju detta bara en fråga, överlag har vi det rätt bra och efter regn kommer solsken, säkerligen i denna också! :)

D
DennisCA DennisCA skrev:
Man måste ju börja nånstans, och politikerna måste ju signalera en attitydförändring så det kan jag inte bli arg på.
Jag blir bara förbannad faktiskt, det handlar inte om attityd, antingen förklarar de att de är redo att ta tag i fundamenta, som kommer möjliggöra förbättringar, att bara strö verkningslös populism runt sig kommer bara fördröja förbättringarna. Ingen kommer att investera i någonting för att någon är positiv till det, det krävs åtminstone en avsikt om handling.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Det största problemet är ju att det enda garanterade i dagsläget är att kärnkraften inte ska vara en del av den svenska energimixen 2040, och då kommer givetvis ingen att bygga nytt i Sverige. Om politikerna ändrar energiöverenskommelsen så hade det blivit annorlunda. Det byggs ju kärnkraft i världen (om än inte alls i tillräcklig takt).
Förr eller senare kommer intermitenta kraftkällor att behöva stå för sina kostnader också (det var väl bara häromveckan det presenterades att utan kärnkraft blir totala energi/systemkostnaden 40% högre).

D djac skrev:
Nu är ju detta bara en fråga, överlag har vi det rätt bra och efter regn kommer solsken, säkerligen i denna också! :)
Vi har haft 50 år av sol, nu kommer 50 med regn. :sweat:

• Ledsen
djac
  • Laddar…
EddieHansson
A ajn82 skrev:
Vi har haft 50 år av sol, nu kommer 50 med regn. :sweat:
Winter is coming...

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
MultiMan

• Älska
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.